Statsbudsjettet: Mer penger til Enova må gjøre Norge ladeklart
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Med økt budsjett til Enova må det settes krav om minst 1000 nye universelle hurtigladere for elbil årlig og nasjonal støtteordning for ladeklare borettslag, mener generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.
Norge har i dag tusen hurtigladere. I september var så godt som hver annen solgte bil elektrisk, og nå øker ladekøene.
Enova må nå styres til å få fortgang i oppgavene med utbygging av lading.
– Det er flott at Regjeringen nå legger opp til å endre dagens støtteordning for å øke utbyggingstakten av hurtigladere i distriktene. Dagens støtteordning for utbygging av hurtigladere fungerer ikke etter formålet og har ikke bidratt til den utbyggingstakten vi trenger, sier Christina Bu.
– Samtidig haster det med en nasjonal tilskuddsordning til hjemmelading i sameier og borettslag. I de store byene bor majoriteten i blokk, og disse må også få anledning til å bytte til elbil, sier Bu.
Regjeringen foreslår:
- 344 millioner mer til Enova, som blant annet kan gå til tiltak for nullutslippskjøretøy
- Endring i støtteordningen for utbygging av hurtiglading
- Øker engangsavgiften for forurensende drosjer og motorsykler
- 250 millioner i støtteordning for etablering av lading i borettslag og sameier
- 1000 nye hurtigladere i året
- Sterkere virkemidler for å gjøre elektriske varebiler konkurransedyktige
- Vi kommer til å ha mer enn en million elbiler i 2025
- Det er kun bygd 500 hurtigladere de siste 12 månedene, halvparten for Tesla. Det bør være 1 hurtiglader pr 100 elbil, nå er tallet 120.
- 41 % opplever ladekø av og til, 17 % ofte, ifølge Elbilisten 2018. Økning på 7 prosentpoeng fra 2017
- Andelen elbilister som hurtiglader har økt fra 77 % i 2017 til 84 % i 2018
- Det er “ladehull” flere steder i Norge. Finnmark har ingen hurtigladere. Kun 211 av 422 kommunene har hurtiglading.
- Regjeringen har utsatt nasjonal ladeplan fra 2018 til 2019