Hopp til innhold

Toppen av for VW ID.3

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ID.3 CAB: Er dette en verdig etterfølger til Golf cabriolet?

Hva med fuglekvitter og bølgeskvulp fra lydløs elektrisk cabriolet?

VW har gitt luft i luggen helt siden Boblas ungdom. Senere tok Golf over stafettpinnen. Riktignok hoppet de over annenhver generasjon fordi de var såpass dyre å utvikle og nå har de faktisk sluttet å produsere den. Om det er for godt det, vet vi ikke. Vil du kjøre takløs folkevogn nå, må du kjøpe den litt høyere T-Roc isteden. Men nå kommer det kanskje et lydløst alternativ som fører deg ennå nærmere naturopplevelsene. Det er jo i grunn enda bedre. Det første bildet først postet på LinkedIn av Volkswagensjefen selv, Ralf Brandstätter.
VINKELSLIPER: ID.3 ser faktisk rimelig fantastisk ut uten tak. Vi får bare håpe responsen blir god og at de setter den i produksjon.

«Hva synes dere?»

Brandstätter viste nemlig skisser av en ganske så frekk toppløs VW ID.3 cab. Med litt godvilje kan den ligne litt på Golf cabriolet. Den har i hvert fall den typiske «badekar»-fasongen med cabriolet helt til bakenden på bilen. Senere la konsernsjef Herbert Diess ut skisser på Twitter og spør følgerne sine det retoriske spørsmålet: «Hva synes dere?» Prosjektet skal visstnok være i en veldig tidlig fase. Det vil med all sannsynlighet si på tegnebrettet. Men med et allerede dobbelt gulv på grunn av batteripakke, samt og fjerning av to dører, vil man faktisk ha en unik mulighet til å bygge et vridningsstivt chassis, noe som ofte har vært en utfordring på cabrioleter. Sjekk vår test av ID.3 her Skissene avviker ikke mye fra dagens ID.3, og man har til og med brukt dagens felger på skissen. Men den viser ikke hvordan man løser innlastning til bagasjerommet, som antakelig blir minimalt når taket er felt ned.

Også Buggy kan gjenoppstå

VW har tidligere vist en skamtøff Beach Buggy på Volkswagens helelektriske MEB-plattform, basert på Bruce Meyers originaldesign, uten dører og det hele. Den enklere elektriske plattformen tillater langt mer lekne løsninger og er enklere å sette i produksjon enn noen gang tidligere. Om noen av dem får asfalt under hjulene, vet vi lite om ennå. Foreløpig sender man bare ut følere for å sjekke responsen. Er vi heldige ser vi den på veien i slutten av 2023.
BEACH BUGGY: I forbindelse med lanseringen av Volkswagens elektriske plattformen MED, viste man ikke bare nytolkning av folkevognbussen Buzz, men også Buggy. Mange entusiaster kan sikkert like at VW nå har gått tilbake til røttene med hekkmotor og bakhjulsdrift.