Hopp til innhold

Ukas #elbilnyheter uke 27

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her er et utvalg elbilnyheter fra uka som gikk

Før korona: historisk nedgang i salg av bensin og diesel

Tidligere er det bare omfattende kriser, som finanskrisen og oljekrisen, som har klart å stagge det oppadgående salget av bensin og diesel. Nå har likevel diesel- og bensinsalget gått ned for tredje år på rad, uten at det har skyldtes noen krise. Snarere er det den økende elbilandelen som er årsaken. Les mer om det nedgangen i bensin- og dieselsalget og økningen av elbilandelen her

Nissan Ariya electric crossover presenteres 15. juli

Konseptbil som ble vist i 2019. Foto: Nissan
Mandag denne uken avslørte Nissan at deres nye Ariya electric crossover vil bli presentert 15. juli. Bilen, som ble vist som konseptbil i Tokyo forrige høst, vil bli utstyrt med Nissans nye ProPilot 2.0, et hands-free automatisert kjøresystem, og trolig firhjulstrekk. Den vil først bli solgt i Japan, før den blir tilgengelig i USA, Europa og Kina. Les mer om Nissan Ariya her

Volkswagen skroter produksjon av fossilbiler på fabrikk i Tyskland

Ved fabrikken Zwickau i Mosel i Tyskland har Volkswagen nå produsert sin siste bil med fossil drivlinje til fordel for elbilproduksjon. Fabrikken vil fra nå av bare produsere elbiler for Volkswagen, Audi og Seat. Årlig har det blitt produsert rundt 200 000 biler ved fabrikken. Nå ønsker Volkswagen å øke produksjonstallet til 300 000. Elbilproduksjonen kommer i gang mot slutten av året, og de første bilene som skal produseres er ID.4 og en SUV fra Audi. Les mer om Volkswagens planer for Zwickau her

Posten skal ta i bruk 16-tonns helelektrisk lastebil fra 2021

Foto: Posten
I et nytt prosjekt skal Posten teste verdens første spesialbygde, helelektriske 16-tonns lastebil. Lastebilen, som heter Volta Zero, har en rekkevidde på mellom 150 og 200 kilometer og leveres av det nordiske selskapet Volta Trucks. Lastebilene skal testes i flere nordiske byer, inkludert Oslo, fra første kvartal av 2021. Les mer om prosjektet til Posten her

Svenske NEVS lanserer mobilitetssystem med selvkjørende biler

NEVS, den svenske elbilprodusenten med hovedkvarter i Trollhättan, lanserte onsdag mobilitetssystemet PONS med selvkjørende biler til bybruk. Sango er en selvkjørende bil i prosjektet, som har plass til seks personer og er designet til å fylle ulike transportbehov. Ifølge Digtial.di.se er ambisjonen til produsenten å ha selvkjørende biler i Stockholm allerede i 2021. Les mer om PONS her

Byton stopper driften i seks måneder

Fra 1. juli har Byton besluttet å legge ned driften i seks måneder. 16 000 nordmenn har skrevet seg opp på liste for M-Byte, Bytons første bil. Ifølge Tek.no skal Byton ha ferdigstilt fabrikken sin i Kina, men mangler finansiering. Les mer om saken her

Nytt norsk batteriinitiativ

Tirsdag kom nyheten om lanseringen av et nytt norsk batteriinitiativ. Battery Norway er en nasjonal industriell samarbeidsplattform med hovedvekt på innovasjon og bærekraftige muligheter, og skal blant annet støtte etableringen av en nasjonal batteristrategi. Les mer om initiativet her

Staten er dårligere på elbil enn Ola Nordmann

Et eksempel er Statkraft, som har som sitt slagord: «Framtiden er elektrisk». 10 av deres 513 biler er elektriske. Selv sier Statkraft at de ikke er fornøyd med dette og lover at de som statlig selskap ser alvorlig på det, men at det tar tid å elektrifisere bilparken. – Det er først nå at markedet har begynt å levere sånne biler som vi er avhengig av i vårt virke, sier de til NRK Les mer om saken her