Norges nordligste elektriske renovasjonsbil finner du i Vadsø:
Sparer 200 000 i året per bil på å hente søppel utslippsfritt

GÅR PÅ STRØM: Masternes Gjenvinning AS i Finnmark har fått og tatt i bruk Nord-Norges første batterielektriske komprimatorbil.
Den skal hente avfall fra private husholdninger i Vadsø. Alle foto: Scania

Bilen er den aller første renovasjonsbilen som kjøres på strøm i Nord-Norge. Og den blir ikke den siste …

Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.

Bilen er den første renovasjonsbilen som kjøres på strøm i Nord-Norge.

Masternes Gjenvinning håndterer næringsavfall over store deler av Finnmark, og har i tillegg innhentingen av husholdningsavfallet i Vadsø. 

Selskapet har en flåte på 25 lastebiler, og den nye Scania 25 L-en er den første av fire elektriske lastebiler som skal fases inn i nær fremtid. 

BROLAGT MED GODE INTENSJONER: Bilen – en Scania 25 L med tre kammer – er den aller første renovasjonsbilen som kjøres på strøm i Nord-Norge

Ikke et krav – ennå 

Da Masternes skrev avtalen med Vadsø kommune, var det krav om Euro 6 motor, og ikke nullutslippsbil.

Samtidig varslet kommunen at et slikt krav ville komme ved neste kontraktsrunde, så her gikk man for å være føre-var. 

Rutene som sjåfør Jan-Tore Ananiassen og kollega Stian D. Larsen kjører, er stort sett rundt 10 mil om dagen.

100 elbiler brukte Elbilforeningens blå ladebrikke:

Elbilforeningens bedriftsmedlemskap gjorde lading enkelt for Ski-VM

Erfaringene etter noen ukers testing og innkjøring har vært at de har igjen rundt 40 prosent av batterikapasiteten når de er ferdige for dagen.

I tillegg har de muligheten til å lade når de er inne til lunsj. Derfor er ikke rekkevidde noen utfordring. 

TRE FRAKSJONER: Det er totalt tre kamre for avfall på den nye renovasjonsbilen. Det fremre og midtstilte kammeret er for matavfall, mens de to bak brukes til restavfall, papp og papir eller plast.

– Fantastisk å kjøre 

– Jeg har vært en diesel- og bensinmann i alle år, men nå kjører jeg på strøm både på jobb og privat, sier Jan-Tore.

Og han vil ikke bytte tilbake. 

Han er veldig fornøyd med sin nye elektriske arbeidsplass. Den er med på å gjøre arbeidsdagen enda bedre. 

– Denne lastebilen er helt fantastisk å kjøre og jobbe med. Det aller beste er stillheten, sier han.

Med Scanias lave L-hytte er det bare ett trinn for å komme inn og ut av bilen. Store og brede dører med brede stigtrinn gjør det enkelt og sikkert å entre bilen. 

BEHAGELIG: Den nye arbeidsplassen til Jan-Tore Ananiassen er helt stille når han er ute og kjører. I tillegg er den lett å komme inn og ut av.

Sparer 200 000 i året på å bytte fra dieselbil

Finnmark har historisk hatt de laveste strømprisene i Norge.

Dermed blir det noen hundrelapper i måneden i strømkostnader for å lade bilen på eget anlegg over natta.

Besparelsen i forhold til å fortsatt kjøre dieselbil har Mastenes beregnet til cirka 200 000 kroner i året. 

– Nå starter vi hver dag med “full tank” og behøver aldri innom bensinstasjonen for å fylle, sier Hans Henrik Kristiansen, som er avdelingsleder for Masterens i Vadsø.

Her har de en lader som gir 43 kW i effekt på anlegget, og det holder for å fullade bilen over natten. 

GLEDER SEG: Det er en helt ny arbeidshverdag for Jan-Tore Ananiassen (t.v.), Stian D. Larsen og Hans Henrik Kristiansen, som gleder over ny renovasjonsbil.

Kuttet halvparten av dieselforbruket på hovedanlegget med diverse tiltak

Med ny bil har også Masternes kunnet optimalisere rutene sine og kjøre færre turer rundt til de 2.400 abonnentene.

Den nye bilen med påbygg fra Faun har tre kamre som gjør at de kan ta med restavfall, matavfall og enten papir eller plast på samme turen.

ladebrikke
Få alt på en faktura:

Lad firmabilene enkelt med Elbilforeningen bedrift

Dette løses ved at papir og plast hentes på annenhver innsamling. Totalt vil den nye bilen redusere behovet for å kjøre fem til seks ruter i måneden. 

– Vi er godt i gang med å elektrifisere virksomheten vår. Vi venter på en elektrisk krokbil fra Scania som skal kjøre med modulhenger og 60 tonn inn til vårt anlegg i Tana Bru, sier Rune Larsen, daglig leder i Masternes Gjenvinning.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Det første de gjorde for å elektrifisere, var å fase ut alle administrasjonsbiler på bensin og diesel over til strøm.

Det neste trinnet var å fjerne interne transporter i anlegget fra å bruke hjullastere til transportbånd.

Det siste store utslippskuttet de har gjort, var da gravemaskinen som sorterer avfall, ble erstattet med en elektrisk drevet maskin med kabeltilkobling.

Dermed ble halvparten av dieselforbruket på hovedanlegget fjernet.

Bli medlem i dag!

Les også