Hopp til innhold

Nye krasjtester: Her er de sikreste elbilene på markedet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TÅLER EN SMELL: VW ID.3 er spekket med assistansesystemer og gjør det generelt svært godt i kollisjonstesten til Euro NCAP.

Euro NCAP har krasjtestet mange nye biler. Her er de siste resultatene – der en kinesisk nykommer overrasker.

Euro NCAP er den gjeldende standarden for kollisjonstester i Europa. De har testet kollisjonssikkerhet siden 1997. Deres annerkjennelse gjør at det er vanskelig å slippe en bil på markedet dersom den har lav kollisjonssikkerhet.
MG ZV: Den første kinesiske bilen på det norske markedet overrasket kanskje mange med full pott i Euro NCAP.

Nye preventive systemer

Økt fokus på sikkerhet gir oss stadig sikrere biler. Mens det for få år siden var mest fokus på kollisjoner og passiv sikkerhet, er det nærmest blitt en eksplosjonsartet fokus på aktive sikkerhetssystemer i bilene. Nå tar de nærmest over styringen av bilen dersom uhellet skulle vise seg å være ute, både i lav og høy hastighet. Og det finnes en rekke systemer som klargjør bilen for kollisjon, dersom den oppfatter at det er fare på ferde. Men like mye er de siste systemene såkalte preventive systemer som gjør at du mest sannsynlig ikke havner i en farlig situasjon, eller i hvert fall begrenser den mye.

På grunn av den stadige utviklingen, foredles også måten bilene testes på hos Euro NCAP. Det blir stadig strengere krav for å oppnå full pott. Derfor kan ikke karakterene fra år til år direkte sammenlignes. Spesielt etter forandringene i 2020, kan ikke stjernene sammenlignes. Man fikk en slik forandring i 2018, også. Derfor viser vi karakterer separat fra år til år i vår tabell nederst i saken.

Nytt for 2020

Nytt i 2018

TRYGG: Tesla har bare hatt gode karakterer hos Euro NCAP. Her Model 3.