Tempoet må opp i elbilpolitikken!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Valget er over, og Norsk elbilforening mener det nye stortingsflertallet nå må innse omfanget av de store investeringene vi trenger til ladeinfrastruktur.
Det norske samfunnet må være forberedt på en helelektrisk veitrafikk i løpet av få år. Dette kommer ikke til å skje av seg selv. Det må derfor bli en viktig forhandlingssak for den nye regjeringen.
Regjeringen og samarbeidspartiene har i de siste fire årene hatt gode intensjoner i elbilpolitikken, men det er mye av de vedtatte forslagene som ikke har blitt fulgt opp.
Det er helt nødvendig å gire om elbilpolitikken for de neste fire årene.
Høyre, Frp, Venstre og KrF vil med sikkerhet bli målt på om de klarer å kutte tilstrekkelig i klimagassutslippene, og kutt i utslipp fra transport er det viktigste tiltaket.
Lading til alle
Norsk elbilforening har bidratt aktivt inn i alle de politiske prosessene som styrker omleggingen til nullutslipp. Vi har spilt inn løsninger og ny politikk til statsbudsjettene, Nasjonal transportplan og jobbet sammen med opposisjonspartiene med flere gode lovforslag som har blitt vedtatt.
Utbygging av lading, treffsikre støtteordninger og bevaring av kjøps- og bruksfordelene har vært, og kommer fortsatt til å være, det viktigste for å få Norges biler over på strøm. Vi har fått mye gjennomslag, men det gjenstår fortsatt store og krevende oppgaver.
De viktigste politiske milepælene i forrige Stortingsperiode var:
- Fortsatt null moms og null engangsavgift på elbiler
- Fortsatt fritak for årsavgift
- Storstilt utbygging av hurtigladenettverk langs hovedvegnettet i Norge
- Ingen borettslag eller sameier skal kunne nekte beboere å lade
- Fra 2025 skal det kun selges nullutslippsbiler i Norge
- Det må bygges 1000 hurtigladere hvert år de neste årene, over hele landet
- Det må etableres en nasjonal støtteordning for lading i borettslag og sameier
- Alle nye bygg må gjøres ladeklare
- Kjøps- og bruksfordelene for elbiler må beholdes. Det skal alltid lønne seg å velge nullutslipp, og det skal alltid koste å forurense
- Fornye støtten for elvarebiler
- Stille krav om nullutslipp ved offentlige innkjøp
- Utnytte den norske elbilsuksessen til grønn vekst i industri og næring