Vi tok en telling etter at elbilene måtte ut av kollektivfeltet: Hvor er bussene?
Vi tok en tur ut på E18 i morgenrushet inn mot Oslo for å sjekke tilstanden etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet. Den var ikke oppløftende.
Mange medlemmer i Elbilforeningen har meldt oss om kjempekøer etter at Statens vegvesen stengte elbilenes tilgang til kollektivfeltene i Oslo og Akershus, også om du samkjører eller kjører utenom rush.
Som en rekke medier har meldt om: Særlig dagpendlere merker stor forskjell etter innføringen. Det gjør de som kjører fossilbil også.
Før stengingen tettet trafikken seg stort sett til rett før avkjøringen fra Asker når man kjørte inn mot Oslo vestfra.
Nå opplever man saktegående kø helt fra Liertoppen kjøpesenter. Og det skjer faktisk også om man velger å dra svært tidlig på jobb, før man skulle tro at rushet begynte.
– Burde heller stilt krav til økt samkjøring med elbil
Tidligere var kollektivfeltet åpent for elbiler frem til kryss nummer 18, ved Holmen. Derfra og inn måtte man ha med en passasjer i bilen for å få tilgang.
Elbilforeningen har ment at dette er en strategi man burde følge videre fordi man utnytter vegkapasiteten bedre. For eksempel kunne man økt kravet til antall passasjerer i elbilene. Foreningen har også bedt om at elektriske varebiler og elektriske lastebiler får tilgang.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen har pekt på at det er særlig er viktig i en tid med lite kapasitet på vegnettet, at man utnytter effektivt den kapasiteten som finnes.
Hvor mange bruker egentlig bussfila?
Elbil.no bestemte seg for å sjekke hvordan vegkapasiteten utnyttes med Statens vegvesens nye regime på E18 inn mot Oslo vestfra.
Vi plasserte vi oss på Nesbruveien, med oversikt over motorveien mot Holmen – og foretok en telling av kjøretøyene som passerte i kollektivfeltet.
Vi startet klokka 06:00 og stoppet tellingen klokka 08:30. I tabellen under kan du se resultatet av tellingen:
De få bussene som kom, var stort sett ekspressbusser.
Resten av bussene går ofte på sideveier, der mange busstopp befinner seg – og folk bor.
I bildekarusellen over ser man trafikkutviklingen med halvtimesintervaller fra 06 til 08:30.
Taxier har fremdeles tilgang til kollektivfeltet, men antall taxier i morgenrushet var det svært få av på valgte strekning.
Motorsyklene er det desidert flest av, men med drøyt 150 stykker på to og en halv time, betyr det at feltet stort sett står tomt – midt i rushtiden.
Problemer også for bussene ved påkjøring
Elbilforeningen sa før stengingen at bussen selvsagt skal ha høyest prioritet i kollektivfeltet. Et medlem skriver til oss at den nye situasjonen derimot også gir ulemper for bussene:
«Nå sitter jeg på bussen og opplever det mange advarte mot da elbilene ble kastet ut av bussfeltet på E18 inn mot Oslo. Økt kø i de vanlige feltene virket åpenbart, men jeg har nå også opplevd at det er mer kø for bussene i bussfeltet.»
Medlemmet fortsetter:
«Ved omtrent hver avkjørsel står biler i stillestående kø og sperrer for bussfeltet. Ved påkjøringer kommer ikke bilene inn i de øvrige feltene på grunn av stillestående kø også der. Dermed står bussene bom fast ved alle de store av- og påkjørslene innover mot Oslo fra Asker.»
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Lange køer etter arbeidstid
Etter to og en halv time med telling, kjører elbil.no i retning Drammen igjen. Selv etter morgenrushet er det svært saktegående kø helt fra Asker og inn til byen.
Kø og kork var altså en realitet denne dagen fra litt over klokken 05 om morgenen til klokka 10.
Også Nettavisen har rapportert om betydelig lenger tid inn til Oslo enn det tok før omleggingen.
Mange tar til orde for delvis gjenåpning
Totalforbudet mot å bruke kollektivfeltet gir også utslag i resten av døgnet.
Folk på vei hjem fra helgeaktiviteter første søndag etter kollektivfeltendringen, opplevde milelange køer inn mot Oslo. Og det til tross for at det da er enda færre busser i kollektivfeltet.
Et annet medlem i Elbilforeningen var frustrert over nettopp dette etter å ha stått i en svært saktegående kø fra Liertoppen til Høvik ettermiddagen 12. mai.
«I kollektivfeltet fra Asker så vi én rutebuss. Det er grunn til å tro at svært mange av trafikantene var på vei hjem fra hytter og at kollektivtrafikk ikke er noe alternativ for disse.»
Forslaget fra medlemmet er derfor at kollektivfeltene på hovedveiene inn til Oslo åpner for elbil-kjøring på søndager:
«Det hindrer ikke kollektivtrafikk, det skaper ikke mer bilkjøring på bekostning av kollektivtrafikk og det skaper ikke mer unødig trafikk inn til Oslo. Samtidig gjør tiltaket det smartere å kjøre elbil enn fossilbil til hytta.»
Elbilforeningens Christina Bu er enig, og sier følgende tilleggsforslag umiddelbart kunne hjulpet:
– Åpne kollektivfeltene i helga og på store utfartsdager, oppfordrer Bu.
Noe av det samme pekes det på i en mye delt kommentar under tittelen «La oss snakke om E18 helg og kveld», som nylig ble publisert i Aftenposten:
Den frustrerte Asker-beboeren skriver:
Artikkelforfatteren konkluderer slik: «Kollektivfeltet må åpnes på kveld og helg. Da går uken opp.»
For øvrig har Fremskrittspartiet fremmet et representantforslag om at regjeringen skal instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai.
Forslaget skal stemmes over på Stortinget tidlig i juni, men det er lite sannsynlig at det vil vedtas.