Starten på ny satsing: Tester ut semihurtig lading på Oslos største kjøpesenter
Lad når du kan, ikke når du må, anbefaler Elbilforeningen. Hva er vel bedre da enn å lade mens man likevel skal handle?
Med 140 butikker, spisesteder og tjenester er Storo Storsenter i Oslo hovedstadens største kjøpesenter.
– Når du først er på senteret for å for eksempel handle, trene eller spise, skal du kunne gjøre dette i ro og fred og ta den tiden du trenger uten å stresse med at du må flytte bilen. Samtidig må du få nok strøm til bilen i den tiden du står der, sier administrerende direktør hos Timepark, Henrik Begby Andersen, til elbil.no.
Timepark, en av de største parkeringsoperatørene i Norge, lanserer nå såkalt semihurtig lading.
Dette er semihurtig lading:
Med semihurtig lading bruker du hurtigladekontakten. Du trenger altså ikke ha med egen kabel.
Selv om ladeeffekten på semihurtig lading er lavere enn en typisk hurtiglader, kan alle elbiler lade opp på en time eller to. Et nyttig tilbud på steder der elbilister planlegger å stå parkert en stund, men ikke en hel dag eller natt.
Ladingen på Storosenteret er et pilotprosjekt som markerer starten på en større satsing på såkalt semihurtig lading på Thon-gruppens mange kjøpesentre og hoteller.
Erfaringene Timepark har gjort, er at mange besøkende har hatt et behov for å lade, noe det ikke har eksistert en god løsning på – før nå.
Stressfri lading
På parkeringshuset på Storo Storsenter i Oslo lanserer de nå 14 nye ladeplasser øverst i parkeringshuset. To av dem er utstyrt med CHAdeMO-ladekontakter, og 12 med CCS-ladekontakter.
De nye laderne leverer opptil 60 kW hver. Ved stor pågang på laderne deles effekten, og det blir om lag 30 kW per ladepunkt.
Ikke superraskt, men mer trengs det ikke, ifølge Timepark, som omtaler laderne som «semihurtige ladere».
– I gjennomsnitt er kundene cirka 1 time og 15 minutter på et kjøpesenter på størrelse med Storosenteret, opplyser Andersen.
– Da kan du lade mellom 35 og 65 kWt på den tiden. Dette tilsvarer om lag samme mengde strøm som mange lader opp bilen med på en sesjon med hurtiglading.
Åpningstilbud
Kortbetaling er selvsagt på plass, slik kravet er for alle nye ladepunkter over 50 kW fra 2023.
– Vi vet at en av de største irritasjonsmomentene når det kommer til elbillading, er betalingsmulighetene, som mange opplever som kompliserte. Derfor har det vært viktig for oss å tilpasse vårt tilbud til det man pleier å bruke på en typisk parkeringsplass, forteller Andersen.
I samme transaksjon som man betaler for parkering, betaler man derfor for ladingen. Du betaler altså for strømmen du har fått, og for tiden du har parkert.
– Enklere enn dette kan det ikke gjøres, mener vi. Det neste vi har på trappene er også betaling via de største parkeringsappene som finnes i markedet i dag.
Som åpningstilbud tilbyr Timepark en ladepris på 4,49 kr/kWt.
– Vi kommer alltid til å ha konkurransedyktige ladepriser og vi vil være billigere enn hurtiglading, avslutter Andersen.
Siden laderne på Storo er først ut, er planen å høste erfaringer med semihurtiglading, for så å forbedre tilbudet og lansere flere funksjoner etter hvert som flere ladere rulles ut.
Det foreligger allerede planer for å kunne doble antallet ladere på Storo.
Timepark, sammen med Olav Thon Gruppen, er også i full gang med å prosjektere og bygge nye ladeparkeringer på andre kjøpesentre og hoteller.
Les også
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.