– Det var utrolig gøy! Å fly elektrisk er noe helt annet, det kan jeg love dere, sa en begeistret Christina Bu etter en 20 minutters elektrisk luftseilas over Lillestrøm i forrige uke.
– Jeg har flydd med småfly før, men her var det et helt annet støynivå, og lukten av drivstoff, som fort blir litt kvalmende ellers, var selvsagt helt fraværende, kunne en opprømt Bu rapportere, vel nede på bakken.
Elektrisk spirrevipp
Det elektriske flyet, en toseters Alpha Electro, er produsert av slovenske Pipistrel, en av Europas største flyfabrikker, og har fra før luftet tidligere samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, med Avinor-sjef Dag Falk-Petersen i førersetet.
Han har omtalt det lille elflyet som «luftfartens Buddy», og det kan man forstå når man ser den vesle toseteren, men det er ingen tvil om at Avinor og resten av norsk luftfartsbransje har betydelig større planer for elektrifiseringen av luftfarten enn hva denne spirevippen kanskje skulle tilsi.
All innenlandstrafikk elektrisk innen 2040?
Målet er at Norge skal ta en tilsvarende ledende rolle i luftfarten som på elbilfeltet, og at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en «betydelig markedsandel».
Det begeistrer Christina Bu, som håper bransjen vil legge handling bak ordene.
– Elektriske fly er åpenbart fremtiden. Avinor planlegger at all innenlands flyvning skal bli elektrisk innen 2040, og hvis vi kan gjøre dette i flysektoren, burde vi kunne gjøre det innenfor alle transportformer, sier Bu.
Håper på lavere driftskostnader
De store flyprodusentene Airbus og Boeing investerer for tiden betydelige midler på utvikling av batteridrevne fly, selv om det i første omgang dreier seg om mindre fly for korte distanser.
Glenn Llewellyn, som leder elektrifiseringssatsningen i Airbus, har uttalt at selskapet vil utvikle elektriske passasjerfly med kapasitet på 19-30 passasjerer mellom 2020 og 2030.
Håpet er at elektriske fly, på samme måte som hos bilindustrien, vil få lavere driftskostnader – et incentiv som for en profittdrevet bransje antakelig vil kunne føre til en viss fortgang.
Store utslipp
For oss andre er det likevel luftfartens utslipp som er grunnen til at en elektrifisering av flytrafikken ønskes velkommen, for utslippene er betydelige:
Utslippene fra flydrivstoff solgt i Norge i 2016 var på 2,7 millioner tonn CO2-ekvivalenter – det betyr at om lag fem prosent av Norges klimagassutslipp skyldes flytrafikken. Sivil innenriksflyvning alene sto for 2,25 prosent av utslippene.
– Det er altså mye å hente dersom vi om noen år kan få en merkbar andel av innenlandsluftfarten over på elektrisitet, sier Christina Bu.
Elektrisk stemning i luften
I tillegg er det nok et argument spesielt for luftfarten som tilsier at det haster med å elektrifisere luftrommet.
– Siden en stor del av utslippene skjer i høyere luftlag, blir klimaeffekten fra fossildrevet lufttransport høyere enn de faktiske utslippstallene. Derfor er det ekstra velkomment at det ser ut til å bli mer elektrisk stemning i luften fremover, sier Christina Bu.