Mega-milepæl:Norge passerer én million elbiler

I disse dager kommer Norge til å passere én million elektriske personbiler. Det ble feiret med kake, flagg og statsråder på Bekkelagskaia i Oslo.
På denne kaia tar bilimportøren Møller imot mesteparten av sine biler via skip før de sluses videre til bilforhandlere og bilkjøpere over hele landet
Så kanskje sto nettopp milepæl-elbilen på kaia denne morgenen, dog noe uvisst hvilken av dem. For strengt tatt er ikke registreringen av elbil nummer én million gjort helt ennå.
Ifølge statistikken til Statens vegvesen er det i skrivende stund registrert 993 820 elektriske personbiler i Norge. Teller man også med de elektriske varebilene, inntraff milepælen derimot allerede i mars i år.
To ministre ville feire
At den elektriske personbil nummer én million er rett rundt hjørnet er det likevel ingen tvil om. På plass for å feire sammen med Bilimportørenes Landsforening og Elbilforeningen var derfor både klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Tallene beviser at det har blitt enklere å velge elbil. Det har vi fått til gjennom målrettede virkemidler, samtidig som at bilprodusentene har gjort teknologien mer tilgjengelig, attraktiv og konkurransedyktig, sa samferdselsministeren.

Også Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, er godt fornøyd:
– For litt over elleve år siden sto vi med flagg på Drammen havn. Da feiret vi 50 000 elbiler i Norge, fortalte en stolt generalsekretær i Elbilforeningen.

Bu tok fram et sitat hun ga NRK tilbake i april 2015:
«Dette er kjempestort. Ingen hadde trodd vi skulle nå 50 000 elbiler så raskt», sa Elbilforeningens generalsekretær den gang.
Samferdselsministeren kommenterte at et mål om en million elbiler på den tiden nok også hørtes ut som science fiction.
Elbilforeningens generalsekretær takket både politikere og forbrukere for hvor langt man har kommet:
– I dag vil jeg takke elbilistene. De første valgte elbil da rekkevidden var kort og ladestasjonene få. At de gikk foran, er grunnen til at vi i dag har elbiler som fungerer for folk flest. Men dette hadde ikke skjedd uten målrettet politikk.
Langt fra ferdig
Selv om det finnes mange grunner til å feire, var Christina Bu likevel klar i talen til statsrådene:
– I dag skal vi først og fremst feire denne milepælen, men det er verdt å minne om at to av tre personbiler fortsatt er fossilbiler. Vi har fremdeles har et godt stykke igjen før vi er i mål. Derfor må dere fortsette å sikre elbilenes konkurransekraft i avgiftssystemet, sa hun.

– Det langsiktige målet bør være å gjøre den samlede personbilparken moderne, trygg og utslippsfri, sa Harald J. Andersen, direktør for Bilimportørenes Landsforening.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen var også klar på at mye gjenstår.
– Omstillingen er på ingen måte ferdig, men vi begynner å se slutten på utslipp. De neste stegene blir viktige, og vi må fortsette å bruke hele verktøykassen, sa han.

Da Elbilforeningen spurte om klimaministeren kunne love god elbilpolitikk for framtiden, svarte han følgende:
– Jeg kan love at vi skal være med å støtte opp under at det skal være gode insentiver for å velge elbil. Virkemidlene kommer sikkert til å endre seg litt over tid, men det skal fortsatt være sånn at vi skal legge til rette for at det skal lønne seg å velge elbil, og at det skal være lett å velge elbil.



