Hopp til innhold

Nollzon kan gi eldrosje-boost

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svensk vri skal øke etterspørsel etter elektriske drosjer.

Bestill elbil og bli prioritert i taxi-køen. Dette er tanken bak den ideelle, svenske organisasjonen Nollzon. –  Vi må skape et marked, sier Gordon Strömfelt i Nollzon. Han leder arbeidet med å få svenske bedrifter til å etterspørre nullutslippsbiler når de likevel bestiller drosjetjeneste. Over 1.000 bedrifter har allerede tegnet seg. Men finnes det mange elektriske drosjer i Sverige? – Nei, det gjør det ikke. Men bare i Stockholm finnes det 6.000 drosjer. Når de ser etterspørselen etter nullutslippstjenester, er det et godt argument for å investere i elbil som drosje, sier Gordon Strömfelt. Inntil videre må du finne deg i å få en ordinær drosje når du har bestilt en eldrosje – rett og slett fordi det ikke finnes nok drosjer med nullutslipp enda. –  Men vi har tro på at Nollzon vil bidra til at det om kort tid finnes mange flere elektriske drosjer i svenske byer.

Prioritering og bestilling

Og det er særlig kombinasjonen mellom å bestille nullutslipp og bli prioritert i køen som er det viktige, mener Strömfelt. Dette gjelder ansatte i selskapene, samt besøkende og hotellgjester på hotellene som har knyttet seg til avtalen. – Vi vet allerede at flere drosjer er kjøpt inn og flere hurtigladere er satt opp, etter at vi startet arbeidet med å systematisere bestillingene. Det er foreløpig ikke mulig for privatpersoner å knytte seg til tjenesten. Bak Nollzon står selskapene  Vattenfall, IBM, Gröna bilister, ABB og Sustainable Innovation. – Vi må legge til rette for at folk skal se det kommersielle i nullutslipp og at der det ikke er et fungerende marked, kan vi legge til rette for at et marked oppstår, sier Strömfelt. På www.nollzon.se kan man se et kart med en oversikt over de selskapene som har knyttet seg til. Det betyr at man kan se hvor de nå er et behov for elektriske drosjer. Og navnet nollzon? – Vi ønsker å gjør hele landet til en nullutslippssone for drosjer, selvfølgelig, sier Strömfelt.