Nye Nissan LEAF: Nytt bevis på at elbiler er sikre
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan LEAF ble første bil til å gjennomgå Euro NCAPs ferske og enda tøffere testkriterier, men kom ut med fem stjerner og historisk godt resultat.
Fem stjerner har alltid vært målet for alle produsenter når volummodeller skal kollisjons- og sikkerhetstestes hos Euro NCAP. Ikke alle klarer det, og enda mer krevende er det å få til når kravene strammes til.
Kortversjonen er uansett at når en elbil faktisk leverer såpass overbevisende, er det et uttrykk for hvor sikker en moderne elbil faktisk kan være.
Målet med tilstrammingen fra Euro NCAP har vært å gjøre bilene enda sikrere for myke trafikanter. Dette inkluderer nå også automatisk nødbrems (AEB) som oppfatter syklister.
– De fem stjernene for LEAF er et ekko av suksessen den første generasjonen oppnådde i 2011. Den gang var den første elbil som fikk fem stjerner. Når forbrukere vender ryggen til konvensjonelle drivlinjer, særlig diesel, og bilprodusenter investerer i elbiler og hybridbiler, er det avgjørende at utviklingen innen sikkerhet ikke ofres på bekostning av nye drivlinjer, skriver EuroNCAP i sin oppsummering.
Ikke minst gjorde LEAF det godt på øvrige parametre også, med vekt på kollisjonssikkerhet for både store (93 prosent) og små (86 prosent).
Her kan du lese vår forrige gjennomgang av Euro NCAP-testede elbiler
Nettopp autobrems som oppfatter syklister (engelsk: AEB VRU, Vulnerable Road Users) er testet på LEAF. Dette er en ny utfordring for bilprodusenter, både når det gjelder hardware og software; sensorer må ha vidvinkel for å oppfatte kvikke syklister i god tid.
Komplekse algoritmer trengs for å forsikre seg om at individer identifiseres korrekt, samtidig som man unngår feilaktig aktivering av sikkerhetssystemer.
