Hopp til innhold

Forbrukerrådet deler klagestatistikk: Tesla toppet to norske lister i fjor – gjetter du hvilke?

KJIP LISTE Å TOPPE: – Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/Helen Mehammer

Tesla solgte flere biler enn noe annet bilmerke i fjor – men elbilprodusenten pådro seg samme år også flest klagesaker hos Forbrukertilsynet.

Det blir flere og flere Teslaer på veien. I takt med det hoper klagesakene seg opp.

Og i dag kan Forbrukerrådet melde at Tesla troner på klagetoppen.

Oversikten bygger på klagesaker til Forbrukertilsynet i 2023 og bilbestanden i Norge. Sakene gjelder salg av både nye og brukte biler.

– Litt for mange barnesykdommer

Forbrukerrådets oversikt viser hvor mange klager hvert merke har, sett opp mot antallet personbiler på de har på veien.

– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla. De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden – noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

KOSELIG MED «PEIS»: Og koselig for Tesla å være på salgstoppen de to siste årene. Men dagens nyhet om at de også topper klagestatistikken er neppe like koselig for bilprodusenten. Foto: Rune Nesheim / elbil.no

Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken, som du ser av grafen nedenfor.

I motsatt ende av grafen finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken.

TESLA PÅ «TOPP»: Her ser du andelen tvister for de ulike bilmerkene som ved utgangen av 2023 hadde minst 100.000 biler på veien i Norge, angitt i promille. Den gule kurven angir gjennomsnittsalderen på merkets biler. Illustrasjon/graf: Forbrukerrådet

Nye regler: Kan ikke lenger «selges som den er»

Fra januar 2024 trådte endringer i forbrukerlovgivningen i kraft.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet håper disse kan bidra til at klagetallene faller i årene som kommer.

– Næringsdrivende kan ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er» og tilsvarende. Dette forbeholdet har gitt forbrukere økt risiko for å ende opp med en bil med ukjente feil og mangler. Vi håper endringen i lovverket vil gjør det tryggere å kjøpe bruktbil fremover, sier Iversen.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I tillegg til at man ikke lenger kan selge bilen «som den er», har det nye regelverket utvidet den omvendte bevisbyrden fra seks måneder til to år.

– Det betyr at feil og mangler som oppstår de første to årene antas å være selgers ansvar. Om selger ikke vil stå for utbedring er det det de som må bevise at feilen ikke er selgers ansvar. Dette gjør det mye lettere å være forbruker i bilmarkedet, sier Iversen.

Husk tilstandsrapport og eventuelt også batterihelsetest

Om du snuser på en ny bruktbil, enten det er en Tesla eller en Toyota, har Forbrukerrådet noen gode råd til deg.

– Les annonsen nøye. Hvis du overser noe i annonsen, kan du ikke klage på det i ettertid. Undersøk om bilen er bruktimportert, om servicene er fulgt og når den sist ble EU-godkjent. Hvis du lurer på noe i annonsen, send en melding til selger og spør hva det betyr, tipser Iversen.

I tillegg er det en klar oppfordring fra Forbrukerrådet at du ber om en tilstandsrapport på bilen, og skriver en kontrakt.

– Forbrukerrådet anbefaler at du benytter tilstandsrapporter fra NAF, Viking eller et autorisert bilverksted. Uansett hvor god tonen er mellom kjøper og selger, er det også viktig å bruke en skriftlig kontrakt. Alt dere har blitt enige om muntlig, må med i kontrakten. Da unngår du at det blir påstand mot påstand i etterkant. For elbiler bør du også vurdere en batterihelsetest.

Aviloo boks og sertifikat

Aviloo-batterihelsetest

Nå kan du endelig teste ditt elbilbatteri grundig og uavhengig.

PS: Du kan benytte Forbrukerrådets standardkontrakt for bruktbilkjøp, den finner du her.

Disse bilene ble det solgt mest av i 2023:

1. Tesla Model Y: 23 088

2. Volkswagen ID.4: 6 614*

3. Skoda Enyaq: 5 737

4. Toyota bZ4X: 5 395

5. Volvo XC40: 5 025

6. Ford Mustang Mach-E: 3 792

7. Toyota Yaris: 3 574**

8. Toyota RAV4: 3 457

9. Volkswagen ID.3: 3 141

10. Hyundai Kona electric: 2 991

* inkl. ID.4 GTX

** inkl. Toyota Yaris Cross

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også