Den nøysomme kan komme langt med den elektriske Golfen. Og vi fant ut at bruk av varme økte forbruket med 18 prosent ved ellers lik kjøring.
Denne testen fokuserer, som tittelen antyder, i stor grad på hva e-Golf leverer rent praktisk. Og da tenker vi primært på praktisk rekkevidde, foruten et par andre viktige ting for småbarnsfamilier.
Tilfeldighetene ville ha det til at det stort sett var godt gammeldags grisevær, med regn, våt veibane og 4-6 plussgrader i det meste av testperioden. Dermed bør resultatene være relativt overførbare til det e-Golf kan levere i vinterperioden.
Typisk trekk: Rekkeviddeindikatoren viste ved fullading 197 km på det beste, med tilsvarende 135 dersom turen ble planlagt med bruk av varme.
1,65 kWh langs våt motorvei
Testen startet fra Elbilforeningens kontor i Oslo, med destinasjon hos undertegnede i Drammen. Denne pendleavstanden kan fungere som en typisk referanse for hva som kreves av motorveiytelser, siden distansen har sine topografiske utfordringer.
Turen ble kjørt med påholden wattfot, med behagelig varme og omtrent på fartsgrensen hele veien – en distanse på i overkant av fem mil. Av hensyn til komforten ble ingen av eco-programmene benyttet under testen.
Fasiten ved ankomst var et gjennomsnittsforbruk på 1,65 kWh/mil. Det er et godt stykke over de oppgitte tallene fra VW, som sier 1,27 for blandet kjøring.
Likevel: Med de rådende værforholdene var ikke forbruket særlig overraskende, til tross for rolig høyrefot. Rullemotstanden øker betraktelig med våt asfalt, og selv om man holder seg utenfor hjulsporene.
18 prosent spart
Neste prosedyre i testen ble derfor å gjennomføre landeveistest i 60- og 80-soner, med og uten bruk av varme, for på den måten å avklare det praktiske merforbruket komforten innebærer.
Under denne kjøringen var utetemperaturen 4-5 grader, mens det ble holdt 21 grader i kupeen på første økt.
I løpet av noen mils landeveiskjøring, landet forbruket på 1,68. Med nær eksakt samme kjøremodus på returen, endte forbruket på 1,39. Det innebærer en teoretisk forskjell i rekkevidde på rundt tre mil: 12,9 eller 15,7.
Dugg på både front- og sidevinduer ble etterhvert påtrengende, på grunn av temperatur og regn. Da ble muligheten til å varme opp frontruta handy.
Men, energibesparelsen uten varme ble altså 18 prosent. Når det kniper kan dette være verdt å ta med seg for å komme til mål, uten at jeg av den grunn skal rådgi folk til å gjøre en vane av å fryse. Jeg bare nevner det.
Full stopp kurert med skiftenøkkel
Testen forløp dog ikke 100 prosent knirkefritt. På en av testetappene lot bilen seg ikke starte etter en kjapp pause. Feilen skjedde idet jeg førte girspaken fra P i retning D, og ble ledsaget av pipelyder.
Konsekvensen av feilene var at bilen ikke lot seg rikke, og at tenningen ikke lot seg skru av. På skjermen dukket det opp to meldinger (bildet under).
Det lot seg ikke gjøre å få kvalifisert rådgivning via telefon på tidspunktet. Jeg ringer dessuten aldri bergingsbil før det er krise. Med andre ord: Det var tid for elimineringsmetoden. Først ut var frakobling av 12V-batteriet, for å «reboote» elbilen.
Etter å ha anskaffet en liten skiftenøkkel i nærheten var dette en smal sak. Og det virket. Straks var bilen atter kjørbar – uten feilmeldinger av noe slag.
Akkurat hva som skjedde har foreløpig ikke latt seg bekrefte, men feilmeldingen antydet krøll på ladingen av 12V-batteriet.
Uansett; testen kunne fortsette. Og det gjorde den uten feil av noe slag.
Hurtiglading etter planen
Vi ladet e-Golfen både via vegguttak (Mode 3 Type 2) i garasjen og hurtiglading. Førstnevnte forløp stødig på sju timer (16A/3,6 kW).
Det har vært visse utfordringer med hurtiglading av e-Golf i startfasen, men ved vår test hos Grønn Kontakt virket alt som det skulle. Fra 47 til 85 prosent (utgjorde 9 av batteriets bruttokapasitet på 24,2 kWh) fylling tok det 16 og et halvt minutt.
Det tilsier at 0-80 prosent ville tatt i overkant av en halvtime under værforholdene denne tidlige morgenen med trist regnvær og 6-7 plussgrader. Siden det ikke var behov for mer, valgte jeg denne gangen å gjøre oppholdet kortest mulig.
Med 85 prosent oppfylling lander den tradisjonelle «tankmåleren» omtrent midt mellom 3/4 og fullt (se bilde), mens rekkeviddeindikatoren antydet 99 kilometer rekkevidde ved bruk av varme.
Kort om kjøring og praktikk
I testbilen finner vi stoffseter, som i og for seg fungerer helt etter boka. Fin sidestøtte både i rygg og sittepute, og sittestillingen er akkurat så ergonomisk som man forventer i et VW-produkt. Og: Hvis du er opptatt av plass til bakovervendt barnesete, kan vi bekrefte at dette fungerer meget bra.
BeSafe iZi Combi X3-setet (9-18 kg) tar stor plass, men det blir likevel brukbar beinplass til passasjeren foran – mye på grunn av at dashbord og hanskerom er slankt.
Under kjøring utmerker e-Golfen seg først og fremst ved at den er svært stillegående. Med piggfrie vinterdekk er opplevelsen av stillhet klart tydeligere enn på sommerdekk.
Dette bidrar til at den opplevde komforten i den testede e-Golfen var på et høyt nivå, samtidig som kjøreopplevelsen naturlig nok ble hakket mindre engasjerende.
PS. Testen oppdateres med større bildegalleri.
TEKNISKE DATA: Volkswagen e-Golf
Ytelse: 85 kW/115 hk
Dreiemoment: 270 Nm
Blandet forbruk (oppgitt): 1,27 kWh/mil
Rekkevidde (oppgitt): 100-190 km (avhengig av temperatur og kjørestil)
Batteri: 24,2 kWh (netto 21,8 kWh, litiumion)
Egenvekt: 1.510 kg
LxBxH (m): 4,27×1,80×1,47
Toppfart: 140 km/t
0-100 km/t: 10,4 sek