Elbilforeningen om forslaget til statsbudsjett:
– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig

UANSVARLIG: Forferdelig dårlig klimapolitikk og større avgiftsøkning enn det fossilbiler noen gang har fått, sier Christina Bu om regjeringens forlag til statsbudsjett for 2026. Foto: elbil.no.

– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

I statsbudsjettet foreslår regjeringen store endringer i elbilmomsen. Om det vedtas vil flertallet av elbilene få 50 000 kroner i økt avgift allerede fra januar, og deretter 75 000 kroner ekstra i 2027, totalt 125 000 kroner per bil.

– Det er et uansvarlig forslag som vil merkes på lommeboka til alle som trenger bil. Dette vil også øke bruktbilprisene, og påvirke økonomien til helt vanlige familier som trenger bil i hverdagen og ønsker å gjøre et miljøvalg, sier Bu.

Lekkasje om elbilmoms:

– For brått og for mye på én gang

Elbilforeningen frykter fossilbil-comeback

Elbilforeningens generalsekretær er svært bekymret for dette hastverket. Etter flere tiår med en visjonær satsing settes suksessen i spill.

Bilmarkedet er ekstremt følsomt for avgiftsendringer. Brå og store endringer gjør meg bekymret for at flere igjen vil velge fossilbil, og jeg tror alle er enige i at vi ikke vil tilbake dit, sier Bu.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

7 av 10 kjører fortsatt fossilbil – klimajobben er ikke over

Bu minner om at sju av ti fortsatt kjører fossilbil.

Skal vi få til klimakutt som monner må Stortinget i den kommende perioden sikre at også disse får muligheten til å bytte til elbil, sier Bu og fortsetter:

− Selv om vi har kommet langt, så må vi huske at dette er en fersk suksess. Det er først nå folk i distriktene virkelig har begynt å kjøpe elbil og man må ikke lure seg selv til å tro at elbilsalget går av seg selv.

Elbilforeningen har stedet foreslått å senke grensen for toppmoms med 100.000 kroner om gangen, og bedt om at alle momsendringer må varsles i god tid. Bu peker på at hele det norske bilsalget nå er elbiler, og elbiler er dyrere i produksjon enn fossilbiler.

Elbiler må også betale full moms på sikt, men for å være sikre på å bevare suksessen, må vi ikke drive med sjansespill, sier Bu.

Dette blir vanskelig for de som har bestilt bil

De som har bestilt ny bil med levering etter nyttår risikerer nå å få en mye dyrere bil enn de har bestilt.

− Vi og bilbransjen har hele tiden bedt regjeringen gjøre dette gradvis og forutsigbar. Vi er skuffet på vegne av forbrukerne.

Bli medlem i dag!

Les også