Vi gir deg den store vintertesten
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nye Nissan LEAF settes opp mot de fire tøffe konkurrentene Opel Ampera-e, Volkswagen e-Golf, Hyundai IONIQ og BMW i3 i vår første store vintertest. Turen går til fjells.
Vi har gjort en lang rekke tester og prøvekjøringer de siste årene. Trippeltesten i fjor vår var den så langt største, før vi topper den her.
Årsaken er at mange naturlig nok lurer på hvor godt de ulike elbilene står seg i vinterkulda i direkte sammenligning.
Derfor har vi prioritert ressurser til å se på dette.
Underveis skal vi sammenligne strømforbruk på både motorvei og landevei, og vi skal ta de fem kompakte elbilene til fjells. Det blir ikke minst sammenligning av hurtigladehastighet, og vi skal teste forskjellen på rekkevidde med kald og varm batteripakke.
En utfordring med sistnevnte disiplin er at elbiler flest dessverre ikke har dedikert temperaturmåler for batteripakken i instrumentpanelet, men så lenge elbilene sammenlignes direkte bør det uansett gi rom for noen konklusjoner.
Med tilleggsdisipliner, som blant annet inkluderer videoopptak til fjells, blir det gjerne et par hundre kilometer til oppå de 500.
Derfor valgte vi disse fem
Nye Nissan LEAF danner nyhetsrammen rundt denne testen, som Norges mest solgte elbilmodell gjennom de siste drøyt seks årene.- Opel Ampera-e er plukket ut fordi den er den desiderte rekkeviddesjefen
- Volkswagen e-Golf som Norges mest solgte personbilmodell i fjor
- Hyundai IONIQ har vist seg som den mest energieffektive av dem alle
- BMW i3 er den mest dedikert bygde elbilmodellen i utvalget, men har minst batterikapasitet og vil trenge flere ladepauser. Den var også nest mest solgte personbil overall i fjor.