Hopp til innhold

– Ta en fottur!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

De bygger ut hurtigladere jevnt og trutt, men e-mobilitet-sjef Odd Olaf Askeland i BKK anbefaler likevel alle å parkere elbilen.

I sommer publiserer vi på Elbil.no en intervjuserie der de ulike hurtigladeoperatørene i Norge får gjøre opp status for egen satsing så langt. Nå er turen kommet til Odd Olaf Askeland, leder for e-mobilitet i BKK. – Hvor mange ladestasjoner har dere i Norge per dags dato? Er dere fornøyd med hvor dere står i dag? – BKK har cirka 70 ladestasjoner i dag og planer om å bygge svært mange nye i tiden som kommer. Vi er fornøyd med hvor vi er i dag, men vi er likevel veldig klar over at vi har mye vi må få gjort fremover. – Hvordan ligger dere an med tanke på lynladere? – Vi har rundt femten 150 kW-ladere installert, og flere er på vei. – Det blir stadig flere operatører med ulike løsninger: Tar dere noen grep for å gjøre betalingsløsningene enklere, som for eksempel bankkortbetaling? – Bankkort benyttes i «Bilkraft»-appen vår, som vi mener fungerer bra. Se på samfunnet ellers slik det har utviklet seg: Tog og bussbilletter kjøpes stort sett via apper og «hele Norge» bruker Vipps. Det er ikke lenger like stort behov for å betale via bankkort. – Men hadde det ikke vært praktisk om nye kunder som ikke allerede har registrert seg og bankkortet sitt i appen deres, kunne betale på ladestasjonene deres med bankkort? – Vi vurderer ikke direkte bankkortbetaling på stasjonene våre slik situasjonen er nå. Bankkortterminaler er både dyrt og lite ønskelig å sette opp, og det er jo vanskelig å tilby rutebeskrivelse, hjelpemenyer, fordelsprogrammer og slikt via en bankkortterminal. Vi har heller ikke fakturaløsning for privatpersoner, siden dette er et unødvendig fordyrende ledd.
Ladestasjonen Gullgruven på Åsane Bergen, der har BKK to 150 kW lynladere og tre 50 kW hurtigladere. Foto: BKK
– Hvordan prioriterer dere rundt servicefasiliteter ved ladestasjonene deres? – Vi prøver alltid å legge ladestasjonene der det er servicefasiliteter i nærheten. – Er dere fornøyde med «oppetiden» for ladestasjonene deres? Hva gjør dere eventuelt for å forbedre den? – Oppetiden begynner å bli veldig bra, og i tillegg har vi på nesten alle ladestasjonene flere hurtigladere. Dermed er man ikke så sårbar om det blir problemer med en enkelt lader. Vi går fra rekkeviddeangst til ladeangst, siden det nok fremdeles kan være utfordringer med kapasitet og kø på utfartsdager enkelte steder i Norge. Vi lager nå større ladestasjoner med flere ladere på hver stasjon. – Norsk elbilforening mener at det årlig må bygges cirka 1200 nye ladere i Norge for å holde tritt med elbilveksten – hvor mange planlegger dere å sette opp de neste årene? – Det blir et økende behov for ladere fremover og alle operatørene bygger nye kontinuerlig. Vi tenker likevel at dette er et noe høyt anslag, basert på blant annet at flere ladere på samme sted gir høyere utnyttelse uten at det oppleves som kø, og at høyere ladehastigheter medfører at én lader kan lade flere biler. – Er dere rigget for at flere drar på langtur med elbil i sommer? – Med litt lengre rekkevidde på elbilene ser vi en tydelig trend om at disse benyttes på ferietur. Vi forventer godt med trafikk på våre ladeplasser og har bygget god kapasitet på en del korridorplasser som vi tenker vil bli godt mottatt. Langs riksvei 7 er for eksempel ladeplassene i Eidfjord og på Gol eksempler på dette. Her har vi satt opp mange standard hurtigladere og flere 150 kW-ladere per sted. – Et kosespørsmål til sist: Hva er ditt beste elbilferietips? – Snakk med de andre elbilistene som står ved siden av og lader, det er veldig trivelig. I tillegg anbefaler jeg alle å parkere elbilen og ta seg en fin fottur!