Å gjøre et godt førsteinntrykk er viktig for å lykkes. Elbilen MIA gir deg det gode førsteinntrykket.

Heuliez er ingen ungsau i bilbyggersammenheng. Firmaet har sine røtter tilbake til tidlig 1900-tall og kan derfor kalles en av pionérene i europeisk bilindustri.

I 2008 presenterte Heuliez en prototype på et urbant, elektrisk kjøretøy som de ønsket å lansere under sitt eget merke. Den gangen ble den kalt Friendly. Fire år tok det før vi kunne ta det ferdige produktet i øyesyn, og få en skikkelig prøvetur i elbillandet Norge.

Mia ElectricNå er navnet blitt til MIA, og det er fortsatt Heuliez sin kontruksjon som ligger bak, men nå satt i produksjon av et nytt selskap opprettet i 2010. Det har fransk-tysk eierskap og heter Mia Electric.

MIA har i alle fall klart på utrolig kort tid å etablere seg som et stilikon. Og det skal være sikkert. Om du savner franske særegenheter fra 1960- og 1970-tallet, så har du bare en ting å gjøre, løpe avgårde for å prøve MIA. På veiene i dag finnes det så mye traurig snusfornuft som mange kaller «Vorsprung durch Technik», «Das Beste oder nichts», «Wir leben Autos» og alt hva det skulle være innen dyrking av konform stil.

MIA bryter mot alt dette, og til gjengjeld byr den på bøttevis av sjarme.

Når vi går MIA i møte, kan man ikke la være å danne seg en mening om den. Alene for seg selv ser den ganske stor og «van-aktig» ut. Men sammen med andre biler og kanskje mest sammen med Buddy og Think, så ser vi at den med tanke på bytransport er i et ganske lite og hendig format. 287 cm lang som den korteste modellen er. Helt apropos, bakdøra ser ut som den er plukket fra Thinks gamle delelager.

Mia Electric Buddy

Når man så entrer MIA gjennom en av sidedørene, uavhengig av hvilken side, kryper man inn i et sentralt plassert pilotsete. Å kunne komme inn fra begge sider helt uavhengig av parkeringen, er meget praktisk og genialt med tanke på sikkerhet. Dørene slår heller ikke ut i trafikken eller på fortauet da de er av skyvedørstypen. Å sitte på midten er først veldig Lyn Gordon-aktig. Midt i en «space shuttle» kan være den umiddelbare tanken. Men når man har sittet der en kort stund, tenker man at dette burde jo flere andre bilprodusenter ha forsøkt seg på. Det har de jo sikkert også gjort, men de må jo være franske for å tørre å leve den tanken helt ut.

Mia ElectricNår tenningen aktiveres, lyser et enkelt og funksjonelt dashbord opp. Designet er en kloning av Renault, Peugeot og Citroën sine utforminger fra 60- og 70-tallet. Det kunstneriske utrykket møter deg med full fransk tyngde. Det eneste man kan savne er en fransk alpelue, bredstripet T-skjorte, smal svart bart og trekkspillmusikk.

Når dette inntrykket har lagt seg, kan man starte opp kjøreturen og smilet forblir like inntakt når bilen setter seg i bevegelse. MIA har en enorm akselavstand, og dette gir seg utslag i kjøregenskaper som det er lenge siden man opplevde. Fjæringen er en fortreffelig kombinasjon av gammeldags myk fransk komfort og tysk respons.

Med førerposisjonen i midten får man automatisk en følelse av mye luft og rom. Oversikten over dashbordet og omgivelsene er jevnt over godt. Et lite minus kan være vel brede A-stolper (på sidene av den lille frontruta). Å sitte i baksetet gir en følelse av limousin. Her kan vi strekke ut bena og bare nyte turen.

Å forlate MIA er om mulig enda litt rarere enn å gå inn. Man vrir seg mot høyre eller venstre avhengig av hvilken side man skal ut, og skritter så bakover og ut av sideskyvedøra. Man vender seg utrolig fort til merkverdighetene, fordi det i bunn og grunn er svært praktisk, vel og merke fransk praktisk. Franskmenn er som kjent gjennomgående gode på å finne løsninger på problemer som overhodet ikke finnes. Men du verden så befriende det er å kjøre en bil som tør der andre aldri hadde tenkt å våge.

Mia Electric

Mia oppfører seg som en storbil på landeveien. I byen blir man bare sittende å kose seg. En svingradius som mest av alt minner om gamle Buddyer, gir deg utrolig fleksibilitet.

Mia ElectricMIA tilbys i en mengde varianter. Varebil med 1-2 seter og kort eller lang akselavstand. Personbil med kort eller lang akselavstand som har 2 til 4 seter. I tillegg kan vi velge mellom 2 batteripakker på enten 8 kWt eller 12 kWt. Leverandøren antar 6-8 mils rekkevidde eller 10-12 mils rekkevidde for disse. Batteriene er av litiumion-typen. Dette kan Enviro Bil på Nesbru fortelle deg alt om. De vil også legge til at batterigarantien er blant de aller beste i markedet. Og at MIA selvsagt kan leveres med dieselvarmer. Noe som virker fornuftig for at ikke rekkevidden skal bli for knapp, særlig for den minste batteripakka

Prøveturene som ble foretatt i løpet av en helg, bød på masse oppmerksomhet fra folk på gaten og andre trafikkanter. Vi vil derfor fraråde beskjedne personer mot å kjøre MIA.

Nå skal det tillegges at MIA ikke er helt lytefri. Men det lar vi i denne omgang ligge fordi elbilen MIA fortjener at du som potensiell kjøper tør å ta turen ut til Enviro Bil på Nesbru i Asker for å prøve den ut.

Det blir ditt ekte individuelle valg, og vi tror ikke du vil angre. De påfølgende dagene får du garantert masse å snakke om.