Hopp til innhold

Ber elbilister om å tråkke til jevnlig: Husk å gjøre dette én gang i uka

TRÅ TIL PÅ BREMSEN JEVNLIG: Kulde, salt, snø og fuktighet tærer på bremser og understell, og det gjør at norske elbileiere må være mer nøye enn de som kjører elektrisk i mildere klima med tanke på jevnlig vedlikeholdsbremsing – for å sørge for at bremsene til enhver tid fungerer optimalt. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Vinteren bringer oss snø, slaps og veisalt. Under slike forhold er det én ting som spesielt elbilister må passe på.

Elbiler flest er såpass lettkjørte at man fort kan glemme å gjøre nødvendig vedlikehold av essensielle slitedeler.

Dekk- og bilservicekjeden Vianor kommer derfor med en viktig oppfordring til nettopp elbilister – som man kan (og bør) gjøre helt selv:

– Brems hardt én gang i uka

Assistanseprogram for å holde avstand til bilen foran, samt regenererende bremsefunksjoner, gjør at man ikke trenger å bruke den tradisjonelle bremsen like ofte som som i fossildrevne biler.

Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor, minner om at dette kan skape trøbbel på sikt:

– For førere av elbiler er det viktig å bremse skikkelig innimellom for å holde de fysiske bremsene i god stand. Ellers bygger det seg opp smuss og rust, noe som kan føre til at bremsene setter seg fast og svekker bremseeffekten – noe du spesielt vil unngå når du virkelig trenger å stoppe plutselig, sier han.

BREMS! Harald Nordseth i Vianor anbefaler en god bråbrems med jevne mellomrom. Under kontrollerte forhold, så klart. Foto: Vianor.

Derfor anbefaler Nordseth ganske enkelt at man én gang i uka passer på å bremse hardt og kraftig, slik at bremsene får kjørt seg. Da kan du være trygg på at de også fungerer når du virkelig trenger dem.

Han understreker at generativ bremsing gjør jobben sin i hverdagen, men den kan ikke erstatte de fysiske bremsene i en situasjon der rask bremsing er nødvendig.

Bli medlem i dag!

Ikke vedlikeholdsfritt

Elbilen har som kjent færre bevegelige deler enn fossilbilen, og trenger heller ikke oljeskift.

Likevel argumenterer Vianor for at det er mer enn bare bremsene som må sjekkes når elbilen er på service:

– Batterier på elektriske kjøretøy er vanligvis plassert under kjøretøyet og er utsatt for støtskader, spesielt når du kjører på ujevne veier som skog og landeveier, påpeker Nordseth.

Slik får du lengre rekkevidde:

Elbil om vinteren

– Det er viktig å sjekke batteriet regelmessig, da selv små bulker kan skade den ytre beskyttelsen og de indre delene, noe som igjen kan påvirke både funksjon og sikkerhet, sier han.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Batteriet medfører også en del ekstra vekt, og dermed større belastning på blant annet fjæring og støtdempere.

Man må sørge for at fjæringssystemet er i god stand for å håndtere vekten på en trygg og effektiv måte, noe som kontrolleres når bilen er på service.

Les også