Sjekk DEN elracerbilen!

Sjekk DEN elracerbilen!

Elbil er mye mer enn bare praktisk nytte. Nå frir Volkswagen til amerikanerne med en heftig elbil som skal kjøre bakkeløpet Pikes Peak i juni.

Med den elektriske racerbilen I.D. R Pikes Peak prøver Volkswagen bokstavelig talt å få fart på elbilutviklingen.

Produsenten kaller det selv for en ny Volkswagen-æra i motorsporten, og under verdenspremieren sikter de seg ubeskjedent inn på ny rekord med I.D. R Pikes Peak, som er det fullstendig navnet på modellen.

Den elektriske racerbilen byr på mektige nøkkeltall: 680 hestekrefter og 0–100 på 2,25 sekunder.

Det er raskere enn både Formel 1 og Formel E-løpsbiler.

Med firehjulsdrift, effekt på 680hk, dreiemoment på 650 NM og vekt på under 1.100 kg, kommer løpsbilen til å delta i det klassiske bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb i Colorado Springs i USA den 24. juni i år.

Vil være i forkant

Målet er å slå rekorden for elektrisk drevne prototyper i løpet som også kalles for «Race to the Clouds». Den gjeldende rekorden i klassen er på 8 minutter og 57,12 sekunder og ble satt av Rhys Millen fra New Zealand (e0 PP100) i 2016.

– Med I.D.-familien vil vi være i forkant av elektrisk mobilitet. Volkswagens deltakelse i Pikes Peak setter dermed føringen for fremtiden vår innen motorsport, og har også sterk symbolverdi, sier Dr. Frank Welsch, toppleder for utvikling i Volkswagen, i en pressemelding.

– Erfaringer fra motorsport har alltid kommet kundene til gode, ved at disse tas med i produktutviklingen for vanlige biler, understreker Welsch.

Han er ikke beskjeden i sin karakteristikk av den elektriske løpsbilen.

– Bilen ser fantastisk ut og har allerede vakt stor interesse. Projektet viser at Volkswagen er på rett vei med sin store elbilssatsning og den kommende lanseringen av I.D.-familien, sier Jürgen Stackmann, Volkswagens øverste leder for salg- og marketing, i pressemeldingen.

Balanse viktigere enn ytelse

Det viktigste målet med utviklingen av I.D. R Pikes Peak var å finne den ideelle balansen mellom energikapasistet og vekt. Fokuset var ikke som med vanlige løpsbiler: å oppnå maksimal ytelse.

Litiumion-batterier brukes som energilagringssystemer på samme måte som i serieproduserte elbiler. Det stilles store krav til battericellene. Energitettheten er den avgjørende faktoren for systemet ved produksjon av høyspenning.

Målet for motorsportingeniørene var høyest mulig effekt på vei til toppen av Pikes Peak. Cirka 20 prosent av den elektriske energien som kreves under løpet, genereres under kjøringen. Ved bremsing regenererer de elektriske motorene bremseenerigi til elektrisitet, og fører den inn i batteriet.

Tettere kobling

Den firehjulsdrevne løpsbilen kombinerer ambassadørrollen for Volkswagens elektrisk drevne I.D.-familie med det sportslige sortimentet av Volkswagenprodukter: R-modellene.

Prosjektet er det første steget i en tettere kobling mellom Volkswagen R og Volkswagen Motorsport. Volkswagen har planer om å tilby mer enn 20 fullelektriske biler på det globale markedet fra 2025.

Den første produksjonsmodellen i I.D.-familien er planlagt å starte mot slutten av 2019 i Tyskland. Kompaktmodellen I.D. og SUV-en I.D. CROZZ lanseres i år 2020, mens I.D. BUZZ og flaggskipet I.D. VIZZION lanseres i år 2022.

I.D. R Pikes Peak blir det femte medlemmet i I.D.-familien.

Comeback-tid?

Pikes Peak International Hill Climb har blitt gjennomført siden 1916 i Rocky Mountains nær Colorado Springs.

Løpet er 19,99 kilometer langt, byr på 156 svinger og stiger hele 1.440 meter underveis til mållinjen, 4.300 meter over havet. 

Siste gang Volkswagen Motorsport deltok i Pikes Peak Mountain Race, var i 1987. Da med en spektakulær Golf Mk2 med to motorer, en foran og en bak. Bilen med 652 hestekrefter fikk tekniske problemer og føreren måtte bryte av tekniske årsaker 400 meter før mållinjen.

− Det er på tide med revansje, sier Sven Smeets, leder for Volkswagen Motorsport. Han har store ambisjoner på vegne av det elektriske råskinnet.

− Denne bilen representerer en ekstremt spennende utfordring for oss − for å vise hva som er mulig med en elektrisk motor i motorsport. Alle i teamet, med føreren Romain Dumas i spissen, er svært motiverte til å sette ny rekord for elbiler.