Hopp til innhold

Volkswagen ID.7: Sværing som lader kjapt og går langt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

DEN NYE PASSATEN: ID.7 får nytt batteri og motor, og gir VW historisk lang rekkevidde. Foto: Martin Meiners

Vi har fått en mengde drypp rundt ID.7, men strengt tatt er den ikke så veldig ulik konseptet ID.Vizzon, som ble vist allerede i 2018. Her er det vi vet om ID.7 nå.

Den gang var konseptbilen ansett å være litt voldsom i designen. Fem år etterpå innser vi at de kunne dratt på ennå mer.

Romslig

Familiebilene vokser stadig.

ID.7 måler hele 4,96 meter i lengden, noe vi bare så på luksussedaner for noen år siden.

Til sammenligning var den siste Passaten 4,77 cm.

Volkswagen har myst både en og to ganger på Tesla Model S.

Denne bilen følger samme filosofi. Lavt, strømlinjeformet og plasseffektivt kombi-karosseri.

Luftmotstanden er på akseptable 0,23 og man har enormt med plass.

SMILEY: Volkswagens vennlige ID.-design skiller seg kraftig fra fossilvariantene. Foto: Martin Meiners

Oppgradert inni

Interiøret har fått en oppgradering i forhold til øvrig ID.-program. Flere myke flater, der 15 tommers skjerm er standard og der skjermen skal ha blitt mer intuitiv og har flere personlige valg.

Skjermen på rattstammen er erstattet med en liten list som viser det mest nødvendige. Til gjengjeld har den head up-display med utvidet virkelighet som standard.

FORTSATT ENKELT: Det er blitt endringer i materialvalg, og den lille skjermen foran førereren har havnet i dashbordet igjen. Mer info finner man rett i frontruta. Foto: Martin Meiners

Det vil si digitale veistriper som følger det du ser ut av ruta, og piler som plasseres strategisk i synsfeltet.

Panoramaglasstaket har dimmefunksjon, ikke ulikt hva man finner hos BMW iX og Porsche Taycan.

Du kan selvfølgelig velge seter med både varme, kjøling og massasje.

Bagasjerommet er på 532 liter og har all funksjonalitet vi er vant med fra tyskerne. Det skal til og med være ganske romslig under gulvet.

MER INTIUTIV: Skjermen har fått mye kritikk for treig respons og knotete bruk. Nå skal den ha blitt bedre på alle punkter. Foto: Martin Meiners

Bakhjulstrekk-varianten kommer først

ID.7 er bygget på MEB-plattformen, og først ut er modellen med 77 kWt batteripakke (netto) og bakhjulsdrift.

Batteriet lades med opptil 170 kW på lynlader og 22 via ombordlader. Det skal gi deg opp til 615 km rekkevidde med moderat utstyrsnivå og snille dekkdimensjoner.

MASSASJE: Ergonomien pleier å være ivaretatt hos Volkswagen. Nå får du massasje også. Foto: Martin Meiners

Senere vil det komme en utgave med batteripakke på 86 kWt netto. Den skal kunne lade 200 kW på lynlader og klare opptil 700 km.

Den får også en ny hekkmotor, som yter 210 kW (286 hester) og 550 Nm.

Det betyr at den ikke henger seg på effektjaget, men åpner samtidig for noe kvikkere GTX-varianter med firehjulsdrift, uten at Volkswagen har nevnt noe om det. Bakhjulstrekkeren sender deg til 100 på sju sekunder.

SOM FORVENTET: Her er 40/60-delt baksete med skiluke og hevbart gulv, og ikke minst en kombi-bakluke med bra adkomst.

Godt utstyrt

Både Travel Assist og Park Assist er på plass. Førstnevnte holder deg uanstrengt på veien takket være kameraer, radarer og ikke minst data fra andre folkevogner på veien.

Systemet ble innført med lanseringen av ID.5, og systemet blir bedre jo flere biler som kommer på veien og er blant de beste systemene i dag.

Parkeringsassistenten finnes allerede på ID.4 og ID.5, og du kan få den til å huske dine mest brukte parkeringsplasser. Vår opplevelse av første generasjon er at du parkerer raskere og mindre stressende selv.

Lange kombibiler later til å bli alternativet for dem som ønsker lang rekkevidde. Men de fleste nå for tiden later til å foretrekke de noe mindre aerodynamiske og høyreiste bilene.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også