Forbrukerrådet deler klagestatistikk: Tesla toppet to norske lister i fjor – gjetter du hvilke?
Tesla solgte flere biler enn noe annet bilmerke i fjor – men elbilprodusenten pådro seg samme år også flest klagesaker hos Forbrukertilsynet.
Det blir flere og flere Teslaer på veien. I takt med det hoper klagesakene seg opp.
Og i dag kan Forbrukerrådet melde at Tesla troner på klagetoppen.
Oversikten bygger på klagesaker til Forbrukertilsynet i 2023 og bilbestanden i Norge. Sakene gjelder salg av både nye og brukte biler.
– Litt for mange barnesykdommer
Forbrukerrådets oversikt viser hvor mange klager hvert merke har, sett opp mot antallet personbiler på de har på veien.
– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla. De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden – noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken, som du ser av grafen nedenfor.
I motsatt ende av grafen finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken.
Nye regler: Kan ikke lenger «selges som den er»
Fra januar 2024 trådte endringer i forbrukerlovgivningen i kraft.
Thomas Iversen i Forbrukerrådet håper disse kan bidra til at klagetallene faller i årene som kommer.
– Næringsdrivende kan ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er» og tilsvarende. Dette forbeholdet har gitt forbrukere økt risiko for å ende opp med en bil med ukjente feil og mangler. Vi håper endringen i lovverket vil gjør det tryggere å kjøpe bruktbil fremover, sier Iversen.
I tillegg til at man ikke lenger kan selge bilen «som den er», har det nye regelverket utvidet den omvendte bevisbyrden fra seks måneder til to år.
– Det betyr at feil og mangler som oppstår de første to årene antas å være selgers ansvar. Om selger ikke vil stå for utbedring er det det de som må bevise at feilen ikke er selgers ansvar. Dette gjør det mye lettere å være forbruker i bilmarkedet, sier Iversen.
Husk tilstandsrapport og eventuelt også batterihelsetest
Om du snuser på en ny bruktbil, enten det er en Tesla eller en Toyota, har Forbrukerrådet noen gode råd til deg.
– Les annonsen nøye. Hvis du overser noe i annonsen, kan du ikke klage på det i ettertid. Undersøk om bilen er bruktimportert, om servicene er fulgt og når den sist ble EU-godkjent. Hvis du lurer på noe i annonsen, send en melding til selger og spør hva det betyr, tipser Iversen.
I tillegg er det en klar oppfordring fra Forbrukerrådet at du ber om en tilstandsrapport på bilen, og skriver en kontrakt.
– Forbrukerrådet anbefaler at du benytter tilstandsrapporter fra NAF, Viking eller et autorisert bilverksted. Uansett hvor god tonen er mellom kjøper og selger, er det også viktig å bruke en skriftlig kontrakt. Alt dere har blitt enige om muntlig, må med i kontrakten. Da unngår du at det blir påstand mot påstand i etterkant. For elbiler bør du også vurdere en batterihelsetest.
PS: Du kan benytte Forbrukerrådets standardkontrakt for bruktbilkjøp, den finner du her.
Disse bilene ble det solgt mest av i 2023:
1. Tesla Model Y: 23 088
2. Volkswagen ID.4: 6 614*
3. Skoda Enyaq: 5 737
4. Toyota bZ4X: 5 395
5. Volvo XC40: 5 025
6. Ford Mustang Mach-E: 3 792
7. Toyota Yaris: 3 574**
8. Toyota RAV4: 3 457
9. Volkswagen ID.3: 3 141
10. Hyundai Kona electric: 2 991
* inkl. ID.4 GTX
** inkl. Toyota Yaris Cross
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!