Prøvekjørt: 46 år gammel elbilveteran fra BMW
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 1969 begynte BMW arbeidet med å lage to elektriske prototyper basert på 02-serien. Vi har prøvekjørt den ene som fortsatt finnes – i Norge. Se video!
Fram til denne dagen var eldre utgaver av TH!NK og Buddy det jeg hadde å vise til av eldre elbiler på CV-en. Derfor ble det en historietime for minneboka da jeg fikk æren av å trille denne ærverdigheten ut av garasjen.
BMW 1602e er en sjarmerende, men ikke veldig teknisk avansert elbilpensjonist fra en ikke altfor fjern fortid. Prototypen ble brukt som VIP-shuttle under OL i München i 1972, og dessuten som pace car under maratonøvelsen (bildet). Poenget var selvsagt at løperne skulle slippe å puste inn eksos, men det skulle drøye lenge før de fikk muligheten igjen.
Opprinnelig hadde BMW to. I dag finnes bare denne ene. BMW Classic har funnet den fram fra bakerst på lageret, og gjort den kjørbar igjen. Den har også fått et nytt lakkstrøk.
Kjøring på vei var imidlertid utelukket, så det ble med noen gode runder på lukket område. Kanskje like greit, i og med at prototypen i dag har en rekkevidde på rundt åtte kilometer.
Himmel og hav forskjell til 2018
Du har kanskje møtt folk som mener elbilteknologi for 50 eller 100 år siden er omtrent det samme som dagens. Som rett og slett mener at det ikke har skjedd stort. Den 46 år gamle prototypen fra BMW er et godt bevis på den rivende utviklingen i moderne tid. For å gi et bilde av hvor overlegen en 2018-modell faktisk er, har vi samlet noen funfacts:Relativt tvilsomme kjøreegenskaper
Prototypen har fortsatt 350 kilo blybatterier (les: 12 x 12 volts startbatterier koblet i serie) under panseret. Konsekvensen av plasseringen er at bilen får en mildt sagt spesiell vektfordeling. I de fleste moderne elbiler er dette problemet gjort til en fordel, ved at batteripakken sitter montert mellom akslene. Fraværet av servo gjør også at det må jobbes med det store og tynne rattet for å få bilen til å endre retning, og en viss dødgang er det naturligvis også. Mellom forsetene er det en stor motorkasse, som sitter der girkassen i fossilt drevne biler pleide å sitte. Videre bakover er bilen lett, noe som naturligvis må bli en utfordring for en bakhjulsdrevet bil. Prototypen er i dag utstyrt med elmotor fra en gaffeltruck. Vi snakker med andre ord om en fungerende, men nokså geriatrisk elbil. 1602e skal i dag ha en toppfart på rundt 30 km/t, en toppfart jeg ikke utfordret i særlig grad på den store parkeringsplassen. For å komme i nærheten av dette, må man trykke på «fast»-knappen i hanskerommet. Alternativet er «slow», som i praksis gjør at du kan gå like raskt som veteranen. Kappkjøringen mot i3-modellen (se video over) skulle være et greit bevis på forskjellen, selv om prototypen riktignok hadde litt bedre forutsetninger da den var ny i 1972, med toppfart opp mot 100 km/t.PS. Om du er litt ekstra interessert kan du lese om BMWs mange elektriske prototyper gjennom 40 år, på veien til lanseringen av i3 på tampen av 2013. BMW forteller også sin historie om 1602e i en egen video.