Hopp til innhold

Sjekk ut denne brannbilen!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kreisel har igjen bidratt til å vise den etablerte bilindustrien hvordan det skal gjøres, og Europa har fått sin første elektriske brannbil.

Det er en kjent sak at elektriske apparater kan forårsake branner. Men at elektriske apparater også kan bekjempe brann, hører foreløpig med til sjeldenhetene. I hvert fall når det er snakk om brannbiler fullt ut drevet av elektrisitet. Det var brannvesenet i Linz i Østerrike tok den lett historiske elbilen i bruk tidligere denne måneden. Bilen er basert på et Mercedes Benz Sprinter-chassis, og det er Rosenbauer – den kjente østerrikske produsenten av brannbiler og annet innsatsutstyr mot brann – som har brukt de siste par årene på å planlegge en funksjonell elektrisk variant av denne hyppig brukte brannbilmodellen, kjent som KLF-L. Da planleggingen var over, tok det imidlertid bare et par måneder å konstruere den om til en fullverdig elbrannbil.

Fra Hummer til brannbil

Med seg i prosessen hadde Rosenbauer batteriprodusenten Kreisel Electric, som i fjor gjorde seg bemerket da selskapet sammen med Arnold Schwarzenegger introduserte en elektrifisert versjon av monsterbilen Hummer H1. Vi omtalte også den Schwarzenegger-initierte konverteringen av en Mercedes-Benz Geländewagen, og dessuten en praktisk og norgesperfekt Skoda Yeti. Sammen har brannbilprodusenten og batterimakerne (bildet over) stappet inn en 120 kW elmotor med en firemoduls batteripakke fra nevnte Kreisel på 86 kWh. Hvis man tar utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer, vil den elektriske brannbilen føre til et redusert CO2-utslipp på 4,8 tonn. I tillegg regner man med at den vil være betydelig billigere i drift enn en tilsvarende fossildrevet brannbil.

Lades på stasjonen

Brannbilen har en rekkevidde på rundt 160 kilometer, avhengig av last og passasjerantall – men det er slett ikke verst for et kjøretøy med totalvekt på godt over fem tonn. Bilen er for øvrig 7,5 meter lang. Motoren, inkludert batteripakken, veier 620 kilo. Den lades opp på brannstasjonen, og det skal ta 80 minutter å lade det relativt unike utrykningskjøretøyet opp til 90 prosent. Så får man bare håpe det ikke er altfor tett mellom utrykningene, inntil brannvesenet i Linz får ytterligere fart på ladestasjonen sin.

Taktisk kjøretøy

Som alle kan se av bildene, er ikke denne blant de største brannbilene, men mer å betrakte som et taktisk utrykningskjøretøy. Når de store stigebilene vil foreligge i elektrisk drakt, er foreløpig et åpent spørsmål. Men at det kommer, er omtrent like sikkert som at det vil bli nye branner å slukke. Administrerende direktør i Rosenbauer, Dieter Siegel, begrunner initiativet slik: – Rosenbauer har jobbet i over fem år med nye konsepter og alternative drivsystemer for brannbiler. I løpet av denne tiden har interessen for dette økt dramatisk. Spesielt i urbane områder er eksosfri kjøring et must.