Nissan tester temperatursenkende billakk: Ny billakk kan øke bilens rekkevidde
Nissan utvikler en banebrytende billakk som reduserer både overflate- og interiørtemperaturen. Dette kan bety lavere energiforbruk og økt rekkevidde.
Bilprodusenten Nissan samarbeider i disse dager med Radi-Cool, et selskap som spesialiserer seg på kjøleprodukter, om utvikling av en helt ny type billakk.
Billakken utnytter elektromagnetiske bølger for å redusere temperaturen både på bilens overflate, og i interiøret.
Dette kan være spesielt fordelaktig på varme dager, hvor biler ofte blir ubehagelig varme når de står parkert i solen.
Fordelene med radiativ lakk er mange:
Økt komfort for passasjerene, spesielt på varme dager, redusert energiforbruk for kjøling og lengre levetid for interiørmaterialer som ofte blir skadet av varme og direkte sollys.
Motvirker solstråler
Såkalt radiativ lakk er ikke et nytt konsept – det har blitt brukt på bygninger i mange år for å holde dem kjøligere.
Ifølge Nissan kreves veldig tykk maling som ikke har den samme holdbarheten eller glansen som vanlig billakk. Blant annet må malingen påføres med en rulle – ikke en ideell metode for en pen overflate på et bilkarosseri.
Lakken som Nissan utvikler, er fortsatt tykk – seks ganger tykkere enn en standard bilfinish. Men den nye formelen er designet for bruk med sprøytepistoler og fungerer sammen med klarlakk.
Vitenskapelig magi
I blandingen finnes det to mikrostrukturelle komponenter som bidrar til malingens kjøleeffekt.
Den første er designet for å reflektere nær-infrarøde stråler, en vanlig metode for å holde temperaturen nede.
Den andre komponenten er der den vitenskapelige magien skjer. Den skaper elektromagnetiske bølger som ikke reflekterer solstrålene, men faktisk motvirker dem. Dette bidrar til å forhindre varmetransport til andre deler av bilen.
Dette bidrar til å holde bilen kjøligere både på utsiden og innsiden. Dermed reduseres behovet for klimaanlegg, noe som igjen senker energiforbruket.
Betydelig kjøligere
Nissan avslører ikke de nøyaktige detaljene om malingen eller hvordan de elektromagnetiske bølgene genereres, men resultatene er tydelige.
Sammenligninger viser en temperaturreduksjon på 12 grader Celsius på biler med denne spesielle lakken. Dette er en måling av overflaten, men interiøret var også 5 grader Celsius kjøligere.
Videre ønsker Nissan å gjøre malingen enda tynnere slik at den blir lettere på påføre. Hvis lakken kommer i produksjon, vil den sannsynligvis være reservert for spesialbestilte kjøretøy.
– Min drøm er å lage kjøligere biler uten å bruke energi. Dette er spesielt viktig i elbil-æraen, hvor belastningen fra klimaanlegg om sommeren kan ha en betydelig innvirkning på batteriets ladetilstand, forteller utviklingssjefen for Nissan Research, Dr. Susumu Miura, i en pressemelding.