Hopp til innhold

Audi Q8 e-tron: Nytt navn, mer batteri og lenger rekkevidde

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYTT FJES: Det er i fronten man ser den største forskjellen. Nå har den også fått lys mellom lyktene.

Tiden går fort, særlig teknologisk, og i dag har Audi lansert en oppgradert utgave av storselgeren e-tron.

Sammen med oppgraderingen, gir Audi den samtidig et nytt navn, for å plassere den i Audi-hierarkiet.

Gamle eiere kan nå være enda litt mer stolt av bilene de har kjørt noen år, for nå blir e-tron tydelig plassert i ypperste klasse, nemlig ved siden av den fossildrevne, top of the line Q8.

Nye Q8-etron er selvfølgelig ingen ny bil på ny plattform. Det er den samme som før, og bygget på en fossilbil-plattform.

FLERE VARIANTER: Du kan velge flere forskjellige design på grillfarger og innramming.

Elbilvelgeren gjør bilkjøpet enklere

Nytt fjes

Det er først og fremst i fronten du ser forskjellene.

Alt nedenfor panseret er kliss nytt og følger trenden fra e-tron GT og Q4 e-tron, med den «omvendte» grillen der ramma rundt har fått farge, mens grillen kan også fås i karosserifargen.

Sett fra siden ser du knapt forandringer, og man har naturlig nok beholdt profilen i nedkant.

Den vil vi også se i den kommende A6 e-tron.

Hekken har fått et kraftig redesign, som du bare legger merke til om du ser den ved siden av den gamle.

NY FANGER: Karosseri og lykter er som før, men støtfangeren er ny.

Større batteri og raskere lading

Du kan velge mellom to batterier. Q8 50 e-tron har et batteri på 89 kWt netto / 95 brutto, mens Q8 55 e-tron får et batteri på 106 kWt netto / 114 brutto.

Takket være justering av batteristyresystemet har den anvendbare andelen økt med 3 prosent.

Det minste batteriet får en ladefart på 150 kW på lynlader, det store får en hastighet på 170 kW. Det er langt fra klasseledende e-tron GT.

Det største batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 31 minutter. Audi Q8 e-tron kommer dessuten med Plug & Charge-funksjonalitet.

Økt rekkevidde

STØRRE BATTERIER: Nå kommer du lenger i Audis største. Den har også fått ekstra lys i fronten.

Det er først og fremst rekkevidden som har vært det store ankepunktet tidligere.

Med de nye batteriene får den en rekkevidde (WLTP) på inntil 532 km for Audi Q8 e-tron 55 Advanced, og inntil 548 km for Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced.

Rekkevidden for Audi Q8 Sportback e-tron 55 S line er på inntil 551 km.

I tillegg ser vi også helt nye designelementer og ny og forbedret aerodynamikk på bilen.

MODERAT: Audi e-tron var linjelekker, og du skal være oppmerksom dersom du legger merke til det som er nytt fra denne vinkelen.

Romslig

Dimensjonene er omtrent de samme og avviker kun på grunn av design. Bilen er 4.915 meter lang, 1.937 bred og 1.619/1,633 høy (Sportback/SUV).

Med sine 2.928 meter mellom akslene, byr den på god plass i baksetet, og et generøst bagasjerom med 569 liter for SUV-en og 528 liter for Sportback.

«Frunken» er også med videre fra forrige generasjons e-tron, med 62 liter med lagringsplass.

TRADISJONELT: Audi har en «more is more»-tilnærming til interiørdesign og er den samme som tidligere.

Komfortabel

E-tron har hele tiden vært blant de mest komfortable elbilene på markedet.

Audi Q8 e-tron har selvsagt fortsatt luftfjæring og kontrollert støtdemping, og avstanden over bakken kan variere med hele 76 millimeter.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Den har også fått ny elektronisk stabilitetskontroll som skal gi bedre manøvrering av bilen og raskere respons ved styring i krappe svinger.

Audi Q8 e-tron har dessuten enda bedre aerodynamikk, noe som gir en reduksjon i luftmotstand fra 0.26 til 0.24 cD for Q8 Sportback e-tron, og fra 0.28 til 0.27 cD for Q8 e-tron.

GOD PLASS: Med sine nesten 5 meter i lengde, er dette en romslig familiebil.

Selvparkering

Rundt 40 førerassistentsystemer er tilgjengelig i Audi Q8 e-tron. Opptil fem radarsensorer, fem kameraer og 12 ultralydsensorer gir informasjon som analyseres av en sentral førerassistent.

En nyhet er remote park assist plus, som vil være tilgjengelig for bestilling i løpet av 2023, og tidligst tilgjengelig fra årsmodell 2024.

Da kan den manøvrere seg selv inn i de trangeste parkeringsplassene, mens du overværer det hele på myAudi-appen på mobilen.

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Resirkulerte materialer

Audi Q8 e-tron er sertifisert som netto karbonnøytral. Audi bruker resirkulerte materialer i deler av bilens isolasjon, demping og i store deler av interiøret.

For eksempel er en del av materialet rundt bilens display laget av resirkulerte flasker.

Videre er flere sikkerhetskomponenter, for eksempels dekslene over sikkerhetsbeltet, laget av bilplastavfall.

Kommer til våren

Offisiell salgsstart av Audi Q8 e-tron er 14. november, og de første kundebilene er på veien i vår.

De vil ha høyere utstyrsnivå enn nå, og startprisen er 658.100 kroner for Q8 e-tron 50, og 751.100 kroner for Q8 e-tron 55.

For SQ8 e-tron er startprisen 841.100 kroner. Verken mer eller mindre.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også