Personlig rekkeviddetest av i-MiEV og Think
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hva skjer om man setter Norges fremste og mest hardbarkede Thinksjåfør bak rattet i en splitter ny i-MiEV for å teste hvor langt den kan kjøre? Blir han overbevist eller bare mer hardbarket?
2011 ligger an til å bli året da elbilen får sitt gjennombrudd, og har startet med svært gode salgstall for Mitsubishi i-MiEV som ble den bestselgende småbilen i januar. De sterke salgstallene gjør at i-MiEV i skrivende stund er den største konkurrenten til den tradisjonelle markedslederen Think. Hva er da mer naturlig enn å gjøre en uformell test av disse to konkurrentene opp mot hverandre?
Den meget erfarne elbilbruker Øyvind Lunde ble utfordret. Han er kjent som mannen med over 200.000 Think-kilometer i ryggen, samt er i de fleste elbilforum en ivrig debattant og erfaringsutveksler. Som oss andre, har han sine kjepphester. Men Øyvind tok denne utfordringen med åpent sinn og godt humør.
Mitsubishi i-MiEV har litiumbatterier og oppgis å ha en maksrekkevidde på 150 km t EU-norm. Den valgte Think City har Zebrabatterier og oppgis å ha en rekkevidde på 160 km etter samme kjøresyklus.
Testrute ble langs RV4 fra Nittedal og nordover mot Roa. Under testen av i-MiEV valgte den erfarne elbilisten Lunde å ta med seg en annen erfaren elbilist, nestleder i Norges Miljøvernforbund, Snorre Sletvold, som nøytral observatør og rapportør. Øyvind valgte å kjøre uten varme i bilene for å måle faktisk rekkevidde, uten diskusjon om hvor mye energi som ville ha gått bort til oppvarming av kupéen. Utetemperaturen under test av i-MiEV var 0 til -2 grader, det var noe kaldere for Thinken. Begge bilene hadde vinterdekk, og føret var lettere vått med saltet veibane. Begge bilene hadde fått et dekktrykk på 45 pund. Fartsgrensen ble holdt slavisk, uten noen kraftige akselerasjoner eller forbikjøringer.
Nykomlingen i-MiEV var først ute. Ved start i Hagan (Nittedal) med nyladede batterier estimerte kjørecomputeren bilens batterirekkevidde til å være 84 km. Etter pen landeveiskjøring i 42 km viste batteriindikatoren 50%. Bilen var da kommet til rundkjøringen ved Roa og sjåføren valgte å snu. Nesten tilbake ved utgangspunktet tok vi en avstikker siden det fortsatt var noe batterikapasitet igjen. Vel fremme ved utgangspunktet etter en kjøretur på snaue 1 time og 25 minutter, viste triptelleren 89 km. Da hadde alt av batterilamper blinket tomt de siste kilometerne.
Så var det Thinken sin tur. Utetemperaturen lå nå på -5 til -8. Føret og kjørerute var nøyaktig det samme. Turen med Think ble gjennomført noe raskere på 1 time og 20 minutter. Batteriindikatoren viste at bilen ved endt tur hadde 28% kapasitet igjen, som ville gitt en estimert rekkevidde på noe over 30 km – i tillegg til de allerede kjørte 89 km.
Strømforbruket som ble målt ved lading etter endte turer, viste at i-MiEVen hadde brukt 16,3 kWh og Thinken 18,2 kWh. Noe som gir et forbruk på henholdsvis 0,18 kWh og 0,20 kWh per kjørte kilometer.
Hvilke konklusjoner kan trekkes etter denne uformelle testen? Jo, for det første at testen er uformell, men gjennomført samvittighetsfullt av en erfaren elbilist. Og deretter:
- Think som har en batteripakke med kapasitet som er ca 50% større enn i-MiEVens, har også i denne testen en rekkevidde som er vesentlig lenger. Ikke så overraskende da bilene veier omtrent det samme.
- Ladingen i etterkant viste at i-MiEV bruker litt mindre energi på å forflytte seg, dvs er mer energieffektiv enn Thinken.
- Utslaget på kjørelengde vil sikkert variere med utetemperaturen. Zebrabatteriene holder en temperatur opp mot 300 grader, mens litiumbatteriene i i-MiEVen er mer følsom for kalde temperaturer.