Test av Renault Kangoo Maxi Z.E: En enkel familiefrier

Test av Renault Kangoo Maxi Z.E: En enkel familiefrier

Elbilen Renault Kangoo Maxi Z.E. har bøtter og spann av plass til familien, og leverer 200 kilometer rekkevidde i sommerhalvåret.

Testen av Kangoo Maxi Z.E., med batteripakke på 33 kilowattimer (kWh), markerer slutten på «sommersesongen» i vår testvirksomhet. Gjennom vinterhalvåret vil vi selvsagt også gjennomføre tester, men da på andre premisser.

Gjennom snaut 450 kilometer rakk jeg å bli kjent med bilens sterke og svake sider. Resultatet er et overveiende positivt inntrykk av en upretensiøs og praktisk bil.

Hovedformålet med testen var som vanlig å logge strømforbruk på den faste landeveisrunden. Tilsvarende test av hurtiglading måtte jeg hoppe bukk over denne gangen, rett og slett fordi det ikke er mulig. Da er i praksis også det mest negative nevnt.

For Kangoo Maxi Z.E. leverer stødig og fint, på sitt enkle vis, og er en aldri så liten drøm for barnefamilier i hverdagen – akkurat som Nissan e-NV200 Evalia.

Skyvedører er gull dersom man har småbarn, og betyr særlig at det er enkelt å få ungen(e) ut og inn.

En lovende opptakt

Første tur gikk fra Oslo til Drammen, først og fremst langs E18. Bilen var fulladet, og den praktfulle høstdagen bød på hele 17 grader i lufta og tørr vei. Rekkeviddeindikatoren, basert på tidligere sjåfør(ers) kjøring, mente det ville rekke til 199 kilometer.

Etter snaut 49 kilometer, med gjennomsnittsfart på 73,6 km/t indikerte hadde Kangoo Maxi Z.E. hatt et forbruk på 1,45 kWh/mil, og antydet en restrekkevidde på 166 kilometer.

Om ikke imponerende, så en brukbar opptakt til landeveistesten, som jeg naturligvis kommer tilbake til.

Den samme strekningen ble kjørt tilbake en uke senere. Våt veibane hele strekningen, og 7-8 grader i lufta. Da ble det gjennomsnittlige strømforbruket 1,81 kWh/mil. Gjennomsnittshastigheten falt til 58,3 km/t, mest på grunn av morgenrush langs E18 inn til Oslo. Ved ankomst antydet bilen en restrekkevidde på 126 kilometer.

På den første turen kunne jeg håpet på 227 kilometer rekkevidde, mot 182 på den andre. Det sier noe om hva forskjell i utetemperatur (og batteritemperatur) og rullemotstand betyr for rekkevidden.

Eneste med dieseldrevet tilleggsvarmer

Kangoo Maxi Z.E.-modellen går nok litt under radaren for de fleste, og inngår heller ikke i personbilstatistikken hos Opplysningsrådet for veitrafikken (skyldes at typegodkjenningen tilsvarer varebil klasse 1).

Til gjengjeld dominerer modellen i elvarebilmarkedet, med 38 prosent av årets voksende marked (502 registrerte Kangoo Maxi Z.E. ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken). 110 av disse (i slutten av oktober) var familiebiler med fem seter, og er dermed – i og for seg – i feil kategori hos OFV.

Mye av grunnen til at flere familier ikke vurderer den, ligger nok i at Kangoo Maxi Z.E. ikke kan hurtiglades. Dermed blir den først og fremst et alternativ for turer i nærområdet.

Men rent bortsett fra denne mangelen, som gjør lengre turer til en utfordring, har franskmannen mange gode kort på hånden. Dét gjelder først og fremst de praktiske egenskapene. Her er det for eksempel bøtter og spann av plass, og både varmepumpe og forvarming er standard.

Standard er også dieseldrevet tilleggsvarmer, som Kangoo Maxi Z.E. er alene om blant dagens helelektriske personbiler på det norske markedet. For undertegnede framstår valget rett og slett snodig, men tilleggsvarmeren er nok først og fremst ment for når rekkevidden skal strekkes vinterstid (i næringsbruk).

Det er ellers lite fiksfakserier i Kangoo Maxi Z.E. Instrumentpanelet byr på gjenstående batterikapasitet, speedometer og visning av effektuttak/regenerering. Det er i praksis det vesentligste.

På den lille infoskjermen i dashbordet får man det mest vesentlige av informasjon, som man henter via en stor knapp – og noen mindre – under. Etter litt tilvenning fungerer det helt fint å for eksempel koble til mobiltelefonen via blåtann eller følge det løpende forbruket via tripptelleren.

Det grafiske uttrykket er forresten nokså identisk med det man finner i Zoe.

Hvordan er trivselen ombord?

Fjæringsoppsettet er det man kan kalle godmodig. Siden bilen først og fremst er satt opp for å håndtere 595 kilo nyttelast, kan den bli litt spretten over brå ujevnheter når den kjøres uten. Lang akselavstand bidrar også til en ganske sedat opptreden.

Det er da heller ingen overraskelse. Kangoo Maxi Z.E. trives best med å lunte rundt i ikke altfor høye hastigheter, og kjørekomforten er godt tilpasset biltypen. Støynivået fra vei og vind er omtrent som man kan forvente for biltypen (varebil), siden det ikke er lagt inn mest støyisolasjon – og bilen er relativt høy.

Setene foran er godt polstret, og byr på god sittekomfort. Folk som er lange i beina kunne nok godt ønske seg en litt lengre sittepute, men for undertegnede (175 cm) fungerte det utmerket. Takhøyden er naturligvis også godkjent.

I baksetet er det ikke fullt så komfortabelt, men barn har det fint her. Det er god oversikt alle veier, grei plass og luftige omgivelser.

Trumfkortet er, uansett hvordan jeg snur på saken, skyvedørene og den solide bagasjeplassen bakerst. Dette er superpraktisk for barnefamilier, og var noe jeg rakk å bli glad i i løpet av uka testen ble gjennomført.

Sjelden har det vært så enkelt å få inn det bakovervendte barnesetet i ISOfix-festet, og det er fint å kunne ta med en sykkel uten å tenke seg veldig om først.

Ikke spesielt rask

Det er bare å fastslå med en gang at Kangoo Maxi Z.E. ikke har de helt store ytelsene. Elmotoren leverer maksimalt 60 hestekrefter (44 kW). Såpass lite effekt byr ikke på elbilens sedvanlige akselerasjonsegenskaper.

Det tar faktisk 22,4 sekunder å komme seg til 100 km/t, men bilen er heldigvis kjapp nok fra 0-50.

Verdt å merke seg er likevel at bilen blir veldig doven ved bruk av Eco-kjøreprogrammet, noe jeg erfarte tidlig da jeg forsøkte å holde følge med trafikken i 70 km/t på Ring 3.

Eco-programmet egner seg i praksis kun for bruk i enda lavere hastigheter, for eksempel ved bykjøring.

Høye ytelser er uansett ikke noen nøkkelegenskap for en bil av denne typen. Den gjør jobben uten å få blodet til å bruse.

Ut på landeveisrunden

Målet med denne testen var først og fremst å kjøre den faste landeveisrunden til og fra provinsen. I sin tid ble den etablert for at de fleste modeller skulle klare runden, og selv om elbilene får stadig mer rekkevidde er den fortsatt en god målestokk.

Til dags dato er det bare Smart ForFour som har hatt behov for ladestopp underveis, og lite tydet på forhånd på at Kangoo Maxi Z.E. skulle få behov for det.

Siden Renaulten har manuelt klimaanlegg uten temperaturvisning, måtte jeg føle meg litt fram på det metodiske. Normalen er 20 grader i kupeen, og i det området havnet vi også denne gangen, med vifta vekselvis på trinn én og to. Eco-kjøreprogrammet ble, som vanlig, valgt bort. På de fleste elbiler gir det typisk en energibesparelse på rundt 10 prosent.

I timene før avreise ble bilen ladet opp fra 75 til 100 prosent, noe som også besørget at batteriet holdt grei temperatur.

Eneste avvik fra testnormalen var at jeg denne gang hadde med kollega Martin (bildet) som co-pilot. Det betød at vekten ombord doblet seg fra normale 80 til 160 kilo.

Underveis viste Kangoo Maxi Z.E. en jevn og forutsigbar oppførsel, der bilens rekkeviddeindikator ikke ga noen som helst form for periodevis rekkeviddeangst.

Tvert i mot; den leverte det den skulle innenfor normalrammen. Da vi returnerte til utgangspunktet sør for Drammen, viste kjørecomputeren et gjennomsnittsforbruk på 1,6 kWh/mil (se tabell). Dette tilsier en rekkevidde på drøyt 200 kilometer, under ellers like forhold, den aktuelle dagen.

Strømforbruket var marginalt høyere enn under testen av Nissan e-NV200, og om vi trekker fra den ekstra vekten ville de trolig endt ganske likt.

Svært enkel ladetest

Det oppnådde resultatet på landveisrunden rimer greit med det Renault selv oppgir for Kangoo Maxi Z.E., med 200 kilometer som øvre nivå. De definerer også 120 kilometer som nedre nivå, og fortjener en tommel opp for denne ærligheten.

Med fulladet og temperert batteri antydet bilen stødige 200 kilometer rekkevidde. Det var det høyeste tallet rekkeviddeindikatoren ga i hele testperioden.

I praktisk bruk viste det seg at fulllading hjemme i garasjen tok cirka 11,5 time. Kursen gir drøyt 3,4 kW (15A). To stikkprøver ga disse resultatene:

  • 75-100 prosent: Omtrent to timer og 50 minutter
  • 25-100 prosent: Ganske nøyaktig åtte timer og 30 minutter

Raskeste lading som er mulig å få til med Kangoo Maxi Z.E. er cirka seks timer dersom man har tilgang på en kurs med 230V/32A (1-fas). Det gir cirka 7 kW ladeeffekt.

Konklusjon: Nest beste alternativ

I dagens marked er det bare Nissan e-NV200 Evalia som matcher direkte på rekkevidde, i tillegg til at den kan hurtiglades. Både Kangoo Maxi Z.E. og e-NV200 Evalia har fått betydelige rekkeviddeøkninger det siste året, og byr på henholdsvis 33 og 37 (cirka) kilowattimer (kWh) til kjøring.

I tillegg selges også Peugeot Partner og Citroën Berlingo fortsatt i tilsvarende familieutgaver, men disse har dårligere rekkevidde (NEDC 170 km) og er på vei ut av produksjon i nåværende utgaver. Men de kan, i likhet med e-NV200 Evalia, hurtiglades.

Testen av e-NV200 Evalia viste at den, med sine fire ekstra kWh på batteriet, går noe lenger enn Kangoo Maxi Z.E. Samtidig skiller det også i overkant av 50.000 kroner på prislappen, noe som betyr at avveiningen ligger på dette – og om man trenger mulighet for hurtiglading.

Kangoo Maxi Z.E. som personbil kan ikke trekke tilhenger, til tross for at varebilen (322/374 kilo) har mulighet for det.  Synd, for det ville gjort modellen enda mer nyttig i hverdagen og gitt den et ekstra kort på hånden i avdelingen for praktikk.