Hopp til innhold

Disse dagene er det størst sjanse for ladekø i påsken: Onsdag før skjær­tors­dag er den travleste ladedagen

LADEKØ I PÅSKEN? Sannsynligvis blir det mindre enn tidligere år, siden det har tilkommet 2000 nye hurtigladere i Norge bare siden påsken i fjor. Men ifølge ladeselskapet Recharge blir onsdag før skjærtorsdag den mest travle ladedagen, etterfulgt av første påskedag. Foto: Martin Thronsen / elbil.no

Og første påskedag er en god nummer to, ifølge en ny oversikt fra ladeselskapet Recharge. Men gjetter du hva som er årets minst travle ladedag?

Ladeoperatøren Recharge har delt informasjon om når det lades mest og minst i påskeferien ved deres ladestasjoner.

Recharge driver omtrent en femtedel av alle hurtig- og lynladere i Norge, og statistikken fra dem bør kunne gi en god pekepinn på det generelle bildet med tanke på når ladetrøkket er størst i forbindelse med påskeutfarten.

– Som landets mest vidstrakte ladenettverk ser vi trender som viser hvordan nordmenn lader bilene langs veien, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Recharge.

2000 nye hurtigladere siden fjorårets påske

Ifølge Recharge er køer sjelden en utfordring ved deres ladestasjoner. Det skyldes at det har blitt bygget ut et stort antall ladestasjoner de siste par årene, både av Recharge og andre ladeselskaper.

Som elbil.no kunne melde i går, har antallet lyn- og hurtigladere nå bikket 8000 her i landet:

Nå har vi passert 8000 hurtigladere i Norge:

11 tips om lading og pakking før påsketuren med elbil

Bare siden påsketider i fjor, har det kommet til 2000 nye hurtigladere i Norge.

Det er godt nytt for påskeutfarten, siden det neppe er noen tvil om at økningen vil redusere sjansen for ladekø betydelig.

– Stort sett aldri kø lenger

Som elbil.no tidligere har meldt om, har vi rekordmange hurtig- og lynladestasjoner sammenlignet med antallet elbiler på veiene.

– Før var kø en større utfordring, og flere som kjørte elbil på langtur for fire-fem år siden kunne nok oppleve å måtte vente på en ledig lader, særlige ved de mest populære stasjonene. Nå oppstår det stort sett aldri kø, med unntak av de travleste timene på typiske utfartsdager som påske- og juleferien, sier Mathisen i Recharge.

BEDRE NÅ: – Nå oppstår det stort sett aldri kø, med unntak av de travleste timene på typiske utfartsdager som påske- og juleferien, sier Stian Mathisen i Recharge.

– Derfor informerer vi på forhånd om når det blir mest trafikk ved laderne, så de som ønsker det kan unngå de travleste timene.

Dette er de travleste tidene på døgnet

De travleste timene er stort sett de samme gjennom hele påsken, ifølge Recharge.

Antall ladinger treffer et bunnpunkt rundt klokken to om natten, deretter øker det gradvis fram til det topper seg mellom klokken elleve og tolv om formiddagen, før det begynner å synke time for time.

TRAVLEST MELLOM 10 OG TO PÅ DAGEN: Her er grafen fra Recharge som viser graden av ladeaktivitet gjennom et gjennomsnittsdøgn.

Mellom klokken seks og sju om kvelden er det halvparten så mange som lader som i den travleste timen på formiddagen, og mellom ti og elleve om kvelden er det bare en tiendedel.

– På formiddagen mellom klokken ti og klokken ett er det absolutt flest som lader. Det betyr ikke nødvendigvis at det er kø da, men sjansen for kø er litt større enn under resten av døgnet, sier Mathisen.

Dagen i påskeferien der flest lader er litt ulikt i de nordiske landene:

– Mens den travleste ladedagen i påskeferien i Sverige og Finland er på skjærtorsdag, så starter nordmenn tydeligvis ferien en dag tidligere. Onsdag før skjærtorsdag er den travleste påskedagen i Norge, sier Mathisen.

– Første påskedag, når mange er på vei hjem igjen, er en god nummer to.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

27. desember er årets travleste ladedag

Den travleste dagen på hele året finner derimot ikke sted i påsken, det er 27. desember.

Og den dagen det lades aller minst hos Recharge? Det er 17. mai.

En gladnyhet for elbilister er at Recharge nå ruller ut kortbetalingsterminaler på sine ladestasjoner.

Etter planen skal 70 prosent av lynladerne ha kortbetalingsterminaler innen juli og 95 prosent innen året er omme.

I tillegg har Recharge nettopp lansert en egen app for folk som foretrekker å betale på den måten.

ENERGISTASJON: Her ved Esso i Mandalskrysset.

– Vi håper og tror at det vil gjøre det enda enklere for folk å lade, sier Mathisen.

PS: Recharge er for øvrig også en del av Ladeklubben, hvilket betyr at du kan bruke Elbilforeningens blå ladebrikke når du lader hos Recharge.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også