Solcelleinteresse til himmels

Solcelleinteresse til himmels

I sommer fikk Arvid Rangøy solcelleanlegg på taket. Nå produserer han strømmen til elbilen sin selv. – Eksplosiv interesseøkning, særlig blant elbilister, melder leverandør.  

Så langt i år har det vært en formidabel økning både når det gjelder salg av – og interesse for – solcelleanlegg blant nordmenn.  

Og – kanskje ikke så overraskende – elbilistene er blant de mest nysgjerrige på solcelleanlegg, viser den ferske undersøkelsen «Elbilisten 2018», gjennomført av Norsk elbilforening. 

Her svarer 43,4 prosent av de nesten 10.000 respondentene at de har vurdert å installere solcellepanel på hustaket sitt, mens to prosent oppga at de allerede har gjort det.  

– Den sterkeste indikatoren på at du vil kjøpe solceller, er at du eier en elbil, uttalte Andreas Thorsheim til Dagens Næringsliv allerede i fjor. Han er en av gründerne bak selskapet Otovo, som leverer solcelleanlegg til bedriftskunder og privatpersoner. 

Foto: Privat

Tok ladegrep 

Elbileier Arvid Rangøy fra Vestby tilhører sistnevnte gruppe. Han kjøpte solcelleanlegget sitt via en av Elbilforeningens medlemsfordeler tidligere i år, fikk det installert på vårparten, og har nå produsert sin egen strøm siden juni.  

– Årsaken var at jeg hadde veldig høye strømregninger på huset mitt, så jeg prøvde å finne ut hva jeg kunne gjøre med det, begynner 46-åringen fra Vestby. 

Det var først og fremst det økonomiske ved solcellepanel som var utslagsgivende for Rangøy, dessuten har han alltid vært fascinert av ny teknologi.  

– Men på samme måte som med elbilen, er det jo en fin bonus at dette har sin basis i miljøvennlig energi. Og da jeg innså at jeg kan bruke strømmen jeg selv produserer til blant annet å lade bilen min, tenkte jeg at det var en fin investering. 

Foto: Privat

Sparer penger 

Nøyaktig hvor mye han sparte på å ta bestillingen via Elbilforeningens medlemsfordelsprogram, har han ikke regnet nøyaktig på, men konstaterer at det dreier seg om «en del tusenlapper».  

– Så langt har jeg produsert mye mer strøm enn jeg trenger til lading av bilen, jeg produserer opp mot 90 kWh per dag, og det dekker jo det aller meste.  

Rangøy forteller at på gode soldager går han faktisk i pluss med sin lille strømfabrikk på taket. Siden han er såkalt «plusskunde» blir automatisk strømmen han produserer og ikke bruker, solgt på strømnettet, og overskuddet kommer ham selv til gode. 

– Selve «pluss»-regnskapet er litt komplisert, det går fra time til time i løpet av døgnet, og det kan være timer jeg selger og timer jeg kjøper. På kveld og natt er det typisk mer av det siste, bemerker Rangøy. 

Voldsom pågang 

– I 2017 sjekket i overkant av 100.000 personer muligheten for å installere solceller på taket sitt via nettsiden vår, sier Gina Nygard, forretningsutvikler i Otovo.  

Gina Nygard. Foto: Privat

Det tallet opplevde solcelleselskapet som svært høyt, ikke minst siden de i 2017 installerte tre ganger så mye solkraft på norske privatboliger som året før der igjen.  

Men så kom 2018:

– I år har vi så langt hatt over dobbelt så mange taksjekker. Og siden mars har i snitt rundt 30.000 sjekket taket sitt hver måned, fortsetter Nygard. 

Selskapet opplever en markant økt solcelleinteresse over hele landet, selv om de foreløpig ikke installerer anlegg i Nordland, Troms og Finnmark.  

– Akershus er det fylket der flest har sjekket taket sitt så langt i år, etterfulgt av Hordaland, Agder og Rogaland, beretter Nygard. 

Tok opp «sollån» 

Tilbake Vestby – i solcellefylket Akershus – står Arvid Rangøy foran sin Nissan LEAF og betrakter solcelletaket i gråværet. Han har dekket begge sidene av taket: På østsiden får han full uttelling for morgensolen, mens solcellene på vestsiden tar over på ettermiddagen og kvelden. 

– Totalt har jeg vel belagt omtrent 45 kvadratmeter med solcellepanel, anslår han.  

Foto: Privat

Rangøy har finansiert panelet med et såkalt «sollån», til svært gunstige rentebetingelser.  

– Med Enova-tilskuddet jeg fikk, tror jeg kostnadene endte på cirka 220.000 kroner. Jeg betaler omtrent 2.000 kroner i måneden på lånet, men sparer jo allerede store utgifter på strøm, og deler av året vil jeg jo antakelig gå i pluss. Og om ti år er lånet nedbetalt, men da har panelet fortsatt kanskje tretti års levetid fremover, selv om de taper litt effekt etter hvert, resonnerer Rangøy. 

Data fra Meteorologisk institutt viser at mai i år sørget for det høyeste antall soltimer målt på Blindern siden juli 1955, og det er knapt noen hemmelighet at 2018 har vært et veldig godt solår generelt.  

Rangøy er også klar over at året han startet sitt eget strømanlegg har vært eksepsjonelt, men er likevel positivt overrasket over hvor mye strøm det har levert. 

– Selv på overskyede dager har strømproduksjonen vært godt over hva jeg forventet. Det har vært mer enn nok til å lade bilen, for å si det slik, sier Rangøy, som kjører minst tolv mil hver dag. 

– Men det blir jo spennende å se hvor mye strøm det vil produsere i vinterhalvåret. 

Foto: Privat

Store øyne 

Arvid Rangøy forteller at installeringen av solcellepanelet vekket oppsikt i nabolaget. Mange gjorde store øyne da panelene ble lagt og det var folksomt med installatører på taket hans dag etter dag.  

– Dette er ikke noe man bør sette opp selv, det er det altfor komplisert til. Og det tok noen dager å få det satt opp, med tre-fire karer som jobbet hele dagen.  

Selv om naboene viste stor interesse for Rangøys nye tak, har ingen av dem så langt selv gått til anskaffelse av solcellepanel. 

– Det er jeg nesten litt overrasket over, også fordi det er flere i nabolaget her som kjører elbil. Det virker jo som det er en sammenheng der … 

Sikring mot fremtiden 

Sammenhengen mellom elbileiere og solcelleinteresse er i hvert fall forretningsutvikleren i Otovo oppmerksom på. 

– Mange elbilister blir motivert av tanken på å kunne kjøre på hjemmelaget, grønn strøm. I tillegg til at det er gøy å produsere energi selv, kan de jo også enkelt motbevise påstander om at elbilen lades på strøm fra europeisk kullkraft, sier Gina Nygard. 

Hun mener at grunnen til at elbilister er overrepresenterte i kundegruppen til solcelleleverandøren, er at mennesker som allerede har startet med å ta noen miljøvennlige valg, blir mer bevisste også på andre områder.  

– I tillegg er det jo lønnsomt å investere i solceller, ikke minst med tanke på elbilistenes «drivstoffutgifter». Solceller på taket har en levetid på over 30 år, og de fleste anlegg er tilbakebetalt etter 10–15 år, sier Nygard, som også vektlegger en siste årsak til at mange elbilister snuser på solcelleenergi.  

– Alt tyder på at det går mot høye strømpriser, og å ha sitt eget solcelleanlegg vil fungere som en sikring mot dyrere strømpris i fremtiden. Det vil nok mange elbilister ha glede av.