Ny TØI-rapport: Kan nullutslippsmålene nås?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet laget en rapport som ser på hvorvidt de stortingsvedtatte nullutslippsmålene for veitransportsektoren er mulige å nå – og hva som trengs av virkemidler for å kunne nå dem.
Dette er nullutslippsmålene for de ulike kjøretøygruppene slik de er nedfelt i Nasjonal Transportplan:
• I 2025 skal alle nye personbiler være nullutslippskjøretøy
• I 2025 skal alle nye lette varebiler være nullutslippskjøretøy
• I 2025 skal alle nye bybusser være nullutslippskjøretøy, eller bruke biogass
• I 2030 skal alle nye tyngre varebiler være nullutslippskjøretøy
• I 2030 skal 75 prosent av nye langdistansebusser være nullutslippskjøretøy
• I 2030 skal halvparten av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
Løsning: Fortsatt gode insentiver og bedre ladeinfrastruktur
I forrige uke ble rapporten sluppet, og du kan lese et syv siders sammendrag av den her. Hele rapporten på 306 sider finner du for øvrig her.Rapporten fastslår at målet om kun nybilsalg av nullutslippspersonbiler fra 2025 «er spesielt utfordrende, og målet vil bli veldig krevende og kostbart å nå 100 % med frivillighet», men at «fortsatt gode insentiver og bedre ladeinfrastruktur er nøkkelfaktorene for å nå dette målet. Ladeinfrastrukturen må særlig bedres i byene der folk ikke har egen parkering, og det må finnes bedre løsninger for finansiering av hurtigladere som muliggjør lange reiser.»
Med andre ord ganske i samsvar med hva Norsk elbilforening har sagt i årevis.