Oslos begravelses-Tesla: Ingen bil er lik

Din siste reise kan bli elektrisk – under stjernehimmelen i denne unike, spesialombyggede begravselsesbilen.
Hvis du har observert denne lange, særegne Teslaen i trafikken, er det et godt tegn.
Ikke bare fordi det etter alt å dømme betyr at du fortsatt er i live, men også fordi den er unik i verdenssammenheng – og fordi man skal være en smule observant for å registrere at den i det hele tatt er en Tesla.
Bilen – som har utgangspunkt i Model S 75D – er nemlig spesialombygget til stasjonsvogn, og forlenget med en drøy halvmeter slik at den skal kunne fungere som begravelsesbil. Noe den også har gjort på utmerket vis i snart et år.
– Det begynte med at jeg så en skisse av bilen for tre-fire år siden, forteller Odd Borgar Jølstad idet vi ruller ut lydløst ut av garasjeporten til Jølstad Begravelsesbyrå på Grefsen i Oslo.
– Det fins to av denne typen i verden, den andre holder til i Tromsø. Men vår var den første. I tillegg finnes det to Teslaer som går som begravelsesbiler i Tyskland, men de er bygget på en helt annen måte, fortsetter Jølstad mens vi stille triller mot Grefsen kirke – for anledningen naturligvis uten noen kiste i bakrommet.
Bakrommet preges for øvrig av en tindende «stjernehimmel» av små led-lys i taket som skinner dempet over gulvet der kistene vanligvis befinner seg.
Begge de norske begravelses-Teslaene er bygget om av nederlandske Huiskamp Carrosseriefabriek. Begravelses-Teslaen i Tromsø er hvit, mens denne er grå, men hellakkert, altså uten vinyltaket de fleste likbiler har.
Apropos det, «likbil» er kanskje ikke gangbar terminologi lenger, hvis det noen gang har vært det …
– Vi sier ikke det, i hvert fall. Vi kaller det begravelsesbil. Men hva folk flest sier, har vi liten kontroll på, konstaterer Jølstad tørt.
Jølstad ønsker ikke å tallfeste nøyaktig hvor mye Teslaen vi sitter i kostet, men nøyer seg med å nevne at de kan bestilles fra to millioner og oppover.
For å få registrert en bil som begravelsesbil, må den ha plass til en kiste på 2,25 meter i bakrommet. Det er årsaken til at Teslaen måtte forlenges med over en halvmeter, slik at denne bilen er over seks meter lang – i tillegg til at den er bygget om til stasjonsvogn.
– De har tatt en helt vanlig Tesla Model S og kuttet den i to. Det eneste som er likt som i en vanlig modell, er fra fordørene og fremover. Alt bakover er håndbygd på nytt, bortsett fra bakenden og hjuloppheng, da.
– Tommel opp
Og det er det mange som benytter seg av, ifølge Jølstad.
– Absolutt, det er mange kunder som spør etter denne. Og når vi kjører rundt i den, er det mange som stopper opp, filmer eller tar bilder – og mange som gir oss tommel opp. Akkurat dét opplever vi ikke særlig ofte i de andre bilene, for å si det forsiktig, kommenterer Jølstad lakonisk.
– Får dere noen reaksjoner fra folk som føler at det føles symbolsk riktig at denne delen av «den siste reisen» er elektrisk og miljøvennlig?
– Helt klart. Det er derfor folk spør etter denne bilen. Dessuten føles det mer riktig – og kanskje mer verdig – at den er lydløs. Når kisten settes på båren i bilen etter seremonien, og vi glir sakte av gårde uten en lyd, og uten å måtte starte opp en dieselmotor, føles det som en fin gest.
– Øyeblikket du beskriver der er jo definitivt også blant livets «knappenålsøyeblikk» …
– Nettopp. Og derfor er det ekstra fint at vi kan bevare det akkurat slik med denne bilen. I en slik stund både høres og luktes det når en dieselbil starter opp.
Privat kjører Odd Borgar Jølstad en ladbar hybridbil.
– Og da kjører jeg mest på strøm. Men jeg tar nok skrittet til helelektrisk ganske snart. Jeg står på venteliste for Volkswagens ID-3, og er veldig spent på utviklingen i bilindustrien fremover. Det kommer til å bli store endringer.
Han trykker på knappen som lukker bakdøren, og stjernehimmelen i taket dimmes ut. Og trekker en dempet slutning:
– Den som lever får se.