Duell med Lotus Emeya R og Porsche Taycan 4S: Superbiler i familieformat
Taycan har vært kongen av familievennlig sportsbil de siste åra. Nå vil Lotus rive Porsche ned fra tronen. Klarer de det?
Taycan har vært en gedigen suksess for Porsche i Norge. Hittil har de solgt over 5.200 biler i Norge. Toppåret sto for nærmere 2.000 biler. Et uhørt tall for en sportsbilprodusent.
Vi har kjørt alle modellvariantene av Taycan og konkludert at den er selve målestokken for kjøreglede blant elbiler.
Men nå kommer Lotus Emeya. Den er skapt for å gå rett i strupen på Taycan. Virkemidlene er sjokkerende design, lassevis av effekt og alt du kan tenke deg av luksus.
Hva er nytt med Porsche Taycan?
Bilen kom i 2019 og nå er den klar for facelift. Forandringene utvendig begrenser seg til en litt endret front, og innvendig med bare noen små endringer av funksjonalitet i skjermene.
Under skallet finner du et mer energieffektivt batteri, som nå har vokst fra 93,9 til 97 kWt netto, hekkmotoren er ny og mer energieffektiv og termisk styring er blitt bedre. Rekkevidde og forbruk varierer med modell og utsyr.
Vi kjører 4S og de mest kritiske vil påpeke at den ikke matcher duellanten når det gjelder effekt.
Riktig sammenligning ville vært Emeya S, men i praksis er de ikke så fjernt fra hverandre som man skulle tro. Vi kommer tilbake til det.
Porsche Taycan 4S oppsummert:
Pluss
- Understellet
- Kjøreegenskapene
- Ladehastigheten
Minus
- Potensielt verditap
- Alt koster ekstra
- Ikke tilhengengerfeste
Hva er Lotus Emeya?
Den ble lansert allerede i fjor, men det er først nå den har kommet til Norge. Emeya har et brutalt utseende med lav og aggressiv front og en masse luftinntak, kanaler og aktive spoilere for å kanalisere luften dit du vil ha den.
Spektakulært og det er ingen tvil om hvilken av de to bilene som får blikkene.
Lotus Emeya R oppsummert:
Pluss
- Masse power
- Masse utstyr
- Ekstrem ladehastighet
Minus
- Begrenset rekkevidde
- Upraktisk som 4-seter
- Mangler komfort på dårlige veier
Interiør: Vidt forskjellige
Porsche har en arv å ta vare på og Taycan var den første som virkelig tok skjerm inn i varmen, men under strenge rammer for design.
Derfor er de ganske små og dominerer ikke visuelt. Brukervennligheten kunne vært bedre på multimediaskjermen, men instrumentskjermen er nær eksemplarisk. De har fokus på kjøring og rask lading.
Lotus har valgt to små skjermstriper foran fører og passasjer, og en dominerende frittstående 15,1 tommer i midten. Vi ønsker mer valgfrihet foran fører og enklere oppsett i hovedskjermen.
Forsetene: Bare én er god
Begge bilmodellene har flere setevalg med mulighet for både varme, kjøling og massasje. Vi sitter i de feteste 18-veis elektriske setene i begge to.
Taycan gir deg helt perfekt sittestilling, og de som liker å sitte lavt blir meget fornøyde. Rattet er tynt, har rikelig med justeringsmuligheter og veldig enkelt knappeoppsett.
Programhjulet for kjøreprogram er blitt standard, men det er nok bare playstation-generasjonen som skjønner poenget med boostknapp for å få ut den siste effekten. Kickdown hadde vært bedre.
Jeg kommer ikke lavt nok i Lotusen, og selv om det er rikelig med lengdejustering på seteputa, får jeg aldri noe nytte av den, for jeg får ikke tiltet fronten på setet nok opp.
Testbilen har justering av sidestøtte også, men den kniper for hardt i de sportslige kjøreprogrammene og strengt tatt gir de heller ikke like bra sidestøtte.
Testbilen har det dyreste av to ratt, først og fremst på grunn av karboninnlegget. Alcantaraen, tekstilen, er av typen lodden, men rattet har fin størrelse.
Bak rattet har du noe så sjeldent som hendel for kjøreprogram på høyre side og regenerering på venstre, men det fungerer greit.
Baksetene: To kulturer
Til tross for en lengde på hele 4,96 meter, ser Taycan ut som en litt forlenget 911 med fire dører.
Men selv om den 1,38 meter høye bilen har en ganske lav taklinje over baksetene, får jeg, med mine 1,89 meter faktisk plass og sitter greit. Da er det riktignok ikke rare plassen rundt meg noen steder.
Det skjer takket være at man ikke har batterier i fotbrønnen, og dermed også kan gi en lav sitteposisjon. Forsetene er veldig tynne og veldig går innover bak. Det hjelper for knærne baki.
Ekstra imponerende når de samtidig utstyrer setene med massasje. Man ser at Porsche har skrelt millimeter der de har hatt mulighet.
Tre setebelter baki er tillegg. Da får du samtidig skiluke. Det er viktig for mange.
Vår Lotus har Executive-pakke som innebærer to separate liggestoler med alle rettigheter, og egen kommandoskjerm for alle innstillinger. Typisk kinesisk?
Mange vil like å sitte uvanlig høyt og ha god oversikt fremover. Jeg har god plass til hode og knær, men får nesten ikke føttene under forsetet.
Begge har bare Isofix baki, men Lotus byr på desidert best plass til bakovervendt barnesete.
Bagasjerom: Overraskende vinner
Porsche oppgir 407 liter bak og 84 liter foran. Lotus oppgir 509 liter baki og 34 liter foran. Og mens Porsche dessverre bare har en sedanløsning med liten lasteåpning, åpner Lotusen hele luken.
Men når du skal laste bilene, hvert fall med våre kofferter, får vi vesentlig mer inn i Porschen. Til sammen 320 liter i kofferter, mens i Lotusen må vi nøye oss med 215 liter.
Kjøper du benken med tre seter og skiluke, får du en mye mer praktisk Emeya. Med setene nedslått får du hele 1.388 liter opp til taket, mot 491 liter hos Porsche.
På veien: Fortsatt konge på haugen
Lotus har endret DNA totalt. Tidligere hadde de ekstremt fokus på vekt og var relativt moderat motorisert.
Nå er det bare én bensinbil bygget på gamle prinsipper igjen i programmet, mot hele tre elbiler. Samtlige er tunge og motorsterke, noe som henvender seg til superbilkundene.
Emeya R har 905 hester, skal klare 0-100 på 2,78 sekunder og toppe 256 kilometer i timen. Den har adaptivt luftunderstell, aktive stabilisatorstag og firehjulsstyring, i tillegg til all den aktive og passive aerodynamikken.
Alt ligger til rette for ville egenskaper på vegen, og det er ikke noe i veien med det. Problemet mitt er at jeg ikke sitter bra nok, og føler at både ratt og rumpe får lite tilbakemelding fra bilen.
Den føles stor og tung, mens understellet føles overraskende stivt og stumpete, selv i Comfort-modus.
Den er kvikk, med en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t med varmt batteri med 68 prosent innabords, ga den tider på 3,06 og 3,13 sekunder.
Testbilen er satt opp med svære karbonkeramiske bremser som bremser helt sjukt godt, men som samtidig er en smule vanskelig å korrigere.
Vår testbil Taycan 4S er underlegen på hester. 598 og 710 Nm i dreiemoment, rimer mer med rimeligste Emeya. 0-100 skal gjøres på 3,7 sekunder, men vi opplever 3,52 og 3,56. Porsche underdriver alltid. Toppfarta er akademisk lavere på 250 km/t.
Også her finner vi luftunderstell og firehjulssyring. Hekkspoileren popper opp her også, men virkemidlene er langt fra like drøye.
Selv om den ikke veier 2,6 tonn, som Emeya, måler vi fortsatt 2.360 kilo for tom bil, men vekta er som tryllet bort når du kjører.
Og luftfjæringen, som er helt ny etter facelift, har en egen evne til å viske bort det meste av ujevnheter på en komfortabel måte, uten at det går ut over fasthet og presisjon.
Den føles snerten, liten, kvikk og kjøreglad, med plenty av krefter, selv ved lave uttak.
Rekkevidde: Stor forskjell
Begge bilene har enorme batterier. Lotus med 98,8 netto og Porsche med 97. Men fokuset på forbruk har vært størst hos tyskeren. Emeya R har oppgitt rekkevidde på 485 kWt på mila, mens Taycan 4S strekker den til 615.
Det må nevnes at rimeligste Emeya også strekker seg til 610 ki
Våre målinger viser også store forskjeller. 2,29 for Emeya og 1,84 for Taycan.
Lading: Lynraske
Men ingen er raskere enn Lotus ved ladestolpen. Den kliner til med 350 kW nesten halve ladeøkta og har fortsatt over 100 kW når vi gir oss på 90 prosent batterikapasitet. Økta fra 10-80 gjøres på 14 minutter.
Porsche har også økt ladehastighet til max 320 kW. Vi ser aldri toppeffekt, men den holder 300 kW halve ladeøkta. På slutten går det derimot smått. Fra 10-80 bruker vi 18 minutter. Det er også veldig akseptabelt.
Konklusjon
Alle som tror at Emeya er en direkte konkurrent, blir skuffet. Det er en annen type bil. Den har mye som gjør den potensielt potent, men Lotus har ikke rendyrket Emeya.
Her har de prøvd å tilby både Mercedes S-klasse og en todørs Lamborghini i samme innpakning, men mislyktes med begge deler.
De har misset muligheten til å lage en kjøreglad power-sedan og samtidig ikke klart å gjøre den mer praktisk enn den mer kompakte Taycan.
Men du får en potensielt rimeligere bil. For mens du ønsker deg mye på utstyrslista hos Porsche, vil du kunne fjerne en hel masse på testbilen vi kjører og nesten få en bedre bil. Skreller du bort alt utstyret som har navnet karbon i seg, vil du få 905 hesters Lotus til lavere pris enn Taycan S4 med utstyret som er i vår bil.