Den er fortsatt utfordret på minst ett familieavgjørende område, men førsteinntrykket av oppgraderte Ford Focus Electric var nesten oppsiktsvekkende bra.

For snart fire år siden lanserte Ford sin første elektriske Focus i Norge, ett år etter at den kom på markedet i USA. Testen av Fords første, og nokså middelmådige forsøk på å lage virkelig serieprodusert elbil, var den første jeg gjennomførte i Norsk elbilforening.

Dette var i en tid det ikke fantes særlig mange hurtigladestasjoner, og der rekkeviddeangst ikke var uvanlig på litt lengre turer.

Ikke det at hurtiglading hadde hatt noen betydning for Focus den gang; det var ikke mulig. Maksimal ladefart var 6,6 kW (230V/32A 1-fas), noe som tok rundt fire timer ved tomt batteri. Ikke en dårlig ladefart ved hjemmelading, men ikke nok på tur.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Batteripakken stjeler fortsatt mye av bagasjerommet, men bruttoytelsen er økt fra 23 til 33,5 kWh. Ford vil ikke opplyse nøyaktig, men egne beregninger tyder på at omtrent 29,5 av dem er tilgjengelig til kjøring.

Sammen med DC-hurtiglading (Combo/CCS) gjør det Focus til et langt bedre alternativ enn bilen som kom på det norske markedet i august 2013.

Den ser ganske lik ut både utvendig og innvendig, men leverer annerledes og bedre.

Leverte langt bedre enn forventet

Dagen Focusen skulle hentes var det så optimale forhold at nesten en hvilken som helst elbil hadde levert bra. 23-24 grader i lufta og tørr veibane er gode forutsetninger, men måten Focusen leverte på var likevel verd å dvele litt ved.

Før avreise fra Ski indikerte bilen et rekkeviddebudsjett på 190 kilometer. Dette var basert på kjøringen i nær fortid, så planen var uansett å overgå estimatet. Aircondition ble satt på 17 grader, før E18 ble fulgt hele veien til Drammen.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Etter 68,6 kilometer støtte jeg på kø. På det tidspunktet hadde gjennomsnittsfarten vært 72,4 km/t. De siste sju kilometerne – til 75,4 – sank gjennomsnittet derfor til 67,5, siden saktekjøringen tok ti minutter.

Fasiten viste et forbruk på 1,21 kWh/mil og et totalforbruk på 9,1 kWh på hele turen. Resultatet overgikk det jeg hadde sett for meg, og ga et interessant utgangspunkt for den faste, cirka 15 mil lange testrunden.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Her skulle Focusen kjøres i sammenligningstest mot ansiktsløftede Kia Soul Electric og Volkswagen e-Golf.

Hvordan dét gikk? Les saken for å få de utdypende tallene om strømforbruk, plass til barnesete og hurtigladetider.

Dynamisk, men komforten kan lide

Den nye Focusen oppleves lettere enn førsteutgaven. Et dykk i tekniske data bekrefter antagelsen; den er faktisk cirka 25 kilo lettere til tross for betydelig økt batterikapasitet.

Focus er likevel fast i fjæringsoppsettet, noe som har naturlig sammenheng med at batteripakken er plassert bakerst. For å unngå at bilen blir baktung, som følge av uheldig vektfordeling, er den derfor stivet opp.

Grepene som er tatt gjør Focusen typisk Ford-dynamisk på veien, men den taper seg litt over brå ujevnheter. Sagt på en annen måte: Fastheten går betydelig ut over komforten når veistandarden svikter. På jevnt underlag er det null stress.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Samtidig kan det fastslås at Focus er retningsstabil, og har relativt direkte styrerespons.

Det er dessuten ganske enkelt å kjøre effektivt. Drivlinja virker kort sagt mer gjennomarbeidet, og elbilen ruller lett i D-trinnet. L-trinnet kan brukes til å øke motorbremsen (regenering), men det er en smule tungvint at spaken fysisk må skyves ett trinn. Dette er enklere i modeller som Opel Ampera-e og Volkswagen e-Golf.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Kan tas på langtur

Hjemmelading er som nevnt en suksessfaktor Focus har hatt med seg siden starten. En rekke elbilmodeller kan i dag lades med tilsvarende, eller mer, effekt.

Det er kjekt å kunne lade med 6,6 kW effekt dersom man har tilgang til en 230V/32A-kurs, og det betyr at bilen kan lades opp på drøyt fem timer.

I mitt tilfelle, med 230V/15A til rådighet via Type 2-boksen i garasjen, ble ladetiden fra null til full cirka ni timer.

Under sammenligningstesten mot Volkswagen e-Golf og Kia Soul gjennomførte vi hurtiglading av alle tre.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Focus ladet fra 28 til 80 prosent batterikapasitet i løpet av 24 minutter, noe som indikerer at 0-80 skal gå på rundt en halvtime i sommerhalvåret.

Det gjør at Focusen nå er en elbil det er problemfritt å ta på litt lengre turer.

I løpet av vår testperiode leverte den stabilt 220-230 kilometer rekkevidde, og det står seg godt mot gjennomsnittet i kompaktklassen i dag.

I og med at den har kjøle- og varmesystem for batteripakka, bør mye av rekkevidden kunne opprettholdes også vinterstid dersom bilen er tilkoblet fram til avreise.

Konklusjon: Vil duge for mange

Til tross for at den ser ganske lik ut, har Ford Focus tatt store steg siden førsteutgaven. Den var en skuffelse allerede da den kom, men oppgraderingen er vellykket.

Startprisen på 239.900 kroner tyder på at Ford denne gangen har litt mer magemål enn sommeren 2013, da fraprisen startet på 259.000. Den oppgraderte versjonen har langt høyere verdi i utgangspunktet, siden batteriytelsen er økt med 45 prosent og den kan hurtiglades.

Testbilen i denne artikkelen koster i overkant av 260.000 kroner, med det meste av tilleggsutstyr inkludert. I og med at prisen var i øvre sjikt, var bilen generelt godt utstyrt.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Focus har standard appstyring for forvarming (MyFord-appen er tilgjengelig både via iOS og Android), og den har som nevnt kjøle- og varmesystem for batteripakka. Dét bedrer vinterrekkevidde og batterilevetid. Men varmepumpe finnes ikke på Focus-tilleggslisten, slik man etterhvert finner på en rekke andre elbilmodeller.

At batteripakken ligger i bagasjerommet er – og blir – en hemsko for de aller fleste. 237 liter imponerer ingen, og for en familie som trenger all mulig plass i en bil, blir det for snaut.

For et par kan det imidlertid duge greit.

Det var uansett godt å se at Ford har kommet et langt skritt videre i sin elbilutvikling, med et vesentlig forbedret produkt som faktisk kan nå langt flere enn det første forsøket gjorde.

Mer om Ford Focus finner du i vår kjøpsveiledning.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ståle Frydenlund / elbil.no