Hopp til innhold

Her er nye Tesla Model 3 Performance: Litt sprekere, litt tøffere og litt mer komfortabel

FÅ SYNLIGE ENDRINGER: Som vanlig kjenner man igjen Performance på hekkspoiler og felger, men nå har den fått forsiktig endret front- og bakfanger, og en egen firkantet logo på bakluka.

Tesla Model 3 Performance har fått noen sporty endringer, men noen Plaid eller Ludicrous ble det ikke. Dette er nytt etter faceliften.

Ryktene rundt faceliften på Tesla Model 3 Performance har vært mange, og vi har vært bidragsytere der. Les gjerne hva vi har skrevet i lenka under.

Tesla Model 3 Ludicrous:

Får visstnok 627 hester!

Nå viser det seg at forskjellene ikke er så fryktelig store, men forskjellen mellom Long Range og Performance er blitt større nå enn tidligere.

Litt sprekere

Siste generasjon Performance gir ifølge dagens e-post fra Tesla «mer enn» 460 hester. Det er en del lavere enn ryktene om 627 hester.

Men nå klarer den 0-100 km/t på 3,1 sekunder, ned fra 3,4 sekunder og har uendret toppfart på 262 km/t.

HVITT: Du får fortsatt velge sort eller hvitt interiør, men du får heller ikke nå sort innertak når du velger sort.

Performance-bremsene er i følge pressemeldingen nå standard, men det var de i grunn før også, i hvert fall her til lands.

Bedre understell

Model 3 fikk økt strukturell stivhet i karosseriet da den fikk en facelift i fjor. Da testet vi Long Range. Testen finner du i lenka under.

Test av nye Tesla Model 3 Long Range:

Er Model 3 blitt bedre etter oppgraderingen?

Performance har selvfølgelig også dratt nytte av dette og har i tillegg fått adaptive støtdempere, via Tesla Vehicle Dynamic Controller (VDC), oppdaterte fjærer og stabilisatorstag og foringer, for bedre kjøreegenskaper og komfort.  

Den har også fått bredere hjul bak enn foran. Dimensjonen er fortsatt 20 tommer.

NYE FELGER: Her ser du felgene når plastdekslene er fjernet. Da får man bedre innsyn til bremsene, men du får noen stygge monteringshull for dekslene. Vi tipper det kommer ettermarkedsplugger man kan sette inn.

Den supermorsomme Trackmode, som allerede har gitt deg mulighet til å velge hvor mange prosent drift du vil ha på hver aksel, hvor mye den skal regenerere og hvor mye antisladdsystemet skal gripe inn, er blitt forbedret.

Nå inneholder den også justering for understellet.

Skiller seg litt mer ut

Endelig får Performance i ny utgave egne sportsstoler foran, med langt bedre sidestøtte. De har både varme og kjøling.

KJØRER BEDRE: De første testene er allerede ute og de fleste melder om økt komfort og økt kontroll, men ikke nødvendigvis mer moro bak rattet.

Utvendig begrenser forandringene seg til egen design på felgene, en helt ny frontfanger, der man har litt mer kjøling til systemer og bremsing, og en litt annen diffusor bak.

Performance har også fått en egen logo, som er til forveksling lik Plaid-logoen, men mangler de røde strekene.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Rekkevidden for Performance er opp til 528 km. For Long Range er den 629 km, og 513 km for bakhjulstrekkeren.

Med denne nyheten er Model 3-faceliftene endelig fullført for alle utgaver – både med bakhjulsdrift, som nylig ble relansert, med Long Range, som fikk en prisjustering ned 23.000 kroner nylig – og nå med Performance.

Priser

  • Model 3 med bakhjulsdrift koster fra 387.600 kroner
  • Model 3 Long Range med firehjulsdrift koster fra 478.419 kroner
  • Model 3 Performance med firehjulsdrift koster fra 589.765 kroner
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også