Hopp til innhold

Volvo EX90 lansert: Slik blir den, og her er prisene

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LUKKET: Fronten er vel det mest oppsiktsvekkende, men selv den er nesten typisk Volvo. Sjekk lidaren på taket. EX90 har langt høyere sikkerhetsnivå enn tidligere.

EX90 blir Volvos viktigste bil den neste tiden. Den vi erstatte XC90 helt og holdent.

Volvo XC90 har vært en utrolig populær bil i Norge, og den nye EX90 vil i det store og hele tilby akkurat det samme.

Utseendet sjokkerer ingen. Fra siden ser den ut som en XC90, men med skarpe og stramme linjer. Hekken er også umiskjennelig Volvo.

TRAUST: Det var nesten overraskende lite overraskende utseende på EX90, til skarp kontrast fra konseptskisser vi har sett tidligere.

Tors hammer-design

Fronten er kraftfull og høy, men glatt og blottet for grill. Dørhåndtakene kryper inn i karosserisiden, men har en spalte i underkant.

Tors hammer-designet er fremtredende. Detaljer som kanaler og speiler er i blank sort utførelse. En lekker design som ikke skremmer noen.

Dette er en sværing rett over fem meters lengde, og den får en akselavstand på 2,98 meter.

Det har lenge vært kjent at dette blir en sjuseter og den skiller seg fra Polestar 3 med langt mer takhøyde bakover i kupeen. Det gjør den en del høyere.

Polestaren er 161 cm, Volvos nykommer er 174 cm.

SKARP: Nye tanker fra Volvo.

To versjoner fra start

Salget er allerede i gang. Fra nå kan du bestille to topputstyrte varianter, Twin motor og Twin Motor Performance.

Begge leveres i høyeste utstyrsnivå, kalt Ultra.

Bilen blir ikke uventet noe dyrere enn Polestar 3.

Prisen starter på 864.000 kroner, og da er service og vedlikehold inkludert i prisen.

Dette er priser uten moms og eventuell vektavgift. Pris for Performance er 904.900.

Men akkurat som med XC90, da den kom på markedet, må du smøre deg godt inn med tålmodighet. De første kundene kan håpe på å få bil i løpet av andre kvartal … 2024.

Da har Polestar 3 ett års forsprang.

PIXEL: Helt nytt lysdesign og tolkning av Tors hammer fra Volvo.

Bilen bygges på SPA2-plattformen, en plattform som bare blir brukt til denne og tidligere nevnte Polestar 3.

Geely har som kjent bygget en ny plattform på et senere tidspunkt.

Den billigste varianten har en samlet effekt på 300 kW (408 hester) og 700 Nm, omtrent som den sterkeste XC90 var tidligere.

Da kan det være verdt å merke seg at bilen er av det blytunge slaget, hele 2.818 kilo.

Allikevel skal den klarte 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Performance får en samlet effekt på 380 kW (517 hk) og 910 Nm. Den klarer sprinten på 4,9 sekunder.

FÆRRE KNAPPER: Nå er det helt tomt for knapper i innredningen. Selv rattet har bare én flate på hver side.

Svært batteri

Begge versjoner har ett batteri på 107 kWt netto /111 kWt brutto.

Det gir foreløpig estimert rekkevidde på 585 og 580 kilometer. Forbruket er foreløpig oppgitt til 2,09 kWt på mila for Twin Motor og 2,12 for Performance.

Den skal være klargjort for lynlading opp til 250 kW. Volvo sier du kan lade batteriet fra 10-80 prosent på ca. 30 minutter under ideelle forhold.

Hjemme tar den imot opp mot på 11 kW.

EX90 skal også kunne gi strøm via såkalt V2L.

Sikker arbeidshest

XC90 kan trekke 2,2 tonn og ha 100 kilo på taket.

Bagasjerommet som sjuseter er på 365 liter (det inkluderer 65 liter under gulvet), som femseter hele 655 liter og med alle seter nedslått og last til taket 1.950.

I tillegg har den en frunk på 34 liter.

Volvo bygger hele sitt varemerke på sikkerhet, og bilen kommer med mange nye systemer.

Selvfølgelig monitorerer den føreren for å sjekke om hen følger med på veien. Gjør ikke vedkommende ikke det, tar bilen over kjøringen selv.

Den følger med utvendig via åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en godt synlig lidar midt på taket over frontruta.

Denne «kulen i panna» har vi også begynt å se på kinesiske biler som lanseres.

Sikkerhetssystemene skal også kommunisere med infotainment-systemet og vise relevant informasjon på den nye 14,5 tommer store stående berøringsskjermen.

BÆÆ: Ull blir et av alternativene. Tomflaskene i nakkeputen kan med litt godvilje kalles homage fra de sære nakkestøttene i Volvo 240 og senere andre modeller.

Minimalistisk inni

Det kan se ut som om skjermvisningen har fått en annen oppbygning enn tidligere, men forhåpentlig styrer man det meste via Volvos geniale Google-assistent.

I tillegg har den fått et åttetommers førerdisplay som gir relevant info om selve kjøringen.

I det store og hele ligner dette ikke rent lite om Polestar 3, selv om dashbordet har en litt annen utforming.

PLASS TIL SJU: Regn med god plass i baksetene. Her har du også en tredje seterad.

Interiøret har lys og luftig design og blir kalt skandinavisk.

Man får miljøvennlige valg som skinnfrie tekstiler som de kaller Nordico. Ull er også et valg.

Dette får selskap av behagelig bakgrunnsbelysning som skal være inspirert av den nordiske villmarken.

De resirkulerte plastflaskene har man derimot fanget fra mer urbane strøk. Hele 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer finnes i interiøret.

Mye standard

Som vanlig blir man belønnet for å velge bil fra start.

Da får man mye utstyr på kjøpet:

Sju seter er nevnt, men du får også panoramatak, avanserte Led Matrix-lys, lydanlegg fra Bose, 21-tommers felger luftfjæring, elektrisk justerbare massasjeseter med kjøling og varme (foran) og full pakke med sikkerhetssystemer som ligger inne i Pilot Assist. Head-up display og 360 graders kamera er også på plass.

Vil du ha mer, kan du bestille 22-tommere og et enda mer velspillende anlegg fra Bowers & Wilkins.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også