Hopp til innhold

Byrådet i Trondheim snudde: Drastisk prisøkning i bommen – men bare for elbilister

ØKT TAKST: Nå blir det nesten dobbelt så dyrt for elbilister å kjøre inn til Trondheim. Alle foto: James Pothecary / elbil.no

Trondheim kommune snudde og vedtok en kraftig bompengeøkning for elbilister i trønderhovedstaden.
– Drastisk og urimelig, sier lederen i Trøndelag elbilforening.

Fredag forrige uke møttes Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune for å bli enige i det som har blitt en langtekkelig bomdebatt.

Både kommunen og fylkeskommunen ville øke taksten for elbiler i bomringen fra cirka 40 til 70 prosent av ordinær takst, men var uenige om når det skulle skje.

Kommunen ønsket en gradvis opptrapping til 70 prosent i 2030, mens fylkeskommunen ønsket at økningen skulle tre i kraft med én gang. Fylkeskommunen vant gjennom med sitt syn.

Endring for elbilistene i Trondheim:

Kollektivfeltet stenger og bomtakstene øker

Urimelig å legge hele økningen på elbilistene

Eva Solvi, leder i Trøndelag elbilforening, er kritisk til det nye vedtaket i Miljøpakken, som er organisasjonen med ansvar for de aktuelle bomstasjonene.

– Det er litt ensidig. Vi synes det er urimelig å legge hele økningen på elbil-andelen, sier Solvi.

Nå venter Trøndelag elbilforening på hvilke utslag de nye takstene vil gi, kun måneder før Norge skal komme i mål med hundre prosent nullutslipp i nybilsalget.

– Vi er spente på hvordan utviklingen vil gå. Det er viktig å følge med på om det vil påvirke antall nullutslippskjøretøy i trafikken i området, sier Solvi.

KRITISK: Eva Solvi i Trøndelag elbilforening mener at lokale folkevalgte og Stortinget må spille på lag for å nå 2025-målet.

Fortsatt behov for fossilbegrensende tiltak

Det er registrert om lag 500 nye fossilbiler i Trondheim så langt i år, ifølge Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV).

Fra 1. januar 2025 og utover har Stortinget som mål at dette tallet skal være null.

– Vi er avhengig av at Stortinget og lokale folkevalgte spiller på lag for å nå de viktige klimamålene, sier Solvi.

– Nå føles det som den ene spenner bena på den andre, og vi risikerer å falle kun meter fra målstreken, fortsetter hun.

Byråd for miljø, næring og samferdsel, Line Fjørstad i MDG, sier til Adresseavisen at målet er å også øke takstene for fossilbilistene.

Men for å få til det må det et stortingsvedtak på plass først.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Usikkert når nye takster trer i kraft

Når de nye miljøtakstene kommer på plass er foreløpig usikkert, men byråden antar at det vil skje ganske raskt.

Da må elbilistene ut med kr 22,40 i rushtid, opp fra kr 12,80.

For fossilbilister blir prisen på 32 kroner stående.

Bli medlem i dag!

Les også