Mens elbiler og elsykler har inntatt gatene i rekordfart, har de elektriske motorsyklene og mopedene trillet nølende etter. Kanskje særlig motorsyklene.
Da Harley-Davidson lanserte elektriske motorsykler, ble produsenten møtt med både applaus, tvilende stillhet og enkelte fy-rop. Men selgere i Norge forteller om at salget tar seg sakte oppover – kanskje til nye brukergrupper?
Ikke i tvil om scooter
Da Gjermund Ringen så en scooter som så ut som en Harley, var han ikke i tvil. Den skulle han ha.
Derfor var han en av de første som sto i køen da «Rooder» kom på markedet. Nå er han den stolte eieren av et gult, elektriske vidunder av en scooter. Som triller helt lydløst gjennom Brevik og i nærområdene.
– Stillheten, oppsummerer Gjermund som det aller beste ved kjøreopplevelsen.
Selv om han tidligere har kjørt motorsykler og mopeder med «brum-brum», synes han det aller beste med sin Harley-lookalike er roen når han kjører.
– Folk blir jo litt overrasket og skvetter litt når de ser meg starte opp og ikke hører en lyd, smiler han.
LES OGSÅ: Denne «motorsykkelen» er unik i Norge
Pris og ytelse
Prisen var også et viktig moment – han ga om lag 20.000 kroner for den.
Med en elektrisk motor på 2000 watt og en batteripakke på 60Ah, kan han kjøre rundt 50 kilometer før lading.
Og det er en helt grei rekkevidde, mener Gjermund.
Han skal uansett ikke på langtur med dette gule, elektriske framkomstmiddelet, som når en toppfart på 45 km/t, som på mopeder ellers.
– Den er perfekt til nærmiljøbruk, fastslår den blide scooter-sjåføren.