Øker takstene:
Dette må nå du betale i Oslo-bommen

NYE TAKSTER: Bomsatsene øker fra 1. januar 2026. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Nå må du belage deg på å betale mer i bompenger om du skal kjøre til – eller i – Oslo. Kjører du fossil lastebil må du betale mye mer.

I bomringen må du nå ut med 21 kroner om du kjører elbil utenom rush og 26 kroner i rushtiden. Det er en økning på henholdsvis 2 og 3 kroner fra de forrige takstene.

Og med Autopass får du 20 prosent rabatt på de overnevnte tastene.

For diesel og bensinbiler er kroneøkningen lik, i tråd med forhandlingsresultatet fra Oslopakke 3 fra sommeren 2024.

Slik er takstene i Oslo nå:

Utenom rushI rush
Bensin/ladbar hybrid38 kr47 kr
Diesel42 kr50 kr
Elbil/nullutslipp21 kr26 kr
Eldre lastebil (Euro 5 og eldre)161 kr223 kr
Nyere lastebil (Euro 6)109 kr162 kr
Elvarebil, el- og gasslastebil0 kr0 kr
Bli medlem i dag!

Stort hopp for fossile lastebiler

Det er drastiske økninger for fossilbiler over 3500 kg. En eldre lastebil (Euro 5 og eldre) får et taksthopp på 48 kr og 73 kr i rushtiden.

Elektriske lastebiler og elvarebiler passerer derimot gratis.

Tiltaket var varslet allerede sommeren 2024 og skal sørge for at flere velger nullutslipp i varetransporten.

Parkering blir billigere

Bystyret vedtok før jul at prisene for beboerparkering i indre by skal ned. Det gjelder bydel Frogner, St. Haugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene. For elbilister er nå årsprisen redusert fra kr 2090 til kr 1300.

Bystyret vedtok også å redusere parkeringsprisen i ytre by til 1 kr på lørdager. Det vil riktignok ta noe tid før dette er på plass fordi det først må nye skilt på plass.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også