Ny og forbedret veihjelpsavtale: Få med deg Vikings råd for vinteren
Vinteren er her, sjekk ut Vikings råd for elbil på vinterføre her. Kanskje bør du også sikre deg Elbilforeningens veihjelpsavtale med Viking? Nå er den nemlig blitt enda bedre.
Elbilforeningen og Viking Redningstjeneste har hatt et godt samarbeid gjennom flere år og veihjelpsavtalen med Viking er en av de mest populære medlemsfordelene blant Elbilforeningens medlemmer.
Elbilforeningen-medlemmer betaler bare 475 kr for 12 måneder med veihjelp hos Viking – og nå har denne avtalen fått enda bedre vilkår.
Medlemmer som bestiller eller fornyer veihjelpen sin nå, vil kunne kjenne på enda større trygghet i Norge og nedover i Europa dersom det skulle skje noe.
Vi har snakket med leder for Viking Norge, Mikkel Skullerud, om de nye vilkårene.
Samtidig spurte vi ham om alle gode tips og råd han måtte for å klare seg best mulig som bilist om vinteren.
Les videre for å se hva som er nytt.
Tom for strøm?
Første nyhet er at veihjelpsavtalen nå dekker transport til nærmeste hurtigladestasjon innen 150 km.
Går du tom for strøm eller havner på en defekt hurtiglader, kan du bli transportert til nærmeste fungerende ladestasjon.
Skullerud forteller at etter hvert som elbiler har blitt bedre og elbilistene mer erfarne, er det sjeldnere at folk kjører bilen tom, men avtalen gjelder også i Europa, hvor ladenettverket kan være mindre oversiktlig:
– Jeg tror ikke behovet der ute er veldig stort, men denne dekningen er veldig bra de gangene du har behov for det.
– Ganske ofte kan det være over snakk om et godt stykke til nærmeste stasjon. Spesielt i Europa vil nok dette bidra til å senke pulsen litt, når Elbilforeningen-medlemmene vet at de har denne muligheten i bakhånd, sier Skullerud.
Trygt hjem med taxi
Den andre nyheten er at dersom bilen berges til verksted og ikke kan fikses på samme dag, har du nå også mulighet til å få dekket taxi.
Da får du muligheten til å bli kjørt dit du skal med en kostnad på opptil 2000 kroner (dette skal riktignok godkjennes på forhånd av Vikings redningssentral).
– Ofte er det mer hensiktsmessig for folk med taxi enn leiebil eller hotell. Du kommer et godt stykke med taxi med denne avtalen, sier Skullerud.
– Dette blir et nytt alternativ for kunden og en hyggelig forsterkning av tilbudet som har vært tidligere.
Skullerud er ikke i tvil om at folk setter pris på tryggheten denne avtalen gir, selv om man statistisk sett trenger veihjelp relativt sjelden:
– I utgangspunktet tenker man veldig lite på veihjelp, men når man står der med flatt batteri eller punktert dekk, er det det eneste du tenker på!
– Dette er en tjeneste du handler for å føle trygghet, men kanskje håper du aldri trenger å bruke.
For mer info om vilkårene i avtalen klikker du her.
Hardt fjorår
Fjoråret leverte en historisk travel vintersesong for Viking. Skullerud forteller hvordan de gjør seg klar for å kunne levere igjen.
– Forberedelsene går mest på bemanning på kundesenteret, og så vet jeg at nettverket vårt med stasjoner rundt om følger nøye med – og bemanner opp deretter. De kjenner sitt eget område best.
– November/desember i fjor var hektisk, og januar i år var helt ekstrem! Da hadde vi mye snø og ikke minst kulde, som er det som gir mest problemer, utdyper han.
– Gjennom januar i år hadde vi lengre perioder med temperaturer under 10 minus i Oslo-området. Da slutter saltet å bite, og 12-voltsbatteriene får problemer. Sistnevnte utgjør omtrent en tredel av assistansene våre, også for elbiler, opplyser Skullerud.
Her er Vikings vinterråd til Elbilforeningens medlemmer
Viking redningstjeneste har sett det meste som kan gå galt på vinterføre, og Skullerud har følgende råd til deg som skal ut på glattføret i vinter:
Før du setter deg i bilen:
- Bytt til vinterdekk i tide. Følg med på værmeldingen der du ferdes. Har du dekkene på dekkhotell, bør du bestille tidlig – det blir alltid trangt når snøen eller kulda kommer.
- Sørg for å sjekke at mønsterdybde (minimum 3.mm) og lufttrykk på dekkene er i orden.
- Sjekk at vindusviskerne er i god stand.
- Sørg for at du har riktig spylervæske med lavt nok frysepunkt. Sommerspylervæske ødelegger dyser og blir fort kostbart.
- Ting du bør ha i bilen: Varseltrekant, refleksvest, vindusspylervæske, varme klær, et teppe, isskrape og kost. En sammenleggbar spade kan gi deg muligheten til å berge deg selv.
Når du kjører:
- Tilpass farten etter forholdene. Bremselengden øker eksponensielt om vinteren og du bør holde lenger avstand til bilen foran enn om sommeren.
- Unngå brå utslag i form av svinging, gass og bremsing. Kjør mer passivt og beregn bedre tid på turen enn sommeren.
- Kjør saktere inn mot kryss og rundkjøringer enn du pleier, og ha en høyere terskel for når du velger å gjøre forbikjøringer.
Spesifikt for elbilisten:
- Husk at kulden reduserer rekkevidden. Planlegg ruten din, beregn godt med tid og lad når du kan, ikke når du må.
- Bremsene er ikke like aktivt i bruk på en elbil. Prøv derfor å finne en trygg plass hvor du kan bremse hardt ukentlig, slik at du unngår oppbygging av rust.
- Er det veldig glatt ute, anbefaler Skullerud om mulig å justere ned regeneringsfunksjonen på bilen, slik at du unngår at hjulene låser seg og du får sleng på bilen.