Hopp til innhold

Nye Nissan LEAF: Nytt bevis på at elbiler er sikre

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Nissan LEAF ble første bil til å gjennomgå Euro NCAPs ferske og enda tøffere testkriterier, men kom ut med fem stjerner og historisk godt resultat.

Fem stjerner har alltid vært målet for alle produsenter når volummodeller skal kollisjons- og sikkerhetstestes hos Euro NCAP. Ikke alle klarer det, og enda mer krevende er det å få til når kravene strammes til.

Kortversjonen er uansett at når en elbil faktisk leverer såpass overbevisende, er det et uttrykk for hvor sikker en moderne elbil faktisk kan være.

Målet med tilstrammingen fra Euro NCAP har vært å gjøre bilene enda sikrere for myke trafikanter. Dette inkluderer nå også automatisk nødbrems (AEB) som oppfatter syklister.

– De fem stjernene for LEAF er et ekko av suksessen den første generasjonen oppnådde i 2011. Den gang var den første elbil som fikk fem stjerner. Når forbrukere vender ryggen til konvensjonelle drivlinjer, særlig diesel, og bilprodusenter investerer i elbiler og hybridbiler, er det avgjørende at utviklingen innen sikkerhet ikke ofres på bekostning av nye drivlinjer, skriver EuroNCAP i sin oppsummering.

Ikke minst gjorde LEAF det godt på øvrige parametre også, med vekt på kollisjonssikkerhet for både store (93 prosent) og små (86 prosent).

Her kan du lese vår forrige gjennomgang av Euro NCAP-testede elbiler

Følger bedre med på myke trafikanter

Euro NCAP fastslår at Nissan LEAF kommer med mange nye sikkerhetsegenskaper og demonstrerer at miljøvennlighet ikke må komme på bekostning av forbedret sikkerhet. Både for folk i bilen og de som deler veien med den.

LEAF er den første bilen som er vurdert etter Euro NCAPs forbedrede og utvidede protokoller. Dette innebærer flere nye tester med ulike scenario som involverer biler, fotgjengere og et voksende antall syklister.

Nettopp autobrems som oppfatter syklister (engelsk: AEB VRU, Vulnerable Road Users) er testet på LEAF. Dette er en ny utfordring for bilprodusenter, både når det gjelder hardware og software; sensorer må ha vidvinkel for å oppfatte kvikke syklister i god tid.

Komplekse algoritmer trengs for å forsikre seg om at individer identifiseres korrekt, samtidig som man unngår feilaktig aktivering av sikkerhetssystemer.

Skal holde bilen i kjørefeltet

2018-rutinen inkluderer også fotgjengergjenkjenning i mørke og skumring.

Nødfilholder (Emergency Lane Keeping, ELK), som holder bilen i kjørefeltet er siste generasjon aktivt sikkerhetsutstyr som tar selvstendig grep ved fare for at bilen kjører av veien eller kolliderer.

Den nye Euro NCAP-testen sikrer at ELK reagerer på en veikant, om den har kantlinje eller ikke.

Systemet skal også sikre at bilen returnerer trygt til sitt kjørefelt ved et mislykket forbikjøringsforsøk (og en møtende bil oppdages).

Les mer om om hvordan Euro NCAP har oppdatert testrutinene