Samme bilmerke ­– men elbilistene er mest fornøyd

Samme bilmerke ­– men elbilistene er mest fornøyd

Hvor happy er norske elbilister med bilen sin? Generelt mer enn andre bilister, viser vår undersøkelse. Men hva skjer når vi sammenlikner hvor fornøyde de to gruppene er – på bilmerkenivå?

I Elbilisten 2018 – Elbilforeningens egen medlemsundersøkelse – har 9.520 respondenter nylig svart på det aller meste knyttet til livet som elbilist.

Men hvis vi filtrerer på hva slags elbil respondentene har oppgitt at de har, og setter dette opp mot svaret på hvor fornøyde de er med å være elbilist, får vi også en indikasjon på hvor tilfredse de er med bilmerket sitt. Derfor gjorde vi det.

For enkelhets skyld har vi slått sammen responsen for hvert enkelt bilmerke i de tilfellene hvor det aktuelle bilmerket har flere elbilmodeller, slik som hos for eksempel Tesla og VW.

Slik ser resultatet av denne sammenstillingen ut i form av en graf:

Elbilisten 2018

– Dette bekrefter det vi lenge har visst: Norske elbileiere er en svært fornøyd bilistgruppe, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Tesla-eierne på topp

Som vi ser er Tesla-eierne stort sett begeistret. Hele 80 prosent svarer at de er svært fornøyde, 14 prosent at de er fornøyde, mens bare 4 prosent oppgir at de er svært misfornøyde.

At Tesla-eierne er entusiastiske, er kanskje ikke så overraskende, men Tesla følges tett av eierne av Opel, Hyundai og BMW, der altså hele 70 prosent eller mer svarer at de er svært fornøyde.

Tilfredshetsgraden blant norske elbileiere generelt er i det hele tatt stor, som du kan se av grafen. Selv blant bilmerkene som scorer lavest, har over halvparten av elbileierne huket av på at de er «svært fornøyd».

Ståle Frydenlund / elbil.no

Tilsvarende merker vi oss at godt under ti prosent svarer at de er svært misfornøyde, og blant de som skiller seg litt negativt ut her, er eierne av elbilveteranene Think, Buddy og Reva, der bilene nok begynner å bli litt slitne.

Disse merkene har vi her slått sammen i én bolk, rett og slett fordi det ikke er så mange igjen av dem, noe som gjenspeiles i et lavt antall respondenter for disse bilene.

AutoIndex 2018 vs. Elbilisten 2018

Vi har samtidig sammenliknet Elbilforeningens egne resultater med tallene fra en annen stor spørreundersøkelse blant bileiere generelt, nemlig AutoIndex 2018, som presenterte resultatene sine nylig – for eksempel kan du lese om den her eller her.

Ved å sammenlikne denne undersøkelsen med Elbilforeningens egen undersøkelse, kan vi se hvor fornøyde norske elbileiere er med de samme bilmerkene, og se hvordan resultatene skiller seg fra AutoIndex-undersøkelsen.

Altså: Hvor fornøyd er for eksempel eierne av en elektrisk Nissan LEAF, sammenliknet med den norske Nissan-eieren generelt?

Les videre, så får du svaret.

Ove André Nilsen
Foto: Ove André Nilsen

Har du lest denne artikkelen? 75-modellen fra Mestervik

Tesla ikke med

AutoIndex er den største eiertilfredshetsundersøkelsen i Norge og Skandinavia, og 14.575 norske bileiere har deltatt i undersøkelsen i år. Spørreundersøkelsen dekker 23 ulike bilmerker, og forteller mye om hvor fornøyde eierne er med bilmerket sitt fra år til år.

I AutoIndex handler 40 prosent av spørsmålene om bilen, 20 prosent om selve salgsprosessen, 20 prosent om hvordan kunden oppfatter verkstedet og 20 prosent om kundens lojalitet til merket.

Vi forholder oss for enkelhets skyld bare til totalindeksen, som altså kan forstås som hvor fornøyde bileierne er med bilmerket sitt generelt.

Merk for øvrig at der Tesla markerer seg i tet i Elbilisten 2018, er det amerikanske bilmerket foreløpig ikke med i AutoIndex-undersøkelsen, så akkurat her er det ikke stort å sammenlikne.

Det er det derimot på flere av de andre bilmerkene.

Samme bilmerke – store forskjeller

Den som scorer høyest på totalindeksen blant bilmerkene som også har elbilmodeller, er BMW, som der ligger på en tredjeplass.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Også blant norske elbileiere havner det tyske bilmerket på en tredjeplass takket være sin BMW i3, kun forbigått av Tesla og Opels Ampera-e, som det foreløpig på langt nær finnes nok av på markedet til å dekke etterspørselen, hverken i Norge eller ellers i verden.

Mens 76 prosent av Ampera-e-eierne i Norge gir bilen sin toppscore hos Elbilisten, havner Opel generelt helt nede på 13. plass i AutoIndex-undersøkelsen.  

På niendeplass på AutoIndex-listen kommer Mercedes, men norske elbileiere som kjører bilmerket, er kanskje ikke like overbevist. Der sier 57 prosent av dem seg svært fornøyde – noe som er i det lavere sjiktet blant landets generelt veldig fornøyde elbileiere.

Sprik blant salgsvinnerne

De to store salgsvinnerne på elbilfronten i Norge, VW med sin e-Golf og e-up, og Nissan med sin gigasuksess LEAF – klarer seg begge fint blant Elbilistens respondenter: Begge lander fjellstøtt med 77 prosent som svarer at de er «svært fornøyd».

Ståle Frydenlund / elbil.no

Fullt så bra går det ikke med de samme bilmerkene hos AutoIndex: Her havner Volkswagen på en 16. plass, mens Nissan lander på 21. plass på totalindeksen.

Vel, hvis det er fremtiden de er opptatt av i de to konsernene, kan nok det første resultatet være det viktigste.

Petter Haugneland / elbil.no

Hyundai ender sågar på en 18. plass hos AutoIndex, til stor kontrast fra Elbilist-undersøkelsen, der hele 74 av eierne av Hyundais IONIQ-modell belønner dem med å huke av på «svært fornøyd».

Blant norske elbilister som kjører Kia, svarer 69 prosent at de er svært fornøyde med sin Soul-modell, mens hos AutoIndex havner merket på 11. plass på totalindeksen.

Det blir spennende å se hva som skjer når Kia Niro kommer til Norge i desember, kanskje akkurat i tide til å markere seg på neste års utgave av Elbilisten.

Fransk åpning i midten

Like bak, på en 12. plass, ligger Peugeot, som blant Elbilistens respondenter får henholdsvis 62 prosent «svært fornøyd» og 28 prosent «fornøyd» for sine modeller iOn og Partner.

Vi blir i Frankrike, for Citroën, som havner på 14. plass hos AutoIndex, ligger også i det relativt sett lavere sjiktet av tilfredshet blant Elbilforeningens medlemmer, med en andel på 56 prosent som rapporterer at de er «svært fornøyde» med det franske bilmerket.

Petter Haugneland / elbil.no

Like franske Renault lander på 20. plass hos AutoIndex, og havner tilsvarende midt på treet blant norske elbileiere, først og fremst på grunn av sin ZOE-modell.

Til sist tar vi med at nordmenn som i sin tid skaffet seg et eksemplar av Fords så langt beskjedne elbilsatsning, Focus Electric, har rangert den i det lavere sjiktet av tilfredshetsskalaen, men her er tallgrunnlaget heller tynt, rett og slett fordi det er så få av dem.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ford-eiere generelt har derimot plassert bilmerket slik at det har endt på nummer 15 på AutoIndex-listen.

Uansett: Til neste år blir det enda spennende å kryssjekke de to brukerundersøkelsene blant norske bileiere, for da har enda flere merker og modeller kommet på elbilbanen …

BAKGRUNN: Fakta om Elbilisten 2018

* Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.

* Elbilisten 2018 er den sjuende undersøkelsen som er gjennomført.

* Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.

* Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 2. mai – 23. mai 2018 og sendt ut på epost til over 44.559 elbileiere.

* 9.520 personer deltok (21 % svarfrekvens). Deltakerne brukte i gjennomsnitt 22 minutter på å gjennomføre undersøkelsen.