Disse dagene er det størst sjanse for ladekø i påsken: Onsdag før skjærtorsdag er den travleste ladedagen
Og første påskedag er en god nummer to, ifølge en ny oversikt fra ladeselskapet Recharge. Men gjetter du hva som er årets minst travle ladedag?
Ladeoperatøren Recharge har delt informasjon om når det lades mest og minst i påskeferien ved deres ladestasjoner.
Recharge driver omtrent en femtedel av alle hurtig- og lynladere i Norge, og statistikken fra dem bør kunne gi en god pekepinn på det generelle bildet med tanke på når ladetrøkket er størst i forbindelse med påskeutfarten.
– Som landets mest vidstrakte ladenettverk ser vi trender som viser hvordan nordmenn lader bilene langs veien, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Recharge.
2000 nye hurtigladere siden fjorårets påske
Ifølge Recharge er køer sjelden en utfordring ved deres ladestasjoner. Det skyldes at det har blitt bygget ut et stort antall ladestasjoner de siste par årene, både av Recharge og andre ladeselskaper.
Som elbil.no kunne melde i går, har antallet lyn- og hurtigladere nå bikket 8000 her i landet:
Bare siden påsketider i fjor, har det kommet til 2000 nye hurtigladere i Norge.
Det er godt nytt for påskeutfarten, siden det neppe er noen tvil om at økningen vil redusere sjansen for ladekø betydelig.
– Stort sett aldri kø lenger
Som elbil.no tidligere har meldt om, har vi rekordmange hurtig- og lynladestasjoner sammenlignet med antallet elbiler på veiene.
– Før var kø en større utfordring, og flere som kjørte elbil på langtur for fire-fem år siden kunne nok oppleve å måtte vente på en ledig lader, særlige ved de mest populære stasjonene. Nå oppstår det stort sett aldri kø, med unntak av de travleste timene på typiske utfartsdager som påske- og juleferien, sier Mathisen i Recharge.
– Derfor informerer vi på forhånd om når det blir mest trafikk ved laderne, så de som ønsker det kan unngå de travleste timene.
Dette er de travleste tidene på døgnet
De travleste timene er stort sett de samme gjennom hele påsken, ifølge Recharge.
Antall ladinger treffer et bunnpunkt rundt klokken to om natten, deretter øker det gradvis fram til det topper seg mellom klokken elleve og tolv om formiddagen, før det begynner å synke time for time.
Mellom klokken seks og sju om kvelden er det halvparten så mange som lader som i den travleste timen på formiddagen, og mellom ti og elleve om kvelden er det bare en tiendedel.
– På formiddagen mellom klokken ti og klokken ett er det absolutt flest som lader. Det betyr ikke nødvendigvis at det er kø da, men sjansen for kø er litt større enn under resten av døgnet, sier Mathisen.
Dagen i påskeferien der flest lader er litt ulikt i de nordiske landene:
– Mens den travleste ladedagen i påskeferien i Sverige og Finland er på skjærtorsdag, så starter nordmenn tydeligvis ferien en dag tidligere. Onsdag før skjærtorsdag er den travleste påskedagen i Norge, sier Mathisen.
– Første påskedag, når mange er på vei hjem igjen, er en god nummer to.
27. desember er årets travleste ladedag
Den travleste dagen på hele året finner derimot ikke sted i påsken, det er 27. desember.
Og den dagen det lades aller minst hos Recharge? Det er 17. mai.
En gladnyhet for elbilister er at Recharge nå ruller ut kortbetalingsterminaler på sine ladestasjoner.
Etter planen skal 70 prosent av lynladerne ha kortbetalingsterminaler innen juli og 95 prosent innen året er omme.
I tillegg har Recharge nettopp lansert en egen app for folk som foretrekker å betale på den måten.
– Vi håper og tror at det vil gjøre det enda enklere for folk å lade, sier Mathisen.
PS: Recharge er for øvrig også en del av Ladeklubben, hvilket betyr at du kan bruke Elbilforeningens blå ladebrikke når du lader hos Recharge.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!