Vi har prøvekjørt elbilen Renault ZOE
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbilforeningen har prøvekjørt Renault ZOE i Lisboa og samtidig fått oppklart en del rykter og spekulasjoner om lanseringen i Norge.
Det har vært sagt, skrevet og spekulert mye om Renault ZOE; om når den kommer, om den i det hele tatt kommer, og ikke minst om den kan brukes i Norge. Det som er sant, er at Renault nylig har startet salget i Frankrike, og at store deler av Europa nå står for tur.
Renault ZOE blir denne våren tilgjengelig i 11 land i Europa. Renault avsluttet nylig den europeiske presselanseringen som foregikk i Lisboa i Portugal. Her kunne europeisk presse og Elbilforeningen boltre seg i prøvekjøring og hurtiglading, og stille spørsmål til Renault i og rundt ZOE.
Prøvekjøring
Renault ZOE er en bil i B-segmentet og er dermed litt mindre enn LEAF og Golf i størrelse. Størrelsesmessig er den behagelig å kjøre i bybildet. Bilen har romslig plass foran for to personer, noe trangere i baksetet som kan romme tre personer, men normalt i sitt segment. Komfortmessig er den en meget god bil å kjøre. Styringen er dog noe fastere enn på for eksempel LEAF. Akselerasjonsmessig vil vi påstå den er minst på høyden med trillingene og LEAF. For de sjåførene som er allergisk mot knapper i dashbordet er det ikke veldig mange knapper og forville seg inn i. GPS og styringsskjerm er i stor grad intuitiv å bruke.
Etter å ha tilbakelagt 4 timer og 220 km med ZOE, er vi sikker på at denne bilen kommer til å selge bra i Norge når salget først starter.
Kommer Renault ZOE til Norge?
Det har vært spekulert i at Renault ZOE ikke kommer til Norge på grunn av vår type strømnett. Det er ikke grunnen til at ZOE foreløpig ikke er lansert her. Renault ZOE kommer i denne omgang ikke til Norge, Sverige eller Finland. Årsaken er at Renault ikke ønsker å lansere ZOE her, før den er tilpasset nordisk klimaforhold. Da med batterivarmer og komfort-tilbehør for å takle kulde, ikke ulikt det Nissan har gjort med LEAF. Ja, det ligger an til at ZOE kommer til Norge, men Renault opplyser at forventet salgsstart først vil være i 4. kvartal 2014 (selv om det jobbes aktivt for at det skal skje tidligere).
Rekkevidde og batteri
Bilen får en maks teoretisk rekkevidde under optimale forhold på 210 km (I følge NEDC normen), eller som Renault opplyser en praktisk rekkevidde på 100-150 km under normal bruk og normale kjøreforhold. Rekkevidden varierer med kjørestil, topografi, føre og temperatur. Batteriet er Litium-ion med 400 volt fordelt over 192 celler i 12 moduler, og det er 22 kWh tilgjengelig. Bilen er utstyrt med batterikjøling for å hindre overoppheting ved hurtiglading.
Under testdagene var det typisk norsk sommervær med noe over ti plussgrader og lettere fuktig vei.
Første dagen valgte vi å kjøre rolig. Vi startet med rundt 90 prosent fullt batteri og etter 86 km hadde vi 44 prosent gjenværende på batteriet.
Dag to valgte vi å kjøre offensivt med mye blandet kjøring. Etter knappe 110 km hadde vi brukt 17 kWh og hadde 23 prosent eller 5 kWh gjenværende på batteriet.
Batterileie
Skal man skaffe seg en ZOE, Twizy, Fluence eller Kangoo for den saks skyld, må man samtidig tegne en batterileieavtale. Leieavtalen vil sikre kjøper et fungerende batteri så lenge leieavtalen løper. Det innebærer at dersom batteriet skulle havarere, eller få en for lav restkapasitet (under 75 prosent) så har man rett til å få det byttet. Samtidig inkluderer batterileien veihjelp – også om bilen går tom for strøm. Dermed mener Renault at de to største usikkerhetsmomentene rundt ebiler fjernes, nemlig batteriets levetid og byttekostnad. Renault opplyser at prisen på ZOE-leien vil variere med årlig kjørelengde og stipulert bruk av hurtiglading.
Lading
Renault ZOE kommer med en kameleon-lader, som muliggjør at bilen kan lades på ulike AC-effekter (vekselstrøm), fra 3 kW til 43 kW effekt. Renault ser for seg at 90 prosent av ladingen vil skje hjemme via 16A hjemmeladeutstyr (eller offentlig 16A ladepunkt), og lading vil da ta 6-9 timer.
ZOE kan også lades hurtigere på for eksempel 43 kW (hurtiglading) eller 22kW (semihurtiglading) og vil da fra tomt batteri være 80 prosent fullt på henholdsvis 30 minutter, og en time.
Vi testet semihurtigladeren i en pause og gikk fra 44 prosent til nær fullt batteri på 35-40 minutters kaffepause.
Kan Renault ZOE lades i Norge?
Primærstrømnettet i Norge ut til forbruker er at typen tre-fas 230V IT-strømnett, i motsetning til 400V TN-strømnettet som dominerer i Europa. Renault ZOE kan i utgangspunktet bare lade i et TN-strømnett, hvor spesielt jordingen skiller seg fra det norske IT-strømnettet. For å komplisere dette enda litt mer må vi nevne at 20-25% av det norske strømnettet i dag er 400V og det bygges sakte mer og mer.
Renault sier selv at de regner ganske sikkert å finne en løsning, slik at ZOE kan lades i det norske IT-strømnettet, uten at endelig løsning foreløpig er spesifisert.
Bakgrunnen for «vanskeligheten» er måten Renault ZOE lades på. Kameleon-lader i bilen skal kunne takle fra 3 kW og opp til 43 kW på AC (vekselstrøm). Siden opp til 43kW er en stor strømmengde, legges terskelen for trygg lading høyt. Systemet i ZOE sjekker selv at jordingen er trygg ikke bare til ladestolpen, men også videre i strømnettet. Eller som Renault selv opplyser:
«The way ZOE is working is the following: it is testing the neutral and as you know in IT grid, there is no neutral. That is why we recommend to add a transformer which creates a «neutral» signal. It is the same for both Schuco and Type 2 plugs whatever the power available. In terms of ground resistance it must be < 150 ohms. »
Sikkerhet
Renault ZOE har i sikkerhetstesten EuroNCAP fått full score med fem stjerner. Elbilen har alskens tre-stjernes sikkerhetsbokstaver, dvs. ABS, ESP, ESC… og naturligvis airbag. En trygg bil skal vi tro Renault og EuroNCAP.