Prisen på hurtiglading er vanligvis minuttprising eller en kombinasjon av ladetid og strømforbruk. Hvor mye strøm du får i minuttet varierer blant annet med elbilmodell, batteritemperatur og ladenivå på batteriet.
Ideelt sett kjører du hele veien med batteristatus mellom 10 og 80 prosent når du er på langtur. Planlegg reisen med Elbilappen vår og få forslag til ladestopp underveis.
Kjør batteriet så tomt du er komfortabel med før du hurtiglader
Ikke hurtiglad til mer enn til 80 prosent med mindre det er helt nødvendig
Hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen
Ikke velg en hurtiglader som tilbyr høyere ladeeffekt enn din elbil kan ta imot
Bruk ladebrikke i stedet for SMS som er dyrere
Et tomt batteri hurtiglades mye raskere enn et fullt batteri. Derfor kan det lønne seg å kjøre batteriet så tomt du er komfortabel med før du kjører innom en hurtigladestasjon.
Ikke fyll batteriet helt opp
Når batteriet nærmer seg fullt går ladingen saktere. Derfor må du ikke hurtiglade til mer enn rundt 80 prosent med mindre det er helt nødvendig for å komme videre.
Lader du til 100 prosent på en hurtiglader kan det fort ta dobbelt så lang tid og bli dobbelt så dyrt. I tillegg blokkerer du hurtigladeren slik at andre kanskje må vente i ladekø.
Kulde gir treg hurtiglading
Et temperert batteri hurtiglades raskere enn et kaldt batteri. Når du kjører genereres varme i batteriet og det går derfor raskere å hurtiglade når batteriet har nådd driftstemperatur om det er kaldt ute. Hurtiglad derfor helst når du har kjørt en stund, heller enn rett etter oppstart.
Det kommer nå stadig flere lynladere med høyere ladeeffekt enn 50 kW, som har vært standard til nå. Imidlertid kan de fleste av dagens elbiler ikke ta imot høyere effekt, og velger du en lynlader med høyere minuttpris blir prisen dyrere enn nødvendig.
[advanced_iframe securitykey=»4ae0879f696a3a0cfc5d43debced011cf5821914″ src=»https://infogram.com/priser-hurtiglading-for-elbil-1gx3pw45zq57mgr?live»]
5 kroner per kWh
Transportøkonomisk institutt har fått tilgang til hvordan hurtigladerne hos Fortum og Grønn Kontakt blir brukt og har analysert alle dataene i en ny rapport.
En gjennomsnittlig hurtiglading varer i 20 minutter og koster da 50 kroner med en pris på 2,50 kroner i minuttet. I snitt er ladeeffekten på 30 kilowatt (kW), noe som gir deg 10 kilowattimer (kWh) påfyll på batteriet etter 20 minutter. Det tilsvarer en pris på 5 kroner per kWh.
Hjemmelading billigst
Hjemmelading koster til sammenlikning i snitt rundt 1 krone per kWh. Hurtiglading blir dermed i snitt fem ganger dyrere enn å lade hjemme, og koster tilnærmet det samme som fossilt drivstoff i kilometerkostnad.
Men siden de fleste bare hurtiglader en gang iblant, blir de månedlige kostnadene likevel langt under hva det hadde kostet med en tilsvarende bensin eller dieselbil.