– Problemet er ikke at folk kjøper el-SUV, men at de ikke gjør det
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Arbeiderpartiet foreslår i sitt alternative statsbudsjett for 2020 å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600 000. – For tidlig, svarer Norsk elbilforening.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at tre av fire som kjøper SUV fortsatt velger bensin eller diesel. Forslaget til Arbeiderpartiet ville rammet over 75 prosent av elbilene som hittil er solgt i SUV-segmentet i år. Etter at alle de politiske partiene har lagt fram sine budsjettforslag viser det seg at det ikke er flertall for en slik endring i elbilpolitikken nå.
– Det er uklok klimapolitikk å øke avgiftene på disse elbilene, de blir mindre konkurransedyktige. For å kutte nok klimagassutslipp må elbilen konkurrere i alle bilklasser, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
De større elbilene med lengre rekkevidde bidrar også med større utslippskutt når de erstatter bensin- og dieselbiler som kjøres mye og langt.
Det er kun Hyundai Kona, en av de minste SUV-ene på elbilmarkedet, og den nylig laserte Audi e-tron-utgaven med kort rekkevidde, som ikke rammes av bilene som klassifiseres som SUV av OFV.