GJESTEKOMMENTAR: Dette noe kan kanskje bety et gjennombrudd for elbiler i hjemlandet. Muligens vil den nye elbilen også kunne slå an veldig godt i Norge.
Gjennom en crowdfunding-plattform har en gjeng entusiaster samlet inn nok kapital til å bygge 2 prototyper av en veldig spesiell elbil med navnet «Sion». Jeg fikk vite om elbilen for et drøyt år siden, og ble med i crowdfundingen fordi det hørtes ut som et veldig spennende prosjekt.
Akkurat nå er utviklerne og de to bilene som har blitt bygd på en rundtur i Tyskland. Alle som var med i crowdfundingen fikk mulighet til å prøvekjøre og stille spørsmål.
Så mens jeg var på ferie i mitt hjemland benyttet jeg anledningen til å prøvekjøre bilen i Frankfurt.
Selve prøvekjøringen var lite spektakulær og varte bare i fem minutter; fordi det var mange interesserte og bare én bil. Kjøreegenskapene skal jeg derfor ikke si mye om her, men bilen er såpass spesiell at den fortjener omtale uansett.
Sion får tilhengerfeste
Det mest påfallende er solcellepaneler som dekker hele bilen; tak, panser, sider, ja til og med dashbordet. Denne bilen er nemlig i stand til å lade seg selv. Dokumentert i praksis er lading tilsvarende 30 kilometer i løpet av en soldag i juli i München.
Hvor mye det tilsvarer i Norge gjenstår å se, men spesielt spennende blir det jo å se hvor mye den klarer å lade på en sommerdag i midnattssol i Nord-Norge.
Også etterlengtet i elbilmarkedet – og sikkert veldig interessant i Norge: Sion kommer med tilhengerfeste. Per i dag er det ikke avklart om det blir 750 eller 1.300 kilo trekkapasitet. Men festet tåler i hvert fall 80-100 kilo last, som betyr at man kan montere sykkelstativ.
Bagasjerommet virker ganske stort og er helt flatt. I tillegg kan alle seter (også framme) legges helt ned så det blir en plan flate på samme nivå som bagasjerommet.
Du får masse bagasjeplass – eller kan slenge et liggeunderlag eller madrass inn i bilen for å ta deg en blund i full lengde – på et jevnt underlag.
Mange tilkoblingsmuligheter
Sion har en egenskap som mangler i de fleste elbiler: To Schuko-stikkontakter med 220V (maks 2,3 kW). En i bagasjerommet og en framme på utsiden, ved siden av ladekontakten.
Tenk på mulighetene her – reise med en liten campingvogn og kunne bruke bilen som strømforsyning når som helst og hvor som helst! Eller dra på hytta og bruke bilen for å levere strøm til hytta.
Eller dra på snøskutertur med den nyutviklede elsnøskuteren fra Taiga Motors på hengeren, og bruk Sion for å lade opp skuteren på parkeringsplassen.
Og slapp av – du trenger ikke å vente i flere uker før sola har ladet opp Sion. Den kan selvfølgelig også lade på vanlig måte med opptil 16A/400V – som gir 11 kW (AC) – eller hurtiglading opptil 50 kW CCS (DC).
Men den kan ikke bare lades opp via Type 2-kontakten. Den kan også levereopptil 11 kW.
Ja, du har lest rett. Sion kan brukes for å lade andre elektriske kjøretøy.
250 kilometer reelt og delingsmuligheter
Ved hjelp av en app kan du registrere bilen som mulig strømkilde, og du kan angi hvor mange kilowattimer (kWh) du skal ha igjen på batteriet dit. Via appen kan da andre som har registrert seg finne bilen din, og hente strøm fra den. Dette vil du kunne tjene noen kroner på.
Kanskje det blir kroken på døra for gratis ladestasjoner, når folk begynner å fylle strøm gratis (f. eks. på jobb) og så kjører avgårde og videreselger eller bruker den som hytte- eller campingstrøm i en helg?
Det stopper likevel ikke med strømdeling. Du kan også være din egen bildelingstilbyder. Bare legg bilen inn i appen – som tilgjengelig – når du ikke trenger den, angi når den må være tilbake og med hvor mye strøm. Så kan andre booke og bruke den.
Batterikapasitet er ikke avgjort enda, men skal bli minst 35 kWh. Målet er minst 250 kilometer reell rekkevidde sommerstid.
Ellers opplyses det om at den kommer med varmepumpe og setevarmer. Om den utstyres med rattvarmer er ikke avgjort.
Baserer seg på forhåndsbestillinger
Sion skal ikke selges via forhandlernettverk, men direkte fra Sono Motors. Slik sett er opplegget relativt likt Tesla, men ikke helt.
Brukermanual og reparasjonsveiledning skal være fritt tilgjengelig på nettet for alle og reservedeler kan også bestilles på nettet.
Det hele skal komme med en prislapp på 16.000 euro (inkl. moms) i Tyskland. Ved eksport til Norge, som i dag er avgiftsfritt for elbiler, bør den komme på et sted rundt 130.000 kroner. Ytterligere rabatter (opptil 8%) er det mulig å oppnå ved forhåndsbestilling og -betaling.
Og her ligger det en stor forskjell sammenlignet med elbilforhåndsbestillinger vi er vant til. Sono Motors, som skal få Sion i produksjon, er en start-up av unge, engasjerte mennesker, uten noen store bedrifter eller kapital i ryggen.
Det er altså risiko knyttet til forhåndsbestillingen og -betalingen dersom de rett og slett ikke klarer å få bilen produsert eller går konkurs.
Vil bli første eier under midnattssola
I tillegg til forhåndsbestillinger finnes det også en mulighet å investere direkte i Sono Motors, og per i dag har de over 2000 forhåndsbestillinger og én million euro i kapital, sistnevnte bare gjennom crowdfunding-kampanjen.
Kanskje vi er vitne til noe stort som oppstår her – unge folk som lager en bil som de selv ønsker å kjøre, utålmodig fordi bilbransjen domineres av gamle «dinosaurer» som har vært i bransjen i 100 år og ikke skjønner at tiden er i ferd med å endre seg?
Jeg har for lengst sikret meg plassen i køen og forhåndsbetalt 2.000 euro, for å være den første Sion-eieren under Nord-Norges midnattssol. Og hvis det skulle gå i dass, så håper jeg i hvert fall at noen andre kjøper ideen og fullfører.
Bilen er bare for bra til ikke å bygges.
Gjesteskribent Daniel Vogedes er tidligere styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening.