Først fikk Teslas etterlengtede Model 3 slakt i test, like etter ble problemene fikset med en trådløs software-oppdatering. Consumer Reports-testeren selv har aldri opplevd noe liknende.

Et ukjent – men etter alle solemerker svært høyt – antall nordmenn har de siste par årene stått i ventelistekø på Teslas betydelig rimeligere «folkebil», Tesla Model 3.

Underveis har Tesla hatt en rekke utfordringer, og særlig med tanke på å få opp produksjonstakten for Model 3.

Derfor var det en betydelig hodepine for Elon Musk og co når det særdeles anerkjente amerikanske forbrukermagasinet/forbrukernettstedet Consumer Reports for en drøy uke siden langt på vei slaktet den nye Tesla-modellen i en grundig test.

Hevdet dårlige bremser

Blant problemene testen satte fingeren på, var først og fremst for dårlige bremser, men også for stivt understell og vindstøy i kupeen, og Consumer Reports konkluderte med at de ikke kunne anbefale folk å kjøpe bilen.

En slik knusende dom fra en velrenommert testinstitusjon kunne ikke Tesla leve med, og det gjorde de heller ikke.

I en lynkjapp respons til Consumer Reports-testen var Elon Musk på ballen – de har tydeligvis direktelinje til hverandre – med løfter om at dette skulle de fikse raskt.

Aldri opplevd liknende

Og det var nettopp det som skjedde: En kjapp software-oppdatering løste bremseproblemet trådløst, og en uke etter testen, snudde Consumer Reports på hælen, og anbefalte nå forbrukerne å kjøpe Model 3.

I den nye testen som ble foretatt etter oppdateringen, konkluderte testeren at med at bremselengden nå var redusert med i gjennomsnitt seks meter i 95 km/t.

En så omfattende fjernstyrt forbedring av en bils funksjonalitet hadde ikke den erfarne testeren hos Consumer Reports vært borti før:

– I’ve been at CR for 19 years and tested more than 1,000 cars, and I’ve never seen a car that could improve its track performance with an over-the-air update

Det uttalte Jake Fisher, sjefen for biltesting i Consumer Reports i en kommentar til eget nettsted. Og da ble Elon Musk fornøyd, og lovet ytterligere forbedringer:

Til Norge i 2019?

For norske kunder som venter og venter på Model 3, har imidlertid ikke alt dette så stor betydning, i hvert fall ikke direkte, for modellen vil neppe komme til Norge og Europa før en eller annen gang i løpet av neste år.

Tesla Motors

Produksjonen av modellene rettet mot det amerikanske markedet er imidlertid endelig kommet noenlunde godt i gang, nylig varslet Tesla at de nå produserer 500 kundeklare eksemplarer av Model 3 per dag.

I sommer starter dessuten produksjonen av firehjulsdrevne utgaver, og disse blir trolig mest populære på det norske markedet.

Prisen i Norge forventes å havne et sted mellom 400.000 og 500.000 kroner (trolig vesentlig høyere for Performance-utgaver med alt). Avhengig av batteripakke som velges, enten «standard» eller «long range», bør henholdsvis 350 og 520 kilometer være innen rekkevidde.