Hopp til innhold

Overlater betalingsløsninger til partnerne

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Men «oppetider» er viktig for lynlader-operatør IONITY – som derfor alltid har minst fire ladere på hver ladestasjon – for å «sikre at det alltid er ladere der som virker».

I sommer publiserer vi på Elbil.no en intervjuserie der de ulike hurtigladeoperatørene i Norge får gjøre opp status for egen satsing så langt. Nå er turen kommet til Jan Haugen Ihle, regionsdirektør for IONITY i Nord-Europa. – Hvor mange ladestasjoner har dere i Norge per dags dato, og er dere fornøyd med hvor står dere i dag? – Så langt har vi ti, og snart tolv, stasjoner med mellom fire og åtte ladere per stasjon, men vi er langt fra i mål. Likevel er vi godt fornøyde med hva vi har fått til på den korte tiden vi har holdt på i Norge – vi har bare bygd ut i ett år. – Vil du si det har gått lynkjapt? – Vel, det er i hvert fall mye mer krevende å bygge lynladestasjoner enn hurtigladestasjoner, blant annet er det mye mer styr med søknadsprosessen, og installasjonene er langt mer kompliserte å sette opp – og vi etablerer som kjent kun lynladere – 350 kW-ladere. Men vi er altså ikke ferdige med å etablere på de lokasjonene som vi har planlagt nå i første fase – altså i 2019. Vi er fortsatt på et tidlig stadie hvor kundene blir kjent med oss. – Hvordan prioriterer dere rundt servicefasiliteter ved ladestasjonene dere opererer?  – Servicefasiliteter er veldig viktig for oss og våre kunder får dette dekket hos vår samarbeidspartner Circle K. – Det blir stadig flere operatører med ulike løsninger: Tar dere noen grep for å gjøre betalingsløsningene enklere, som for eksempel bankkortbetaling?  – Vi er en såkalt CPO, altså en Charge Point Operator – og vil derfor primært tilby betalingsløsninger via våre partnere og de som er knyttet til Hubject. Eksempler på dette er Audi e-trons ladekort, Plugsurfing og New Motion. Vi jobber samtidig med plug&charge-løsninger for å gjøre det enda enklere for elbilister som skal lade på IONITY- ladere. – Er dere fornøyde med «oppetiden» for ladestasjonene deres? – Oppetid er viktig for oss og derfor har vi minimum fire ladere per lokasjon for å sikre at det alltid er ladere der som virker. – Norsk elbilforening mener at det årlig må bygges cirka 1200 nye ladere i Norge for å holde tritt med elbilveksten – hvor mange planlegger dere å sette opp de neste årene? – Jeg kan dessverre ikke avsløre planene våre, men vi vil utvide i takt med etterspørselen. – Forventer dere økt trafikk nå i sommer? Er dere i så fall rigget for at flere på langtur med elbil?  – Det gjør vi, og vi mener at vi har kapasitet til å håndtere ferietrafikken. – Apropos det: Har du et godt elbilferietips? – Lynladere har tunge ladekabler på grunn av væskekjølingen, så pass på å sette kontakten godt på plass og hold kontakten inne til du hører et lite klikk. Dette er viktig for å sikre kommunikasjonen mellom bilen og laderen, slik at ladingen starter opp. – Andre tips? – Vel, et forslag til elbiltur er å kjøre Valdresflya opp mot Beitostølen. Den strekningen er utrolig flott om sommeren, og dessuten er den stengt om vinteren.