For noen uker siden fikk alle katten i halsen av bilmerkets rebrand-stunt og nye logo: Nå viser Jaguar konseptet «Type 00»
«Alle» lo av Jaguar da de for noen uker siden skulle rebrande seg selv. Nå er konseptbilen her som skal vise hvor fremtiden skal ta bilmerket.
For noen uker siden lanserte Jaguar sin nye visuelle identitet, noe som førte til at folk både i tradisjonelle og sosiale medier fikk katten i halsen og vel så det.
Bilelskere, rettskrivingsentusiaster og anti-woke-ere var raskt i gang med å synge sammen i harnisk.
Borte var den tradisjonsrike villkatten i fullt firsprang – og inn kom den nye avlange fonten som blander små og store bokstaver.
Jaguar selv kalte det dristig, mens Norges smakssosiolog og riksrefser Kjetil Rolness fyrte av en sedvanlig saftig tirade på Facebook, som han avsluttet med:
«Gudene må vite hvor mange kreative mennesker med høyhalsede gensere og interessante briller uten sertifikat som måtte til for å klekke ut denne mangfoldige katastrofen. Dette er altså ment å få menn med penger (som nå uansett er målgruppen) til å kjøpe bil. Der sa jeg forresten noe. Hvor er … bilen?»
Enter … Type 00
Vel, nå er bilen her. I hvert fall på en måte …
For i dag har vi endelig fått se hvordan den nye visuelle identiteten tar form, da Jaguar slapp bilder av konseptbilen Type 00.
Og Jaguar-sjef Rawdon Glover har i forbindelse med lanseringen av den elektriske konseptbilen forsvart alle endringene, og omtaler dem som «modige og disruptive» da bilen – som ventes å skulle koste minst 1,5 millioner kroner – ble presentert på et event i Miami.
Ny visjon
Navnet uttales «Type Zero Zero» og ikke «double O» hvis du lurte på det.
Designmessig viser Jaguar frem et dramatisk og slående utseende, med lange rette linjer, store flater og rikelig med akselavstand.
Den presenteres i to farger, Miami Pink og London Blue.
Hvis man ser litt nøye etter finner man den gamle kattepusen til Jaguar på det som ser ut til å være en utløser for ladekontakten:
Innvendig følger de den samme linjalrette stilen, med et minimalistisk fravær av knapper og forstyrrende elementer.
Sjefsdesigner for interiøret, Tom Holden, formulerer det slik:
– Teknologi er et kjennemerke både for interiøret og eksteriøret. Fra sømløse skjermer på dashbordet til oppbevaringsrom som åpnes mykt ved behov og fremhever de skjulte energiske fargene.
– Vi mener at teknologien skal forsterke den moderne luksusopplevelsen, ikke dominere arkitekturen, og skjermen midt på dashbordet er et eksempel på denne filosofien. Clearsight-skjermen erstatter det tradisjonelle bakspeilet og forbedrer sikten bakover, sier han.
Fremtiden
Jaguar forteller også litt om den dedikerte elbilplattformen deres JEA (Jaguar Electrical Architecture).
Den første nye generasjonen produksjonsbiler fra Jaguar, som blir produsert i Storbritannia, vil være en 4-dørs GT.
Den vil lanseres i slutten av 2025.
Bilen estimeres til å ha en rekkevidde på opptil 770 km etter WLTP-målemetoden, og den skal kunne hurtiglades til en rekkevidde på opptil 321 km rekkevidde på kun 15 minutter.
Uansett om du elsker eller hater det Jaguar driver med for tiden, her har du en pretensiøs videopresentasjon fra Miami Art Week du kan kose deg med – eller ergre deg over: