Om et drøyt år vil halvparten være nullutslippsbiler: Rekordmange elbiler på veiene i Oslo
I oktober var det høyere elbilandel på veiene i Oslo enn noensinne. Og bomselskapet Fjellinjen spår når neste milepæl vil inntreffe.
I Norge har Stortinget lenge hatt et mål om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025.
Kanskje har du fått med deg at det er distriktene som er best på den fronten? Hvis ikke kan du lese denne saken:
Samtidig lå nybilsalget i Oslo på 94,4 prosent elektrisk i oktober. Selv om den statistikken ikke er helt på toppen ennå, betyr det ikke at det ikke tas rekorder også i hovedstaden.
Øker
Bomselskapet Fjellinjen fører statistikk over alt som beveger seg gjennom bomstasjonene deres.
Selskapet opplyser at i oktober i år var 44 prosent bilene på Oslos veier elektriske. Det er 4,3 prosent flere elbiler enn året før.
I oktober registrerte Fjellinjen 35,3 millioner passeringer i sine 83 bomstasjoner i og rundt Oslo totalt.
Det er en økning på 1,7 prosent sammenlignet med i fjor, justert for høstferie.
– Vi ser at det har vært en påvirkning på påkjøringen til E6 ved Karihaugen, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.
– Dette har nok ført til at flere har valgt alternative ruter for å komme seg på E6, noe som har medført at de har passert en bomstasjon. En del av trafikkøkningen sammenlignet med fjoråret skyldes nok dette, påpeker han.
Drivstoff | 2024 | Endring 2023 |
Diesel | 27,5 % | – 2,1 |
Bensin | 21,9 % | – 2,4 |
Elbil | 40,6 % | + 3,6 |
Elvarebil | 3,5 % | + 0,7 |
Total | 93,5 % | – 0,1 |
50 prosent i 2026?
Fjellinjen spår også hva fremtiden vil bringe. Når kan vi regne med at halvparten av trafikken i Oslo går på strøm?
– Vi har regnet ut at på nyåret i 2026 vil over 50 prosent av kjøretøyene på veiene i Oslo enten være en elbil eller en elvarebil, sier Strøm Arnesen.
I fjor anslo Fjellinjen at vi kom til å nå dette målet allerede i høsten 2025, men på grunn av en midlertidig hump i nybilsalget, har de nå dyttet anslaget litt fremover i tid.