Test av Tesla Model X Dual Motor 2024: Begynner X-en å vise alderdomstegn?
Ni år etter at Model X sendte sjokkbølger gjennom bilverdenen: Holder Teslas flaggskip fortsatt koken, eller har den originale elbil-divaen begynt å miste gnisten? Det har vi testet her.
Med de ikoniske falcon-wing-dørene og en imponerende pakke av spesifikasjoner som lang rekkevidde, firehjulstrekk og hengerfeste, ble Model X raskt en favoritt blant norske elbil-entusiaster.
Siden lanseringen i 2015 har bilen gjennomgått en rekke teknologiske oppgraderinger, først og fremst med større batteripakker, kraftigere motorer og ikke minst hyppige programvareoppdateringer som stadig gir bilen nye funksjoner.
Designmessig fikk Model X en forsiktig oppgradering i 2022, men endringene var så subtile at bare den mest dedikerte Model X-kjenner ville legge merke til dem.
Interiøret fikk også en liten overhaling, med materialkvalitet og komfort som gir et hakk bedre premium-følelse, bedre støydemping og en justerbar skjerm, for å nevne noe.
Så står vi her, ni år senere: Kan denne elektriske pioneren fortsatt levere mot konkurrentene, eller begynner tiden å innhente Teslas flaggskip?
Tesla Model X Dual Motor – oppsummert
Pluss
- Stor og praktisk
- Sprek motor
- Gjerrig på strøm
Minus
- Ymse byggkvalitet
- Heftig prislapp
- Kranglete cruisekontroll
Kjøreegenskaper: Råsterk
For de som frykter at Dual Motor-utgaven skal føles treg sammenlignet med toppmodellen Model X Plaid, kan vi berolige: Det er absolutt ikke tilfellet.
Med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder er Dual Motor-utgaven fortsatt lynrask for en bil av denne størrelsen.
De 504 kilowattene (675 hestekrefter) og 670 Newtonmeterne i dreiemoment sørger for at det er mer enn nok krefter til både full last og en tilhenger på opptil 2250 kilo.
Model X oppleves som balansert og forutsigbar på veien, og selv ved litt hardere kjøring holder den seg stabil uten store overraskelser.
Rattresponsen er skarpere enn man kanskje forventer i denne klassen, og den ekstra kvikkheten er noe vi setter pris på – selv om enkelte sjåfører kan oppleve det som litt vel nervøst.
Når det gjelder fjæringskomfort, er den solid, men kunne vært mer raffinert. For en bil i denne prisklassen kunne man kanskje ha ventet en mer «flytende» kjøreopplevelse enn det Model X helt leverer.
Støynivået er også merkbart forbedret siden oppgraderingen i 2022, men fortsatt er det et stykke igjen før bilen treffer det man kan stermple som premium-nivået.
Adaptiv cruisekontroll: Skuffende
Det er sjelden vi opplever at en funksjon i en bil er på grensen til ubrukelig, men Tesla har klart det. Den adaptive cruisekontrollen i Model X burde heller kalles et adaptivt mareritt.
I teorien virker det enkelt og intuitivt. Et dobbeltklikk på betjeningshjulet på rattet, og systemet aktiveres – lett og greit.
Så lenge du holder deg på motorveien, fungerer det stort sett som forventet.
Problemet oppstår når veiene blir svingete, eller veimerkingen er dårlig. Da begynner systemet å svikte.
Ofte gir det rett og slett opp og slår seg av. Bilen bremser ned, noe som skaper en ubehagelig og rykkete kjøreopplevelse.
Men det er filholder-assistenten som virkelig skuffer, spesielt på landeveier.
Rattmotstanden blir så sterk at bilen ikke registrerer at du fortsatt holder i rattet. Du må vri så hardt for å korrigere at systemet til slutt deaktiveres. Når motstanden forsvinner, risikerer du plutselig å få en kraftig vridning på rattet.
Hvis dette skjer mer enn tre ganger, mister du tilgangen til den adaptive cruisekontrollen for resten av turen.
Dette er skuffende fra Tesla, som en gang var pionerer på selvkjørende teknologi.
Forbruk og lading: Daler fort
Vi hadde kjørt 14 mil på motorvei før testen, og med en utetemperatur på 20 plussgrader er det usikkert om forvarming ga så stor effekt.
Uansett – Tesla tok imot 252 kW ganske umiddelbart. Men festen varte ikke lenge.
Allerede ved 50 prosent var ladeeffekten under 150 kW, og Teslaen brukte 28 minutter fra 10-80 prosent. Til sammenligning holdt Kia EV9 200 kW helt frem til 60 prosent.
På forbruksrunden oppnådde Model X et ganske respektabelt snittforbruk på 1,71 kWt/mil.
Med tanke på bilens vekt på over 2,4 tonn og at vi fikk en real regnskur ved Krøderen, er dette mer enn godkjent for en bil i denne klassen.
Byggkvaliteten: Fortsatt variabel
Akilleshælen til Model X har i mange år vært varierende byggekvalitet. Spesielt falcon-wing-dørene har hatt sin andel barnesykdommer.
Med oppgraderingen i 2022 ble materialkvaliteten og premiumfølelsen løftet noen hakk.
Men det skurrer når prisen er over en million for en bil der ulikheten i avstand mellom panelskjøtene er lett synlig, selv på avstand.
På innsiden er det fortsatt litt billigplast-følelse, og enkelte deksler skrangler.
Vi opplevde også problemer med den bakerste seteraden, som nektet å komme i riktig posisjon fordi en kabel klemte seg fast under seteryggen. Sjekk videoen øverst i testen for å se hva som skjer.
Model X mangler også elektronisk utfellbart hengerfeste – noe som er standardutstyr i mange bilmodeller til under halve prisen.
I 2016 hadde Model X knapt noen konkurrenter og kunne surfe på en «startup-bølge» – folk aksepterte feilene.
Men i 2024 holder dette ikke mål, og flere konkurrenter i lavere prisklasser leverer nå langt bedre kvalitet på dette området.
Praktisk: Nærmest uendelig med plass
Er du typen som helst pakker alt «i tilfelle»? Da kan Model X være bilen for deg.
Selv med alle sju seter i bruk, har du 425 liter bagasjeplass bak, og 1050 liter i femseters-, samt hele 2600 liter i toseters-konfigurasjon.
Frunken gir ytterligere 183 liter under panseret.
Seteløsningene er fleksible med 50/50-deling på bakerste rad og 40/60 på midten, samt skyvbare seter og justerbar seterygg. Det eneste vi savner er skiluke på midterste rad.
For småbarnsfamilier er falkevingdørene et pluss, da de gir ekstra stor åpning til barnesetene. Ulempen er manglende mulighet for takstativ – er ikke mulig med en slik dørløsning.
Den tredje seteraden har også overraskende god plass, selv for voksne.
Likevel har setene sine små irritasjonsmomenter: knappene for å felle setene er lite intuitive, og det kan kreve litt trening å få dem i riktig posisjon. Manuelle spaker finnes, men disse er nokså tunge i bruk.
Oppsummering: Har blitt dyr
Model X imponerer fortsatt, men dessverre er den største «WOW»-faktoren nå prisen – og det er ikke i positiv forstand.
På få år har prisen gått fra premium til luksusnivå: En Tesla Model X 75D kostet 727.720 kroner i 2018, mens dagens Model X (riktignok med større batteripakke på 100 kWt), nå koster godt over en million kroner.
X-en leverer fortsatt på prestasjoner og plass, men med flere tydelige kvalitetsproblemer både på materialer og funksjoner, er det i dag mer gnissing enn gnist over Tesla Model X.