Hopp til innhold

Rød kinesisk nykomling inntar sentrum

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foto: Stig Tvergrov/Posten

Posten kjører på med den store, kinesiske elvarebilen Maxus – og elmopeder og Bestemor Duck-bil liknende elsykler – for å nå mål om utslippskutt.

Posten og Bring skal i løpet av denne måneden erstatte 22 fossile kjøretøy med elektriske varebiler. De fleste av dem vil gå trafikk sentralt i Oslo Posten melder at de var først i Norden med å teste den kinesiske elvarebilen Maxus, produsert av elbilprodusenten SAIC. Og i disse dager kommer 22 slike biler til Norge, der 18 av dem vil brukes til leveranser for bedriftskunder i Oslo. Utvalget av store elvarebiler har så langt vært veldig begrenset, men Posten var i fjor også først i landet med med å ta i bruk en av de få andre store modellene tilgjengelig, nemlig VW e-crafter. Men det er altså kinesernes store varebil Posten nå har valgt å gå til storinnkjøp av.

Bedre rekkevidde fra kineserne

John Echoff er pressesjef i posten, og han forteller at de testet ut den kinesiske elvarebilen før de bestilte opp flere av den, etter positive tilbakemeldinger fra sjåførene. – Erfaringen med Maxus er så langt veldig god. Sjåførene rangerer den ikke like høyt som VW når det gjelder kjørekomfort og førermiljø, men Maxus er også svært godt likt på grunn av mye bedre rekkevidde og skyvedører på begge sider av bilen, sier Echoff. 
Foto: Stig Tvergrov/Posten
  – Hvor mange elektriske budbiler har Posten nå totalt i Norge?
– Cirka 560 små elvarebiler, da i tillegg til disse store elvarebilene.
Bare de 22 kinesiske elvarebilene nevnt over skal ifølge Posten minske deres årlige forbruk av diesel med 42.000 liter, noe som skal gi en reduksjon på 105 tonn CO2 per år. Utskiftingen til disse bilene betyr at omlag 11.000 pakker i uken med ett blir levert utslippsfritt. Postens miljøambisjon er å bruke kun fornybare energikilder i sine bygg og kjøretøy innen 2025, og man jobber nå fortløpende for å etablere utslippsfri pakkelevering i andre byer, ifølge Echhoff.

Pedal- og eldrevet Bestemor Duck-doning

Posten skrøt tidligere i år av at de også hadde gått til innkjøp av en ny type elvaresykkel, som skulle kunne erstatte tradisjonelle varebiler og ta seg enkelt frem i tette bymiljøer. Men disse har ikke vært enkle å få øye på i bybildet så langt. Det har sin naturlige forklaring. Det er foreløpig ikke særlig mange av dem: – Vi har tre elsykler i Oslo og Trondheim, og flere på vei inn som skal testes – blant annet EAV. EAV er elsykkelmodellen som mest av alt minner om bestemor Duck-bilen vi husker fra barndommen, og Postens elektriske, rødfargede pedalvariant kan du se bilde av her. Men selv om konsernet foreløpig har få elektriske budsykler, kan dette fort endre seg, for erfaringene så langt er gode: – I flere tilfeller erstatter en elsykkel en bil, og disse modellene har vært en stor positiv overraskelse for oss alle, sier Echoff, som likevel ikke legger skjul på at noen gamle vaner kan være vonde å vende for enkelte postbud i felt. – Det er utfordrende å få folk til å gå fra varebil til å begynne å sykle, men med de rette personene får vi det til å fungere veldig bra. Syklene har nå i dag en gjennomsnittspakkemengde på cirka 80 kolli om dagen, noe som er mulig ved at vi har en hub hvor varer kan mellomlagres.

Paxstere fulle av pakker

Også når det gjelder andre elektriske kjøretøy er Posten på hugget, og benytter seg i stor skala av det eldrevne minikjøretøyet Paxster, som er klassifisert som elmoped, og som du kan se bilde av nedenfor. – Vi har totalt cirka 500 Paxstere, og så har vi dessuten 70 eltraller som har erstattet mange dieselbiler i byene. I tillegg kjører vi nå en prototype Large Paxster, og vi får en ny prototype Extra Large på mandag. Om Posten kommer i mål med sine utslippsfrie målsettinger gjenstår å se, men Echoff mener konsernet er på god vei i utprøvingen av elektriske kjøretøy i alskens størrelser og fasonger. – Skal vi nå miljømålet krever det at konsernet kontinuerlig vurderer fornybare løsninger og faser ut fossil energi, samt tester ny teknologi som etter hvert blir tilgjengelig.